کاهش قیمت دلار و سکه

کاهش قیمت دلار و سکه

این عده باور دارند بازار در روز‌های آتی در دامنه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار و ۸۰۰تومانی زندانی خواهد شد. در واقع پس از یک دوره نوسانی انتظار برقراری آرامش دوباره در بازار را دارند.

کد خبر : ۸۰۸۱۳
بازدید : ۴۹۵۷
کاهش قیمت دلار و سکه
در دومین روز کاری هفته خبری از خریداران ارزی نبود و اوضاع به کام فروشندگان بود. پس از تعطیلی روز‌های یکشنبه و دوشنبه، بازار در روز سه‌شنبه در شرایطی آغاز به کار کرد که عده‌ای از معامله‌گران در انتظار آغاز دوباره فعالیت خریداران ارزی بودند و انتظار داشتند با افزایش تقاضا، قیمت بار دیگر به سوی محدوده ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومانی حرکت کند که در هفته گذشته دو بار در برابر شکستن آن ناکام شده بود.

آرامش ارزی در مرز حمایتی؟
با این حال، برخلاف انتظار آنها، بازار از همان ابتدای روز سه‌شنبه تمایل خاصی برای افزایش نداشت و به تدریج با قرار گرفتن در مسیر کاهشی از محدوده ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان پایین رفت. ساعت ۴ بعدازظهر در خیابان فردوسی، دلار با قیمت ۱۷ هزار و ۵۸۰ تومان معامله می‌شد که ۸۰ تومان کمتر از روز شنبه بود. دلار در روز شنبه نیز ۳۰ تومان افت قیمت را به ثبت رسانده بود.

بخشی از فعالان باور دارند با رسیدن دلار به مرز حمایتی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی آرامش بیشتری بر بازار حکم‌فرما خواهد شد و قیمت، نوسانات کاهشی یا افزایشی خاصی تجربه نخواهد کرد، چرا که کمتر کسی تا اتفاق خاصی نیفتد، حاضر به خرید دوباره است و کمتر کسی نیز ریسک فروش در مرز حمایتی را به جان می‌خرد.
این عده باور دارند بازار در روز‌های آتی در دامنه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار و ۸۰۰تومانی زندانی خواهد شد. در واقع پس از یک دوره نوسانی انتظار برقراری آرامش دوباره در بازار را دارند.

این در حالی است که گروه دیگری معتقدند روند بازار ارز تغییر کرده و اوضاع به دست فروشندگان افتاده است. از نظر این گروه، قیمت به تدریج طی روز‌های آتی اصلاح بیشتری خواهد شد و از کانال ۱۷ هزار تومانی نیز پایین خواهد رفت. به باور آن‌ها بازارساز به دنبال کاهش آرام، ولی دنباله‌دار قیمت است.
در مقابل، افزایشی‌ها باور دارند هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است که انتظار افت بیشتری را برای دلار داشته باشیم. این عده حتی امیدوارند با ادامه نزول شاخص کل بورس، سرمایه‌های جدیدی از بازار سهام خارج و به سمت بازار ارز روانه شوند. به باور آنها، ورود تقاضای جدید می‌تواند بار دیگر خونی را در رگ بازار به جریان بیندازد که منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

در مقابل دسته دیگری از فعالان به گیج بودن معامله‌گران اشاره می‌کنند و می‌گویند معاملات در وضعیت حساسی قرار گرفته است، چرا که افراد اطمینان کمتری در مورد کاهشی یا افزایشی شدن بازار دارند. از یکسو عنوان می‌شود که در بازار کمتر کسی برای خرید ارز حضور پیدا می‌کند و از سوی دیگر، اعتقاد دارند، فروش زیادی نیز برای ارز نیست.
در این میان، نوسانات در بازار‌های همسایه نیز کاهش پیدا کرده است. دیروز ارزش دلار در هرات افغانستان و سلیمانیه عراق هم پایین آمد و این موضوع نیز در افت بازار داخلی اثر داشت.

به گفته فعالان، تحلیلگران فنی هم در روز‌های اخیر با احتیاط بیشتری در مورد روند قیمت‌ها اظهار نظر می‌کنند و بیشتر از قبل از مخاطبان خود می‌خواهند که در خرید و فروش حد ضرر را رعایت کنند. یکی از بازیگران ارزی می‌گوید، سال قبل نیز دلار در دو ماه ابتدایی سال افزایشی بود، ولی پس از آن دچار ریزش شد.
از نظر او ممکن است چنین اتفاقی در سال جاری هم مشاهده می‌شود. با این حال، مسلما آنچه در روز‌های آتی اهمیت دارد، وضعیت نرخ حواله درهم و رفتار بازیگران بورسی در صورت ادامه نزول شاخص کل خواهد بود.
چنان که گفته شد برخی انتظار دارند نزول بازار سهام منجر به ورود تقاضای جدید به معاملات بازار ارز و سکه شود. البته باید دید در وهله اول، ریزش بازار سهام ادامه خواهد یافت یا خیر.

افت قیمت دلار در روز گذشته موجب شد که فعالان بازار سکه نیز تمایل خاصی برای خرید این فلز گرانبها از خود نشان ندهند. روز سه‌شنبه، فلز گرانبهای داخلی ۲۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان رسید. در بازار‌های جهانی نیز خبر خاصی از افزایش قیمت طلا حداقل تا ساعت ۴ بعدازظهر نبود و همین عامل نیز از افت سکه حمایت می‌کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید