فروش سهام عدالت کی و چگونه انجام می‌شود؟

فروش سهام عدالت کی و چگونه انجام می‌شود؟

بنا به گفته وزارت اقتصاد، مشمولان از ۶ تا ۱۰ خردادماه فرصت دارند تا به شعب بانک‌هایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده اند، مراجعه کنند وفرم مربوطه را پر کنند. پس از اتمام مهلت اعلام شده در سامانه سهام عدالت، از ۱۰ خرداد بانک‌ها از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرارداد به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آن‌ها واریز می کنند. البته باید دو نکته را در نظر گرفت، اول دستورالعمل سازمان بورس برای میزان تزریق روزانه سهام عدالت به بازار و دوم ظرفیتی که بازار سرمایه در شرایط کنونی دارد. با این وجود مشمولان قدری باید صبور باشند تا سهام شان در روز‌های اصلاح بازار سرمایه، فروش برود.  

کد خبر : ۸۰۶۸۶
بازدید : ۶۵۶۷
فروش سهام عدالت کی و چگونه انجام می‌شود؟
فرادید | مهلت ۳۰ روزه مشمولان برای نحوه آزادسازی سهام عدالت به صورت مستقیم یا غیرمستقیم روز سه شنبه ۸ خرداد به پایان می‌رسدو براین اساس افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند، دیگر نمی‌توانند تصمیم خود را تغییر دهند. البته آن‌ها باید منتظر بمانند تا سهام عدالت به شکل کامل آزاد شود و در آن صورت می‌توانند یکجا سهام خود را بفروشند. اما آن‌هایی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند از پایان هفته می‌توانند ۳۰ درصد سهام خود را بفروشند.

به گزارش فرادید، وزارت اقتصاد در مورد نحوه فروش سهام عدالت گفته است که "کلیه دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از روز سه شنبه (۹۹/۳/۶) به شعب بانک‌هایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده اند، مراجعه کنند. "

این افراد می‌توانند با تکمیل فرم‌های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهد نامه مربوطه، اقدام کنند.

در ادامه اطلاعیه وزارت اقتصاد آمده است که "پس از اتمام مهلت اعلام شده در سامانه سهام عدالت (۹۹/۳/۸) از تاریخ ۹۹/۳/۱۰ بانک‌ها از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرار داد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آن‌ها واریز خواهند کرد. "

چگونه سهام عدالت را بفروشیم؟

البته این برای افرادی است که سریعاً می‌خواهند سهام عدالت خود را بفروشند و به پول برسند. در این حالت بانک به عنوان واسطه عمل می‌کند و سهام را برای سهامدار می‌فروشد و پول حاصل از آن را به حساب فرد واریز می‌کند.

اما افرادی که قصد فروش سریع سهام عدالت خود را ندارند، باید کد بورسی بگیرند. البته این موضوع هم نیاز به مراجعه حضوری ندارد، چنانچه افراد شماره تلفن همراه و حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی سازی (samanese.ir) وارد کرده باشند، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به صورت خودکار برای همه مشمولان سهام عدالت کد بورسی صادر خواهد کرد و نیازی به مراجعه حضوری به هیچ جایی نخواهند داشت. در صورتی که زیرساخت لازم توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی در اختیار شرکت‌های کارگزاری قرار گیرد، احراز هویت افراد برای دریافت خدمات از شرکت‌های کارگزاری نیز به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام خواهد شد.

اما با این وجود برخی هم هستند که سریع‌تر می‌خواهند کدبورسی بگیرند، در چنین حالتی باید در سامانه سجام و کارگزاری مورد نظر خود ثبت نام و سپس برای احراز هویت به دفاتر منتخب کارگزاری و یا پیشخوان دولت مراجعه کنید. پس از احراز هویت تقریبا ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد تا کدبورسی برای شما صادر شود و کارگزاری نیز کدکاربری برای شما تعریف خواهد کرد. از این مرحله به بعد همه چیز دست شماست، هم می‌توانید سهام را نگه دارید و تغییر و تحول آن را زیر نظر بگیرید و یا آنکه بفروشیدو سهام جدیدی را بخرید و جایگزین کنید.

فروش سهام عدالت کی و چگونه انجام می‌شود؟

سهام ها چه زمانی فروخته می شوند؟

مشمولان از ۶ تا ۱۰ خردادماه فرصت خواهند دارند تا به شعب بانک‌هایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده اند، مراجعه کنند وفرم مربوطه را پر کنند. پس از اتمام مهلت اعلام شده در سامانه سهام عدالت، از ۱۰ خرداد بانک‌ها از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرارداد به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آن‌ها واریز می کنند.

البته باید دو نکته را در نظر گرفت، اول دستورالعمل سازمان بورس برای میزان تزریق روزانه سهام عدالت به بازار و دوم ظرفیتی که بازار سرمایه در شرایط کنونی دارد. با این وجود مشمولان قدری باید صبور باشند تا سهام شان در روز‌های اصلاح بازار سرمایه، فروش برود.

پول حاصل از فروش چگونه به دست ما می رسد؟

اگر قرار است بانک‌ها به عنوان نماینده شما سهام تان را بفروشند، طبیعتاً بانک‌ها پس از فروش، مبلغ حاصل از آن را به حساب شبای شما واریز می‌کنند. اما اگر قرار است خودتان سهام تان را بفروشید، باید پس از احراز هویت در کارگزاری منتخب تان، در طول زمان فعالیت بازار اقدام به فروش سهام خود کنید.

در چنین شرایطی پس از فروش سهام، کیف پول کاربری یا همان قدرت خرید شما شارژ می‌شود. حالا پول نزد کارگزاری است و شما برای انتقال این پول باید در بخش پروفایل خود وارد قسمت انتقال وجه شوید و مبلغی که می‌خواهید به حساب تان واریز شود را وارد کنید. پس از آن، بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد که کارگزاری پول را به حسابی که قبلا به آن‌ها معرفی کرده اید، واریز کنند.
فروش سهام عدالت کی و چگونه انجام می‌شود؟

مشمولین روش مستقیم سهام عدالت، چگونه دارایی سهام خود را ببینند؟

طبق دستورالعمل آزادسازی سهام عدالت، شرکت‌های کارگزاری مسئول هستند که خدمات دریافت سفارش‌های خرید و فروش سهام عدالت را به تمام مردم در سراسر کشور ارائه دهند.
دبیرکل کانون کارگزاران هم دراین رابطه گفته است "به محض اینکه، زیرساخت دسترسی به دارایی سهامداران توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار در اختیار شرکت‌های کارگزاری قرار گیرد، شرکت‌های کارگزاری سامانه سهام عدالت خود را رونمایی خواهند کرد. تمام مشمولان سهام عدالت، از طریق سامانه سهام عدالت هر یک از ۱۰۸ شرکت کارگزاری، می‌توانند پس از اعلام آزادسازی سهام عدالت، برای مشاهده ریز دارایی سهام خودشان یا فروش هر میزان از سهام خود اقدام کنند."
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید