بیمارانی که از شر کرونا خلاص نمی‌شوند

بیمارانی که از شر کرونا خلاص نمی‌شوند

در برخی از بیماران سرفه همچنان ادامه خواهد داشت و به تازگی شاهد بیمارانی هستیم که به مدت سه، چهار، پنج یا شش هفته خستگی و بی حالی شدید را تجربه می‌کنند.

کد خبر : ۸۰۱۱۸
بازدید : ۵۶۱۱
بیمارانی که از شر کرونا خلاص نمی‌شوند
دیوید از پشت پنجره با خانواده‌اش تماس دارد

برای دیوید هریس، آرشیتکت ۴۲ ساله ساکن شهر بریستول انگلستان، جهان در اتاق نشیمن خانه‌اش خلاصه شده است. علائم کووید-۱۹ هفت هفته پیش در دیوید ظاهر شد، نشانه‌هایی که به گفته خود او شبیه به یک سرماخوردگی شدید بودند.

او از همان موقع خود را در خانه قرنطینه کرد. همسر و دختر کوچک دیوید هم با او زندگی می‌کنند. بعد از حدود یک هفته، حال دیوید رو به بهبود گذاشت، اما در کمال تعجب دو هفته بعد دوباره سروکله علایم بیماری پیدا شد.

او گفت: " بازگشت علایم بیماری مثل یک قصه تکراری شده و من اصلا انتظارش را نداشتم. موج دوم خیلی بدتر بود. همان علائم شبیه سرماخوردگی، اما این بار به همراه تنگی نفس. به همین دلیل هم مطمئن بودم به ویروس کرونا مبتلا شده‌ام. "

"بعد از آن به مدت دو هفته حس می‌کردم حالم رو به بهبود است. خیلی خسته شده بودم. اما در هفته هفتم حالم دوباره بد شد و موج سوم بیماری از راه رسید. خوشبختانه این بار علایم بسیار ملایم‌تر به نظر می‌رسیدند هر چند همچنان قابل ملاحظه بودند. ".

اما از آنجایی که اساسا احتیاط بهتر از پشیمانی است، دیوید به قرنطینه خود در خانه ادامه داد؛ تنها غذا می‌خورد، تنها می‌خوابید و در موارد نادری هم که اتاق نشیمن را برای رفتن به دستشویی ترک می‌کرد، لباس تمیز می‌پوشید.
بیمارانی که از شر کرونا خلاص نمی‌شوند
بیماری دیوید را به شدت خسته کرده بود

همسر دیوید دختر ۱۰ ماهه‌شان، میلی را پشت پنجره اتاق نشیمن می‌برد و او از پشت شیشه فرزندش را می‌دید.

بیماری دیوید را به شدت خسته کرده بود و نمی‌دانست بعد از آن چه اتفاقی خواهد افتاد.

"تصمیم‌گیری در مورد این که چه زمانی درخواست کمک کنی، احتمالا یکی از پراضطراب‌ترین کارهاست. دلت نمی‌خواهد ان‌اچ‌اس (نظام خدمات درمانی بریتانیا) را به دردسر بیاندازی، چون قطعا افرادی هستند که اوضاع‌شان از تو خیلی بدتر است. اما بدون شک نمی‌خواستم در لحظه‌ای که ضعف در من به اوج خود می‌رسد به این دام بیافتم که درخواست کمک نکنم و این باعث شود اتفاق بدی بیفتد. "

"تجربه بسیار ترسناکی است وقتی علایم برای اولین بار برمی‌گردند و حالت بد می‌شود، چون نمی‌دانی چه می‌شود. این خیلی وحشتناک است که وقتی فکر می‌کنی داری بهتر می‌شوی، حالت دوباره رو به وخامت بگذارد. "

نهایت درد
فلیسیتی ۴۹ ساله، ساکن لندن است و بعد از بروز اولین نشانه‌های کووید-۱۹ حالا ششمین هفته دوران نقاهت خود را می‌گذراند. اما درست مثل دیوید، تجربه این بیماری برای او اصلا آسان نبوده است.

"به نظرم سخت‌ترین بخش ۱۰ روز اولی بود که به شدت مریض بودم و فکر می‌کردم دارم بهتر می‌شوم. اما بعد اوضاع خیلی خیلی بدتر شد. در واقع ۵ هفته از بیماری‌ام می‌گذشت که شریک زندگی‌ام مجبور شد با اورژانس تماس بگیرد، چون دل‌درد وحشتناکی داشتم و از شدت درد فقط فریاد می‌کشیدم. "

"به سختی می‌شود فهمید که آیا چنین چیزی اثر ویروس است؟ سیستم ایمنی بدن این طور واکنش نشان می‌دهد؟ یا در نتیجه وجود یک التهاب در بدن اتفاق می‌افتد؟ تا پیش از ابتلا به این بیماری مشکل شکم‌درد نداشتم، اما هفته پنجم واقعا وحشتناک بود. "

بیمارانی که از شر کرونا خلاص نمی‌شوند
فلیسیتی بعد از بروز اولین نشانه‌های کووید-۱۹ ششمین هفته دوران نقاهت خود را می‌گذراند

بدون آزمایش
نه از فلیسیتی و نه از دیوید، از هیچکدام آزمایش کووید-۱۹ گرفته نشد، اما پزشکان به هر دوی آن‌ها گفتند احتمالا به این بیماری مبتلا شده‌اند. به آن‌ها همچنین گفته شده که دیگر ناقل بیماری نیستند.

اما فلیسیتی برای خلاص شدن از این بیماری سختی زیادی کشیده و هفته‌ها مریضی تاثیر مخربی روی او گذاشته است. " در تلاش برای بهتر شدن مدت زمانی بسیار طولانی را در رختخواب گذراندم. تجربه بیماری و تلاش برای بهتر شدن، فشار روانی زیادی بر من وارد کرد. "

اغلب بیماران زود خوب می‌شوند
بخشی از مشکل این است که ناشناخته‌های زیادی در مورد ویروس کرونا وجود دارد. از جمله این که چرا عده‌ای علایم ملایم بیماری را تجربه می‌کنند که فقط چند روز طول می‌کشد و عده‌ای دیگر که کاملا هم سالم هستند هفته‌ها با این بیماری درگیرند.

دکتر فیلیپ گوتارد، پزشک مشاور در بیمارستان ویژه بیماری‌های گرمسیری در لندن می‌گوید بخش عمده مبتلایان به ویروس کرونا بهبود کامل و نسبتا سریعی را تجربه می‌کنند. "در برخی از بیماران سرفه همچنان ادامه خواهد داشت و به تازگی شاهد بیمارانی هستیم که به مدت سه، چهار، پنج یا شش هفته خستگی و بی حالی شدید را تجربه می‌کنند. "

"اگر جوان و سالم باشید، چنین چیزی برای شما بسیار ناراحت‌کننده است، چون به آن عادت ندارید و دوره بهبود کند و پر از نوسان برای‌تان شوکه‌کننده است. "

"اما در بسیاری از بیماران که در حال بهبود از یک بیماری حاد هستند و امراض دیگر هم دارند، چنین فراز و نشیب‌هایی به طور معمول دیده می‌شود، چون شما به آرامی در حال بهتر شدن هستید و هم روز‌های خوب دارید و هم روز‌ها بد. "
بیمارانی که از شر کرونا خلاص نمی‌شوند
فلیسیتی برای خلاص شدن از این بیماری سختی زیادی کشید

تعداد قابل ملاحظه موارد طولانی‌تر بیماری
به گفته تیم اسپکتور، استاد همه‌گیر‌شناسی ژنتیکی در دانشگاه کینگز کالج لندن، داده‌های اپلیکیشن مطالعه علائم کووید نشان می‌دهد به طور میانگین ۱۲ روز طول می‌کشد تا افراد به آرامی شروع به بهتر شدن کنند.

"علاوه بر این شاهد تعداد قابل ملاحظه‌ای از بیماران هستیم که نشانه‌های بیماری برای مدتی بسیار طولانی‌تر از این در آن‌ها ادامه داشته و در برخی موارد حتی ۳۰ روز یا بیشتر طول کشیده است. با جمع‌آوری داده‌های بیشتر و ادامه روند استفاده از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، به زودی می‌توانیم تشخیص دهیم ترکیب کدام نشانه‌ها و عوامل خطر باعث می‌شود یک فرد برای مدتی طولانی‌تر با بیماری درگیر باشد. "

دیوید و فلیسیتی هر دو امیدوارند بالاخره همین روز‌ها حالشان خوب شود و بتوانند به زندگی عادی برگردند. اما بیماری کووید-۱۹ که فقط چند ماه از عمرش می‌گذرد همچنان ما را غافلگیر می‌کند و این برایمان اصلا خوشایند نیست.
بیمارانی که از شر کرونا خلاص نمی‌شوند
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید