قرنطینه، پلنگ برفی را به جاده کشاند

قرنطینه، پلنگ برفی را به جاده کشاند

الکسی گراچیوف جانورشناس گفت: پلنگ برفی نماد رسمی کشور قزاقستان است. اما فقط ۲۰ قلاده از این جانور در کوه‌های اطراف آلماتی باقی مانده اند و به همین علت به ندرت دیده می‌شوند و مشاهده آن‌ها و اتفاق نادری است.

کد خبر : ۸۰۷۹۰
بازدید : ۵۸۴۶
قرنطینه، پلنگ برفی را به جاده کشاند
در یکی از مناطق پیاده‌روی نزدیک شهر آلماتی قزاقستان که به علت قرنطینه در دوران کرونا تعطیل است، پلنگ‌های برفی را در حال پرسه زدن مشاهده شده‌اند. این پلنگ‌های گریزان از شلوغی در معرض انقراض هستند.

بنیاد پلنگ برفی، دوربین مخفی حسگردار متحرکی نزدیک دریاچه بزرگ آلماتی نصب کرده و تصاویری از دست کم سه گربه‌سان بزرگ، یک نر، یک ماده و یک توله، ضبط کرده است.

الکسی گراچیوف جانورشناس گفت: پلنگ برفی نماد رسمی کشور قزاقستان است. اما فقط ۲۰ قلاده از این جانور در کوه‌های اطراف آلماتی باقی مانده اند و به همین علت به ندرت دیده می‌شوند و مشاهده آن‌ها و اتفاق نادری است.
گراچیوف که کارمند بنیاد پلنگ برفی است به رویترز گفت: تصور اشتباهی که عموم دارند این است که حیوانات فقط در ارتفاعات زندگی می‌کنند. اما در واقع جانوران از آنچه اکثرِ مردم خیال می‌کنند در فاصله نزدیکتر به سکونت‌گاه‌های انسان زندگی می‌کنند.

او افزود: «این گله پلنگ استثنایی است و به حضور انسان عادت کرده است. احتمالاً هرکدام از این پلنگ‌های برفی هر روز انسان‌ها، خودرو‌ها و شهر را می‌بیند و شاهد این است که چطور انسان به زیست‌گاهش تجاوز می‌کند.

شهر آلماتی در کوهپایه‌های کوه‌های ترانس ایلی آلاتاو قرار دارد و به علت مسیر‌های پیاده‌روی پست و بلندش مقصد محبوب پیاده‌روی و گردشگری است. اما ساکنان این شهر از روز ۱۹ ماه مارس در قرنطینه بوده‌اند و مسیر‌های پیاده‌روی معمولاً شلوغ آن؛ سوت و کور شده‌اند.

سایر حیوانات نیز از غیبت انسان‌ها استفاده کرده‌اند. این بنیاد مطلبی در اینستاگرام نوشت که نشان می‌دهد حیوانات بیشتری از جلوی تله‌های دوربینی رد شده‌اند: «اخیراً به سراغ دوربین‌های مخفی‌مان رفتیم و دیدیم چه تصاویر اعجاب‌انگیری را ثبت کرده‌اند!»

«در مدتی که ساکنان آلماتی در قرنطینه بودند خرس‌ها به شهر بازگشته‌اند! دوربین ما یک پلنگ برفی ماده به همراه توله‌اش، یک روباه و سایر ساکنان کوه‌های آلاتاو را هم شکار کرده است.»

از مجموع جهانی حدود ۱۰هزار پلنگ برفی در مرکز و جنوب آسیا، فقط ۱۵۰ قلاده در قزاقستان باقی مانده است. این گونه، در سطح ۱۲ کشور آسیای مرکزی از جمله شامل مغولستان، چین، افغانستان، پاکستان، هندوستان و نپال پراکنده است.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، پلنگ برفی را جزو گونه‌های آسیب‌پذیر و در فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر طبقه‌بندی کرده است. بزرگترین تهدید‌هایی که حیات این گونه را هدف قرار داده عبارت‌اند از: «افت کیفیت زیست‌گاه‌ها و کاهش تعداد شکار، حمله پلنگ‌های برفی به دام‌ها و کشتار آن‌ها برای انتقام، تجارت غیرقانونی پوست و خز، استخوان و سایر اعضای بدن آن ها.»

بنیاد پلنگ برفی در صدد است جمعیت این جانوران را با توله‌کشی از آن‌ها و آزادسازی این گربه‌سانان بزرگ در طبیعت، دوباره احیا کند.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید