دستکاری آمار کرونا در روسیه؟!

دستکاری آمار کرونا در روسیه؟!

تجربه نشان داده که تست‌های محلی تنها ۱۰ درصد دقت عمل دارند و دست اندرکاران در روسیه مرگ‌های مظنون به کووید۱۹ را گزارش نمی‌کنند. به عبارت دیگر، اگر ویروس کرونا در بیمار تشخیص داده نشده، از کووید ۱۹ نمرده است.

کد خبر : ۸۰۷۸۸
بازدید : ۴۴۶۵
دستکاری آمار کرونا در روسیه؟!
مقامات کرملین هرگونه پنهان‌کاری در مورد آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در روسیه را رد می‌کنند

یک نوار ضبط شده صدا که گفته می‌شود متعلق به یک فرماندار منطقه‌ای روسیه بوده و در آن به کارمندانش دستور می‌دهد داده‌های مرتبط به ویروس کرونا را دستکاری کنند، صحت آمار کووید۱۹ در این کشور را مورد تردید قرار می‌دهد.

کیفیت صدای این نوار که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، مخدوش و شنیدن محتوای آن دشوار است، اما عبارت «آمار را عوض کنید» در آن به وضوح شنیده می‌شود. گفته می‌شود صدا متعلق به ایگور آرتامونوف، فرماندار «لیپِتسک» است. از محتوای این نوار مشکل می‌توان فهمید صاحب صدا به چه آماری اشاره می‌کند، اما او می‌گوید با انتشار آن «مردم فکر‌های بدی در مورد این منطقه خواهند کرد.»

در این نوار دو دقیقه‌ای عباراتی چون: «باید این را اصلاح کنیم تا مسکو متقاعد شود ما هفتاد و دو (روشن نیست) نداریم»، «این منطقه را به خطر نمی‌اندازیم»، «ما در مرحله بسیار حساسی هستیم، باید سر کسی برود (توضیح: کسی باید قربانی شود)»، و «به من نگویید ضعیف هستید. آیا عوض کردن داده‌ها آنقدر سخت است؟»

در یک مرحله، صدای ناشناس نظرش را عوض می‌کند و می‌گوید تغییر داده‌ها کار ساده‌ای نیست. «مسئله فشار دادن یک دکمه و تمام کردن کار نیست. موضوع پیچیده است.» نخستین صدا می‌گوید: «خودتان را برای انجامش آموزش بدهید.» و شخصی پاسخ می‌دهد: «ما هم اکنون آموزش دیده‌ایم.»
آرتامونوف در گفتگو با رسانه‌های روسیه اصل بودن نوار صدا را تایید کرده، اما تاکید کرده که در تفسیر آن جانب انصاف رعایت نشده است. او گفت: این مکالمه تلاش برای پنهان کردن آمار نبوده و برعکس تلاشی برای اصلاح بزرگ‌نمایی در تعداد آزمایش‌های کرونا بوده است.

آرتامونوف به نشریه «زناک» گفت: «ما سه اداره خدماتی مختلف داریم. برخی از آن‌ها داده‌ها را یک جا می‌گذارند و برخی دیگر جای دیگر (). بعد در شرایطی قرار می‌گیرید که اگر آن‌ها را کنترل نکنید، آمارتان دقیق نخواهد بود.»

بنا به تازه‌ترین آمار رسمی منطقه «لیپتسک» از ۱۶۹۶ مورد ابتلا به کووید ۱۹ تنها پنج نفر بر اثر عوارض آن جان سپرده اند که به معنای ۰.۲۹ درصد است. به عبارت دیگر، همانند سایر مناطق روسیه، تعداد تلفات کرونا در این کشور به مراتب کمتر از میانگین ۶.۴۲ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری در سطح جهان بوده است.

هرچه در پس ماجرای نشت نوار صدای مذکور باشد، هفته‌هاست که در مورد داده‌های کووید۱۹ در روسیه تردید‌هایی وجود داشته است. در بهترین شکل، مشکل تشخیص بیماری عملا به پائین بودن آمار‌های مربوطه انجامیده است.
تجربه نشان داده که تست‌های محلی تنها ۱۰ درصد دقت عمل دارند و دست اندرکاران در روسیه مرگ‌های مظنون به کووید۱۹ را گزارش نمی‌کنند. به عبارت دیگر، اگر ویروس کرونا در بیمار تشخیص داده نشده، از کووید ۱۹ نمرده است.

اما شواهدی نیز در مورد گزارش‌های نادرست در دست است که در جریان آن علت مرگ بر اثر کووید۱۹عامدا تحت عنوان بیماری‌های دیگری ثبت شده است.

برای مثال در داغستان، بیمارستان‌ها از اواخر آوریل - مثل شرایطی که استان لمباردی ایتالیا تجربه کرد - مملو از بیمار بوده است. در داروخانه‌های سراسر داغستان ذخائر دارو‌های اساسی مثل آنتی بیوتیک تمام شده است، اما به رغم سقوط شالوده‌های درمانی در منطقه، آمار رسمی دولت میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را تنها ۲۹ مورد گزارش کرده است.

در مقایسه، پزشک بیمارستانی در داغستان به ایندیپندنت گفت: هفت تن از همکارانش (بر اثر کووید ۱۹) جان سپرده اند.

مقامات روسیه با خشم هرگونه اتهام مربوط به تقلب در آمار را رد کرده‌اند. در اوایل ماه جاری، گروهی از نمایندگان پارلمان روسیه نشریه‌های فایننشال‌تایمز و نیویورک‌تایمز را به خاطر درج مقالاتی که تعداد واقعی تلفات را بیشتر از آمار رسمی می‌خواند به دفتر دادستانی ارجاع دادند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در مرحله‌ای به نظر می‌رسید، قصد دارد جواز کار این دو نشریه را در روسیه باطل کند.

روز یکشنبه آنا پوپووا، رئیس نهاد حفاظت از مصرف کننده، در گفتگو با تلویزیون دولتی روسیه گفت: این کشور «همه موارد» مرگ ناشی از ویروس کرونا را ثبت می‌کند.

او گفت: «روسیه تنها کشوری در جهان است که همه موارد مرگ بر اثر کووید۱۹ را کالبدشکافی می‌کند تا جایی برای اشتباه باقی نماند.»

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید