سازگاری "ویروس جهش‌یافته" کرونا با انسان

سازگاری "ویروس جهش‌یافته" کرونا با انسان

تا این لحظه نمی‌توان گفت: سارس-کوو-۲ مرگبارتر یا سرایت‌پذیرتر شده، اما مشکل بزرگ در مقابله با جهش ویروس‌ها این است که واکسن یا داروی آن دیگر به درد نمی‌خورد.

کد خبر : ۸۰۳۱۲
بازدید : ۸۹۳۲
سازگاری
دانشمندان نگرانند که جهش ویروس در نبرد بین انسان و کرونا دست بالا را به این بیماری بدهد

کشف جدید دانشمندان درباره ویروس کرونا حکایت از جهش این ویروس و سازگاری آن با انسان دارد، به طوری که ممکن است شیوع ویروس را سریع‌تر کند. دانشمندان با بررسی بیش از ۵۳۰۰ رشته ژنوم کامل این ویروس از ۶۲ کشور به چندین گونه جهش‌یافته ویروس دست یافتند که «به خوبی با انسان سازگار شده است».

تیم پزشکی مدرسه بهداشت و دارو‌های گرمسیری لندن، موفق به کشف جهشی اساسی به «پروتئین اس» انسان شدند که ویروس کرونا برای آلوده کردن سلول‌های انسانی به کار می‌برد.

جهش ویروس پدیده‌ای غیرعادی نیست، اما نگرانی محققان از این است که جهش کرونا می‌تواند دست بالاتر را به این ویروس بدهد چرا که به طور مستقل در ۶۲ کشور مختلف اتفاق افتاده است.

تیم تحقیقاتی بیم آن دارد که ویروس جهش‌یافته قدرت بیشتری برای سرایت به انسان داشته باشد، و این امر می‌تواند فایده هر گونه واکسن یا داروی در حال ساخت را تحت تأثیر قرار دهد. البته محققان تأکید دارند که ویروس جهش‌یافته در این مرحله خیلی شایع نیست و هنوز معلوم نیست که این جهش چگونه ویروس کرونا را تغییر می‌دهد.

به گفته پروفسور مارتین هیبرد، نویسنده ارشد این مطالعات، که هنوز بازبینی و منتشر نشده «در مجموع، به نظر نمی‌رسد کرونا جهش خیلی زیادی کرده باشد و بسیاری از گونه‌های آن نسبتا شبیه به همدیگر هستند».

وی افزود: «و این بدان معناست که ویروس خیلی خوب با انسان کنار آمده و تغییرات آن سریع نیست».

وی در عین حال ابراز داشت «گرچه تعداد تغییرات ژنتیکی در این مرحله نسبتا پایین بوده است، اما چند موردی که شاهد بوده‌ایم می‌تواند فرایند تشخیص، درمان و ساخت واکسن را تحت تأثیر قرار دهد».

در این مطالعات دو گونه اصلی از ویروس کرونا در سراسر جهان کشف شدند که درجه شیوع آن‌ها در کشور‌های مختلف متفاوت بود. بر اساس این تحقیق، کرونای «سارس-کوو-۲» که باعث ایجاد کووید ۱۹ شده است به احتمال زیاد نسخه تکامل یافته کرونای بتا در خفاش است و همان است که انسان را از دسامبر ۲۰۱۹ مبتلا کرده است.

بر اساس تحقیقاتی دیگر که مؤسسه ژنتیک دانشگاه کالج لندن (یو ال سی) انجام داده، ۱۹۸ گونه جهش‌یافته ویروس کرونا کشف شده که با بررسی ژنوم ۷۵۰۰ نفر از افراد مبتلا به کووید ۱۹ به دست آمده‌اند.

نتایج این مطالعات که در نشریه علمی «تکامل، ژنتیک و ابتلا» منتشر شده سند دیگری است بر این مدعا که ویروس‌های سارس-کوو-۲ ریشه‌ای مشترک دارند که به اواخر سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد؛ و این همان زمانی است که ویروس از میزبان قبلی که حیوانی دیگر بوده است به انسان جهش پیدا کرده است؛ بنابراین نظریه‌ای که احتمال می‌دهد کووید ۱۹ از ویروسی به وجود آمده که مدت‌هاست در انسان در گردش بوده منتفی است.

تنوع نمونه‌های این ویروس در بسیاری از کشور‌ها تقریبا به همان اندازه بوده است که در تمام جهان دیده شده است. به عبارت دیگر ویروسی که وارد یک کشور شده بار‌ها و بار‌ها به طور مستقل وارد شده نه این که از یک نمونه وارد شده خاص گسترش یافته باشد.

به گفته پروفسور فرانکویس بالوکس، محقق مؤسسه ژنتیک یو ال سی «تمام ویروس‌ها به طور طبیعی جهش می‌یابند. این جهش به خودی خود چیزی بدی نیست و هیچ مدرکی نیست که نشان دهد سارس-کوو-۲ سریع‌تر یا کندتر از حد انتظار جهش یافته باشد».

وی افزود: «تا این لحظه نمی‌توان گفت: سارس-کوو-۲ مرگبارتر یا سرایت‌پذیرتر شده، اما مشکل بزرگ در مقابله با جهش ویروس‌ها این است که واکسن یا داروی آن دیگر به درد نمی‌خورد».

به اعتقاد او «اگر تلاش و تمرکز خود را روی بخشی از ویروس بگذاریم که احتمال جهش کمتری دارد، در این صورت شانس بیشتری داریم که دارویی با دوره تأثیرگذاری طولانی‌تر بسازیم».
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید