دستگیری مظنون "نسل کشی رواندا" در فرانسه

دستگیری مظنون "نسل کشی رواندا" در فرانسه

دادگاه بین المللی کیفری برای رواندا این مرد ۸۴ ساله را به نسل کشی و جنایت علیه بشریت متهم کرده است. ادعا می‌شود او بزرگترین حامی مالی افراط گرایان قوم هوتو بود که ۸۰۰ هزار نفر را در سال ۱۹۹۴ قتل عام کردند.

کد خبر : ۸۰۴۳۷
بازدید : ۴۹۸۲
دستگیری مظنون
فلیسین کابوگا با هویت جعلی در فرانسه زندگی می‌کرد

وزارت دادگستری فرانسه اعلام کرده است که فلیسین کابوگا، یکی از بزرگترین مظنونان فراری در ارتباط با نسل کشی رواندا، در نزدیکی پاریس دستگیر شده است. کابوگا با هویتی جعلی در محله آنیه‌ق-سوق-سن در حومه پاریس زندگی می‌کرد و همانجا بود که ژاندارم‌ها او را دستگیر کردند.

دادگاه بین المللی کیفری برای رواندا این مرد ۸۴ ساله را به نسل کشی و جنایت علیه بشریت متهم کرده است. ادعا می‌شود او بزرگترین حامی مالی افراط گرایان قوم هوتو بود که ۸۰۰ هزار نفر را در سال ۱۹۹۴ قتل عام کردند.

در جریان آن کشتار‌ها اعضای جامعه اقلیت توتسی و همچنین مخالفان افراطیون هوتو هدف گرفته می‌شدند. آمریکا قبلا پنج میلیون دلار جایزه برای اطلاعاتی که به دستگیری کابوگا منجر شود ارائه کرده بود.
دستگیری مظنون
او در محله آنیه‌ق-سوق-سن در حومه پاریس دستگیر شد
چگونگی شناسایی
دفتر دادستان عمومی فرانسه و پلیس گفتند که کابوگا با همدستی فرزندانش در آپارتمانی زندگی می‌کرد. او در ساعت ۰۵:۳۰ صبح روز شنبه به وقت محلی دستگر شد.

سرگه برامرتز دادستان ارشد "مکانیسم بین‌المللی باقی‌مانده دادگاه‌های جنایی" (آی آر ام سی تی)، که به پرونده‌های جنایی باقی مانده از رواندا و یوگسلاوی سابق رسیدگی می‌کند، گفت: "بازداشت امروز فلیسین کابوگا یادآور این موضوع است که مسببان نسل کشی را می‌توان وادار به پاسخگویی کرد، حتی ۲۶ سال بعد از ارتکاب جرم. "

او افزود: "بازداشت کابوگا از نقطه نظر عدالت بین المللی نشان می‌دهد که وقتی از حمایت بین المللی برخورداریم می‌توانیم موفق شویم. "

او از فرانسه قدردانی کرد، اما گفت که رواندا، بلژیک، بریتانیا، آلمان، هلند، اتریش، لوگزامبورگ، سوئیس، آمریکا، یورپل (پلیس اروپا) و اینترپل جملگی نقشی اساسی در این ماموریت ایفا کردند.

انتظار می‌رود فلیسین کابوگا بعد از تکمیل فرآیند‌های لازم قضایی در فرانسه، به "آی آر ام سی تی" منتقل شود تا تحت محاکمه قرار گیرد.
کابوگا در سال ۱۹۹۷ رسما به نسل کشی، شراکت در نسل کشی، هدایت و تحریک عمومی به ارتکاب نسل کشی، تلاش برای ارتکاب نسل کشی، توطئه برای ارتکاب نسل کشی، سرکوب و حذف گروهی افراد متهم شد.

والری موکاباییر، مدیر یک انجمن بیوه‌های نسل کشی رواندا، گفت که بازداشت کابوگا تک تک بازماندگان را شاد می‌کند. دادگاه بین المللی کیفری برای رواندا همچنین می‌خواهد دو نفر دیگر به نام‌های پروتائیس امپیرانیا و آگوستین بیزیمانا که فراری هستند را محاکمه کند.

دستگیری مظنون
عکس برخی از کشته شدگان در بنای یادبود قربانیان نسل کشی در کیگالی
نسل کشی رواندا
روز ۶ آوریل سال ۱۹۹۴ هواپیمای حامل جوونال هابیاریمانا رئیس جمهور وقت رواندا که هوتو بود در اثر شلیکی از زمین ساقط شد و کلیه سرنشینان آن کشته شدند. افراط گرایان هوتو گروه شورشی توتسی به نام "جبهه میهن پرستی رواندا (آر پی اف) را مقصر شناخت - اتهامی که این گروه رد می‌کرد.

بعد از آن شبه نظامیان هوتو در عملیاتی حساب شده شروع به قتل عام توتسی‌ها کردند. بسیاری از این جنایات هولناک با قمه انجام شد.

یکی از گروه‌های شبه نظامی شاخه جوانان حزب حاکم به نام "اینتراهاموی" بود که برای یافتن توتسی‌ها موانع جاده‌ای ایجاد می‌کرد، با برنامه‌های رادیویی علیه آن‌ها نفرت پراکنی می‌کرد و خانه به خانه به جستجوی قربانیان می‌پرداخت.

در سطح بین المللی کار زیادی برای جلوگیری از این کشتار‌ها صورت نگرفت. سازمان ملل در آن زمان در رواندا نیرو داشت، اما این ماموریت دستور دخالت نداشت و بیشتر نیرو‌های حافظ صلح از رواندا خارج شدند.

به تدریج "جبهه میهن پرستی رواند" با حمایت اوگاندا شروع به پیشروی به سوی کیگالی، پایتخت، کرد و در این فرآیند حدود دو میلیون هوتو عمدتا به جمهوری دمکراتیک کنگو گریختند.

"آر پی اف" همزمان با به دست گرفتن قدرت متهم به کشتن هزاران هوتو شد، اتهامی که رد می‌کند. ده‌ها هوتو به خاطر نقش خود در آن کشتار‌ها در دادگاه کیفری بین المللی برای رواندا محکوم شدند و صد‌ها هزار نفر دیگر در دادگاه‌های محلی در رواندا متهم شدند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید