موج دوم کرونا؛ پاییز سختی پیش رو داریم؟

موج دوم کرونا؛ پاییز سختی پیش رو داریم؟

بررسی نظرات محققان نشان می‌دهد که ویروس کووید-۱۹ همیشه قابل پیش بینی نیست و گاهی برخلاف نگاه خوش بینانه، خطرناک عمل می‌کند. آن‌ها می‌گویند هیچ فرضیه دقیقی برای درک این موضوع وجود ندارد. چراکه بسیاری از اطلاعات حیاتی مرتبط با این بیماری هنوز نامشخص باقی مانده است. "یو اس آ. تودی" درباره موج دوم کرونا نوشته است: "محققان معتقدند موج دوم شیوع بیماری "کووید-۱۹" می‌تواند بدتر از موج اول آن باشد و جان هزاران نفر از مردم جهان را بگیرد. از طرف دیگر این موج می‌تواند به آرامی پیش برود و بسیاری از مردم بدون داشتن علائم بیماری آلوده شوند."

کد خبر : ۸۰۲۰۶
بازدید : ۵۱۳۵
موج دوم کرونا؛ پاییز سختی پیش رو داریم؟
فرادید | ۱۱ هفته از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و در این مدت آمار مبتلایان فراز و فرود‌های بسیاری به خود دیده است، اما با این حال مسئولان وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرده اند که روند بیماری در خردادماه سیر نزولی به خود بگیرد تا بدین ترتیب موج اول در کشور فروکش کند. اما مسئولان بهداشت و درمان کشور اعلام کرده اند که موج بعدی کرونا احتمالا گسترده‌تر خواهد بود.

به گزارش فرادید، موج اول کرونا در ایران از اول اسفند شروع شد و هنوز ادامه دارد، در این مدت بیش از ۱۰۷ هزار نفر مبتلا و ۶ هزار و ۶۴۰ نفر نیز بر اثر بیماری جان خود را از دست داده اند.

با این حال پیش بینی وزارت بهداشت این است که موج اول کرونا در خرداد امسال تا حدود زیادی تحت کنترل درآید و فروکش کند. اما آن‌ها می‌گویند که این به معنای ریشه کنی بیماری نیست و موارد تک گیر و پراکنده این بیماری وجود خواهد داشت تا این موج اول دست خود را به موج دوم بیماری در پاییز بدهد و در پاییز دوباره شاهد اپیدمی و همه گیری فصلی آن خواهیم بود.

در این میان وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرده که اگر در پاییز، پیک بعدی بروز کند و جهش ژنتیک عمده‌ای به سمت خشونت نداشته باشد، دیگر با شرایطی که تاکنون از سر گذرانده‌ایم مواجه نخواهیم شد و با کرونایی آرام‌تر روبه‌رو خواهیم بود. زیرا وقتی ویروس در طبیعت بچرخد، ایمنی را بالاتر می‌برد، دوم اینکه رفتار ویروس به سمت آرام‌تر شدن پیش می‌رود. سوم اینکه امیدواریم دارو‌های ضدویروس موثرتری را شناسایی کنیم.

اما در مقابل دیدگاه وزیر بهداشت، "یو اس آ. تودی" نوشته است: "محققان معتقدند موج دوم شیوع بیماری "کووید-۱۹" می‌تواند بدتر از موج اول آن باشد و جان هزاران نفر از مردم جهان را بگیرد. از طرف دیگر این موج می‌تواند به آرامی پیش برود و بسیاری از مردم بدون داشتن علائم بیماری آلوده شوند."
از جهت دیگر واکسن کرونا هنوز تولید نشده است تا جامعه در برابر ویروس ایمن باشد، دراین صورت احتمال بروز موج دوم دور از انتظار نیست. وزیر بهداشت در این باره گفته است که تا پایان سال ۱۴۰۰ نباید به واکسن کرونا امیدوار باشیم، زیرا تولید و ساخت واکسن پروسه‌ای بسیار زمان‌بر است.

کرونا در پاییز خطرناک‌تر عمل می‌کند؟

بررسی نظرات محققان نشان می‌دهد که ویروس کووید-۱۹ همیشه قابل پیش بینی نیست و گاهی برخلاف نگاه خوش بینانه، خطرناک عمل می‌کند. آن‌ها می‌گویند هیچ فرضیه دقیقی برای درک این موضوع وجود ندارد. چراکه بسیاری از اطلاعات حیاتی مرتبط با این بیماری هنوز نامشخص باقی مانده است.

اما عرفانی رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این باره گفته است که ویروس کرونا مانند آنفلوانزا جزو انواع ویروس‌های سرمادوست است که در فصل سرد سال بیشتر شایع می‌شود. این ویروس‌ها در سرمای هوا هم مقاومت محیطی بیشتری دارند و هم چرخش انتقال آن‌ها راحت‌تر صورت می‌گیرد.

او در ادامه گفته که بر این اساس و با این پیش بینی، وزارت بهداشت برای موج دوم کرونا در پاییز در حال تدارک است و از اکنون تامین امکانات تشخیصی و بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه برای آن ایام شروع شده است. امکانات حفاظتی و درمانی برای موارد سرپایی و بستری و نیز مراقبت و کنترل در همه جنبه‌ها تقویت می‌شود تا با آمادگی مناسب و نسبتا کامل در پاییز بتوانیم با موج بعدی این بیماری برخورد کنیم.

نمکی وزیر بهداشت نیز درباره شدت بروز ویروس در پاییز پیش رو گفته است که "برآورد می‌شود در پاییز امسال، آنفلوآنزا و کرونا باهم بروز کنند و پیش بینی می‌شود که یکی از پاییز‌های سخت را در پیش داشته باشیم و اگر چنین شد، باید آمادگی کامل داشته باشیم. "

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی موج دوم کرونا را برآورد و تشریح کرده است. مطابق محاسبات مرکز پژوهش‌ها، اگر روند سیر این ویروس در ایران مشابه با کشور‌های شرق آسیا باشد، به‌نظر می‌رسد که در صورت وجود موج‌های بعدی این روند نیز در کشور ایران محسوس خواهد بود. باید در نظر گرفت که نسبت افراد ایمن و آسیب‌پذیر در یک جمعیت احتمال و بزرگی موج دوم را تعیین می‌کند. طبق نظر پژوهشگران در صورت وجود موج دوم این بیماری، فصل و زمان به‌وجود آمدن این موج مهم خواهد بود.

براساس برآورد‌های انجام گرفته، موج بعدی اگر همزمان با شروع آنفلوآنزای فصلی باشد شدت موج بیشتر از موج اولیه خواهد بود. بر پایه نتایج پاندمی‌های قبلی و با در نظر گرفتن محتمل بودن تغییرات در خود عامل بیماری (جهش ژنی) ممکن است میزان مرگ‌ومیر در موج دوم بیماری حتی بیشتر از موج اول باشد. پیش‌فرض محاسبات مرکز پژوهش‌ها این بوده که اگر روند طی بیماری براساس داده‌های رسمی و ارائه شده توسط وزارت بهداشت و شروع بیماری در ایران ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ باشد، براساس میزان بهبودی ۴/ ۸۲ درصدی و میزان کشندگی ۸ درصدی برآورد می‌شود که روند بیماری در فروردین پیک موج اول را بزند.

براساس برآورد‌های صورت‌گرفته اگر موج اول بیماری تا اوایل تیرماه ۱۳۹۹ مهار نشود در آن صورت به احتمال قوی موج اول و دوم تحت شرایط موجود از هم قابل تفکیک نخواهند بود. موج دوم بیماری احتمالا در شهریور و مهر ماه رقم خواهد خورد. در تمامی شبیه‌سازی‌ها فرض عدم تولید واکسن علیه این بیماری و عدم مصونیت کامل بیماران بهبودیافته از این بیماری مدنظر قرار گرفته است.
موج دوم کرونا؛ پاییز سختی پیش رو داریم؟

موج دوم چیست و چگونه رخ می‌دهد؟

همه‌گیری‌های گسترده در شرایطی رخ می‌دهد که یک ویروس یا عامل بیماری‌زا با توان انتقال بالا به جمعیت‌های انسانی وارد شود و اکثر مردم هم در برابر آن مصونیت نداشته باشند. یک بیماری همه‌گیر از جوامع کوچک شروع می‌شود و به‌سرعت در یک منطقه عظیم مانند یک قاره گسترش می‌یابد و ممکن است مانند تمام ویروس‌های خانواده کرونا در سراسر جهان مشاهده شود و افراد زیادی را بیمار کند.

اغلب ویروس‌هایی که سیستم تنفسی را آلوده می‌کنند در مقیاس وسیع پخش می‌شوند و مانند امواج سونامی در چندین مرحله اوج می‌گیرند. یعنی در شرایطی که به ناگاه تعداد بیماران کاهش می‌یابد و به نظر می‌رسد وضعیت روبه بهبود است، موج مخرب و گسترده بعدی در حال شکل گرفتن است.

همه‌گیری‌های تنفسی مانند آنفولانزا ممکن است با گرم شدن هوا به‌صورت موقت کاهش یابد. همچنین آلودگی و بهبود افراد ممکن است سبب ایجاد مصونیت جمعی و کاهش نرخ بیماری شود.

در مورد ویروس جدید کرونا، تمهیدات مربوط به قرنطینه و کاهش تماس میان مردم سبب شد تا حدود زیادی انتقال ویروس سخت‌تر شود. سرعت رشد جمعیت بیمار کاهش یابد.

برای وقوع موج دوم بیماری کرونا چندین احتمال وجود دارد. ممکن است ویروس کرونا دچار جهش ژنتیکی شود. در سال ۱۹۱۸ همین اتفاق در مورد ویروس آنفولانزا رخ داد و جهش ژنتیکی سبب شد تا کشف و مقابله با این ویروس برای سیستم ایمنی بدن دشوار شود. این موضوع سبب مرگ‌ومیر گسترده در اثر این بیماری شد.

این احتمال وجود دارد که رفتار این ویروس تغییر کند و هدف خود را آلوده‌سازی جمعیت مستعد و کسانی که در برابر این ویروس مصونیت ندارند، قرار دهد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید