مصرف منظم ویتامین دی؛ کاهش عوارض بیماران کرونایی

مصرف منظم ویتامین دی؛ کاهش عوارض بیماران کرونایی

این محققان پس از تحلیل داده‌های ۲۰ سال مطالعه روی ویتامین دی در اروپا و مقایسه آن با آمار کووید-۱۹، نشان دادند که بیشترین نرخ ابتلا و مرگ و میر در جوامعی دیده می‌شود که ویتامین دی کمتری داشته‌اند.

کد خبر : ۸۰۳۰۷
بازدید : ۹۰۸۰
مصرف منظم ویتامین دی؛ کاهش عوارض بیماران کرونایی
مطالعات نشان می‌دهند ویتامین دی می‌تواند به کاهش عوارض جدی در بیماران کرونایی کمک کند. محققان ترینیتی کالج دوبلین، دانشگاه لیورپول، و مؤسسه «مطالعات طول عمر و پیری» در ایرلند رابطه بین ویتامین دی و مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را مورد بررسی قرار دادند.

دکتر ایمون لایرد و پروفسور رز آن کنی، که از مؤلفان این مقاله اند، دریافتند که ویتامین دی می‌تواند در مبارزه با ویروس سارس-کوو-۲ از چند جهت به کمک سیستم ایمنی بدن بیاید. سارس-کوو-۲ در واقع ویروسی است که کووید-۱۹ جهش‌یافته آن است.

این محققان پس از تحلیل داده‌های ۲۰ سال مطالعه روی ویتامین دی در اروپا و مقایسه آن با آمار کووید-۱۹، نشان دادند که بیشترین نرخ ابتلا و مرگ و میر در جوامعی دیده می‌شود که ویتامین دی کمتری داشته‌اند.

اسپانیا و ایتالیا از جمله این جوامع بوده‌اند که علیرغم موقعیت جغرافیایی پایین‌تر و داشتن نور آفتاب بیشتر نسبت به بسیاری از کشور‌های اروپایی، از عارضه کمبود ویتامین دی به شدت رنج می‌برند.

در مقابل، در کشور‌هایی نظیر نروژ، فنلاند و دانمارک که در موقعیت جغرافیایی بالاتری قرار دارند، میزان ابتلا و مرگ و میر کووید-۱۹ کمتر و سطح ویتامین دی بالاتر بوده است. این کشور‌ها با این که کمتر در معرض نور مستقیم آفتاب هستند، اما به خاطر رواج بیشتر مکمل‌های غذایی از سطح ویتامین دی بالایی برخوردارند.

به گفته نویسنده این گزارش، که رابطه بین پایین بودن ویتامین دی و بالا بودن مرگ ناشی از کووید-۱۹ را به لحاظ آماری حائز اهمیت می‌داند، دولت ایرلند باید هر چه زودتر در توصیه‌های غذایی خود تجدید نظر کند.

پروفسور کنی از ترینیتی کالج معتقد است «با این که در حال حاضر نتایج مستندی از آزمایشات برنامه‌ریزی شده نداریم که ثابت کند ویتامین دی روی کووید-۱۹ اثر می‌گذارد، اما به لحاظ آماری شواهدی داریم که نشان می‌دهد رابطه‌ای بین ویتامین دی و شدت عمل کووید-۱۹ وجود دارد».

وی افزود: «ما خواهان آن هستیم که دولت ایرلند توصیه‌های غذایی را به سرعت اصلاح کرده و در شرایط کرونایی فعلی مردم را به استفاده از مکمل‌های غذایی تشویق کند».

به اعتقاد او «کمبود ویتامین در ایرلند بالاست و در سالمندان، افراد چاق، مردان، اقلیت‌های قومی، بیماران دیابت و فشار خون و خانه‌های سالمندان بیشتر دیده می‌شود».

دکتر لایرد که در تألیف این مقاله همکاری دارد افزود «ما اینجا از نتایج شهودی مطالعات صحبت می‌کنیم. اصلاح میزان مصرف ویتامین دی در توصیه‌های غذایی به طور قطع سلامت عمومی جامعه را بالا برده و سبب تقویت عملکرد ایمنی بدن می‌شود».

وی در عین حال خاطر نشان کرد «مطالعاتی از این دست هنوز به تحقیقات بیشتر و آزمایش‌های وسیع‌تر نیاز دارد تا بتوان به طور قطع و علمی ثابت کرد که سطح ویتامین دی برای بهبود سیستم دفاعی بدن ضروری است».

نتایج مطالعات این محققان ایرلندی شاهد دیگری بر نظریه‌ای است که مدعی است بیماران کووید ۱۹ دارای ویتامین دی بالا شانس بیشتری برای عبور از این بیماری دارند.

هفته گذشته مطالعات دیگری از دانشگاه نوردوسترن آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد بیمارانی که از کمبود شدید ویتامین رنج می‌برند دو برابر بیشتر دچار عارضه‌های جدی کرونایی می‌شوند.

محققان این دانشگاه همچنین دریافتند رابطه شدیدی میان سطح ویتامین دی و واکنش طوفانی «سیتوکین» وجود دارد. این واکنش یک حالت التهابی شدید است که به خاطر فعالیت فوق‌العاده سیستم دفاعی بدن ایجاد می‌شود، و در برخی بیماران کرونایی دیده شده است.

علی دانشخواه، دستیار پسادکترای این تحقیقات در دانشگاه مهندس مک کورمیک نوردوسترن، توضیح می‌دهد «طوفان سیتوکین می‌تواند به شدت ریه را آسیب زده و مشکلات حاد تنفسی ایجاد کند که منجر به مرگ بیمار می‌گردد».

وی افزود «و ظاهرا چیزی که بسیاری از بیماران کووید-۱۹ را به کام مرگ کشانده همین مورد است، نه تخریبی که خود ویروس روی ریه وارد آورده است. در واقع یک دفاع اشتباه از طرف سیستم ایمنی بدن به صورت عارضه ثانوی روی بیمار تأثیر می‌گذارد».

ویتامین دی در اثر برخورد نور آفتاب بر بدن در زیر پوست ایجاد و سپس به کبد و کلیه می‌رود تا به یک هورمون فعال تبدیل شود. این هورمون باعث افزایش جذب کلسیم از مواد غذایی و تنظیم کلسیم جهت استحکام استخوان‌ها می‌شود.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید