بالاخره سهام عدالت را بفروشیم یا خیر؟

بالاخره سهام عدالت را بفروشیم یا خیر؟

بیشتر تحلیلگران اقتصادی و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که اگر اکثریت دارندگان سهام عدالت تصمیم بگیرند که کل سهام خود را بفروشند کارکرد این سهام مانند یک یارانه نقدی بوده -که اگرچه مبلغ آن قابل توجه- است، اما فقط یک بار کارآیی خواهد داشت. از طرفی فروش ۳۰ درصدی سهام حدود ۱۲ میلیون نفر، می‌تواند بازار سرمایه را دچار تلاطم و ایجاد صف فروش کند. این امر هم باعث زیان دیدن دارندگان سهام و هم آسیب جدی به بازار سرمایه خواهد شد. در چنین حالتی دارندگان سهام باید سهم خود را با قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی به فروش برسانند.

کد خبر : ۸۰۸۳۲
بازدید : ۵۶۱۲
بالاخره سهام عدالت را بفروشیم یا خیر؟
فرادید | دارندگان سهام عدالت تا اواسط هفته آینده وقت دارند تا روش مستقیم و یا غیر مستقیم را انتخاب کنند، از طرفی دولت اعلام کرده که متقاضیانی که خواهان فروش ۳۰ درصدی سهام عدالت خود هستند، می‌توانند به بانک‌ها مراجعه و نسبت به فروش آن اقدام کنند. اما در این میان برخی از کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند که فروش سهام عدالت در مقطع کنونی به ضرر سهامدار خواهد بود، البته دسته دیگری از کارشناسان اقتصادی خلاف این عقیده را دارند.

به گزارش فرادید، مهلتی تعیین شده برای مشمولان تا هشتم خردادماه بود، اما شب گذشته سخنگوی آزادسازی سهام عدالت از تمدید این فرصت تا ساعت ۲۴ پانزدهم خردادماه خبر داد و تاکید کرد که سهامداران باید توجه داشته باشند چنانچه روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند امکان لغو آن و انتخاب روش غیرمستقیم را ندارند.

به طور کلی حدود ۴۹ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۷۷۵ نفر مشمول سهام عدالت هستند که ۴۶ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۴۸۳ نفر در قید حیات هستند و طبق آخرین آمار تا لحظه نگارش این گزارش، فقط ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند.
آنچه به‌عنوان سهام عدالت شناخته می‌شود در اصل سبدی از سهام ۴۹ شرکت است که ۳۵ شرکت آن سهامی عام بوده و بخشی از سهام آن‌ها در بورس قبلا عرضه شده و ۱۴ شرکت دیگر سهامی خاص هستند و احتمالا در ماه‌های آینده در بورس عرضه خواهندشد.

در اغلب این شرکت‌ها بین ۲۰ تا ۵۰ درصد سهام به سهام عدالت اختصاص یافته و اکثریت قریب به اتفاق این شرکت‌ها عملکرد مالی مناسبی داشته و از شرکت‌های سودده دولتی محسوب می‌شوند.

بالاخره سهام عدالت را بفروشیم یا خیر؟
مجموع ارزش سهام عدالت ۳۵ شرکتی که بورسی هستند به تنهایی چیزی حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است. برای اینکه تصوری از بزرگی این عدد داشته باشید خوب است بدانید این عدد بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کل ارزش بازار سرمایه ایران و معادل مجموع ارزش ۴۴۳ نماد از ۶۴۳ نماد بورس و فرابورس است.

تقریبا ۴۰ درصد ارزش شاخص بورس متاثر از این ۳۵ شرکت است و تاثیر آن بر مدیریت شرکت‌ها در حد انتخاب عضو هیات مدیره در یک سوم ارزش بازار است. بر اساس اطلاعات موجود حدود ۴۰ میلیون نفر دارنده سهام عدالت هستند که عمدتا افراد طبقه متوسط به پایین هستند.

ترکیب تقریبی دارندگان سهام عدالت شامل حدود ۱۰ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، ۱۵ میلیون نفر از کارکنان و بازنشستگان دولت و بیش از ۱۵ میلیون نفر دیگر هم کارگران و روستاییان و سایر اقشار است.

اگر فقط ارزش بورسی سهام عدالت یعنی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان را مبنا قرار دهیم به‌طور متوسط ارزش سهام در اختیار هر یک از ۴۹ میلیون دارنده سهام عدالت در حدود ۵. ۱۲ میلیون تومان خواهد بود.

سهام عدالت را بفروشیم؟

بیشتر تحلیلگران اقتصادی و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که اگر اکثریت دارندگان سهام عدالت تصمیم بگیرند که کل سهام خود را بفروشند کارکرد این سهام مانند یک یارانه نقدی بوده که اگرچه مبلغ آن قابل توجه است، اما فقط یک بار کارآیی خواهد داشت.

از طرفی فروش ۳۰ درصدی سهام حدود ۱۲ میلیون نفر، می‌تواند بازار سرمایه را دچار تلاطم و ایجاد صف فروش کند. این امر هم باعث زیان دیدن دارندگان سهام و هم آسیب جدی به بازار سرمایه خواهد شد. در چنین حالتی دارندگان سهام باید سهم خود را با قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی به فروش برسانند.

بالاخره سهام عدالت را بفروشیم یا خیر؟
مرتضی نعمتی تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید که "به احتمال زیاد ارزش سهام شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت همچنان رشد خواهد کرد، به همین علت دولت توصیه می‌کند مردم سهام عدالت خود را نفروشند، اما نکته مهم و حائز اهمیت این است که کسانی که این سهام را دارند اکثراً از اقشار ضعیف جامعه هستند و در حال حاضر هم از شرایط کرونایی آسیب دیده‌اند بنابراین به نظر می‌رسد در همان روز‌های ابتدایی آزادسازی سهام، اقدام به فروش سهام عدالت خود کنند. "

محمدرضا بیک‌زاده مقدم، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک رفاه هم گفته است که دارندگان سهام عدالت بهتر است سهم خود را نگه دارند. او گفت: "عموم شرکت‌هایی که در پورتفوی سهام عدالت حضور دارند، شرکت‌های سودده و ارزشمند کشور هستند که بخش زیادی از فروش آن‌ها متناسب با نرخ دلار قیمت می‌خورد، این موضوع به این خاطر است که این شرکت‌ها محصولات خود را صادر می‌کنند و یا قیمت محصولاتشان با فرمول قیمت جهانی ضرب‌در نرخ دلار محاسبه می‌شود؛ بنابراین، متناسب با رشد دلار، سودآوری این شرکت‌ها نیز با افزایش روبه‌رو می‎شود و با توجه به وضعیت سهامداری که دارند، تمایل دارند سود نقدی بیشتری میان سهامداران خود تقسیم کنند؛ به همین خاطر، می‌توان روی سود نقدی این شرکت‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد. "

برخی اقتصاددانان معتقدند که مردم برای نگه داشتن سهام عدالت نیازمند مشوق‌هایی از طرف دولت هستند. نیمانامداری، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این رابطه گفته است که "نمی‌شود دارندگان سهام عدالت را هم مجبور کرد که سهام خود را نگه دارند. دولت حداکثر می‌تواند همین روش فعلی یعنی چند مرحله‌ای کردن فروش را اجبار کند. اما اگر سهام قرار است آزاد شود به هر حال دارندگان آن حق دارند سهام خود را بفروشند. پس بهتر است دولت به فکر مشوق‌هایی باشد که انگیزه نگه داشتن سهام و نفروختن آن را ایجاد کند. مثلا یکی از این مشوق‌ها می‌تواند ارائه اعتبار به دارندگان سهام عدالت بر اساس ارزش این سهام باشد. یعنی مثلا کسی که سهام عدالت دارد بتواند با وثیقه‌گذاری این سهام نزد بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ما به ازای آن اعتبار بگیرد. "

در طرف مقابل برخی از کارشناسان بازار سرمایه نیز معتقدند که رشد بی وقفه بازار سرمایه در سال گذشته و دوماه ابتدایی سال جاری، اساساً سود ۱۰ ماه آینده را پیش خور کرده است و در این حالت نگه داشتن سهام عدالت ممکن است در کوتاه مدت به ضرر سهامداران تمام شود.
با این حال ترکیب شرکت های تشکیل دهنده پرتفوی سهام عدالت از با ارزش ترین شرکت های سودده حاضر در بازار سرمایه تشکیل شده است و بر اساس پیش بینی تحلیلگران بازار سرمایه ارزش و سوددهی این شرکت ها در ادامه نیز ادامه خواهد یافت و بهتر است که دارندگان سهام خود را در شرایط کنونی نفروشند و یا سبد سرمایه ای تشکیل دهند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید