بحران جهانی کرونا بر محیط زیست

بحران جهانی کرونا بر محیط زیست

فعالان محیط زیست می‌گویند استفاده گسترده از ماسک‌های یک بار مصرف از سوی مردم، احتمالا به حجم آلودگی پلاستیکی افزوده و در نتیجه سلامت اقیانوس‌ها و زیست دریایی را به مخاطره می‌اندازد.

کد خبر : ۸۰۸۷۲
بازدید : ۴۷۸۷
بحران جهانی کرونا بر محیط زیست
ماسک‌ها و دستکش‌های آلوده که در آب‌های دریای مدیترانه رها شده‌اند

تجهیزات محافظت شخصی دور ریخته شده که در اعماق اقیانوس مدیترانه پیدا شده‌اند، نگرانی‌ها از تاثیر اپیدمی جهانی کووید-۱۹ بر محیط زیست را افزایش داده است.

در ویدیویی که در اینترنت به اشتراک گذاشته شده، چندین جفت دستکش پلاستیکی، ماسک‌های جراحی و سایر ماسک‌های صورت را می‌توان در امتداد کف اقیانوس در نزدیکی سواحل کن فرانسه مشاهده کرد.

لورن لامبارد، فعال محیط زیست، این ویدیو را هنگام غواصی در آب‌های نزدیک به شهر آنتیب، حدود ۶ مایلی شرق شهر ساحلی کن در ریویرای فرانسه، گرفته است.

این ویدیو که در صفحه فیس بوک «عملیات دریای پاک» منتشر شده، توسط حدود ۲۰۰ هزار نفر از کاربران دیده شده و خشم بسیاری از آن‌ها را برانگیخته است.


لومبار در شرح این ویدیو نوشته: «به زودی تعداد ماسک‌ها در آب‌های مدیترانه بیشتر از عروس‌های دریایی (jellyfish) خواهد شد.»‌

او افزوده: «بحران سلامت ما را قادر به دیدن بهترین‌ها و بدترین‌های خودمان کرده. اگر دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم، شاهد بدترین اتفاقات خواهیم بود. در حالی که عقل سلیم حکم می‌کند، از این امر امتناع ورزیم.»‌

کشور‌های جهان میلیون‌ها قطعه تجهیزات محافظت شخصی (PPE) در دوران اپیدمی عالمگیر کووید-۱۹ برای جلوگیری از گسترش این ویروس جدید سفارش داده‌اند.

در حالی که استفاده از تجهیزات محافظت شخصی مانند ماسک‌های صورت برای جلوگیری از سرایت بیماری در میان کادر درمانی بیمارستان‌ها حیاتی است، اما شواهد ناچیزی مبنی بر موثر بودن آن در سطح جامعه وجود دارد.

فعالان محیط زیست می‌گویند استفاده گسترده از ماسک‌های یک بار مصرف از سوی مردم، احتمالا به حجم آلودگی پلاستیکی افزوده و در نتیجه سلامت اقیانوس‌ها و زیست دریایی را به مخاطره می‌اندازد.

اولین نشانه‌های هشدار در باره این روند نگران‌کننده، در ماه فوریه میلادی ظهور کرد، وقتی که گروه حفاظت از محیط زیست «اوشن ایشیا» عکسی از ده‌ها ماسک جراحی را منتشر کرد که در سواحل هنگ کنگ، در جریان یک پروژه تحقیقاتی یک ساله در باره زباله‌های دریایی و میکرو پلاستیک‌ها، تهیه شده بود.

گری استوکس، یکی از بنیانگذاران این گروه، گفته بود: «از نگاه من دیدن این ماسک‌ها در محیط زیست، بعد دیگری به بحران روز افزون زباله‌های دریایی می‌افزاید که اقیانوس‌های ما با آن روبرو هستند. نه بهتر، و نه بدتر.
این زباله‌ها از همان ابتدا نمی‌بایست آنجا رها شده باشند. من در حال حاضر منتظر نتیجه اولین کالبد شکافی برای یافتن ماسک صورت در بدن یک جانور دریایی مرده هستم. این امر حتمی است. فقط سئوال اینجاست که چه زمانی؟»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید