آدولف خوش‌شانس!

آدولف خوش‌شانس!

هیتلر در دوران حکومت خود، به دلیل جنایات و سیاست‌هایش، منفور بسیاری از افراد و احزاب بود و از همان ابتدای فعالیت‌های سیاسی‌اش، برخی به دنبال ترورکردن او بودند.

کد خبر : ۸۰۹۵۹
بازدید : ۲۲۶۶۸
آدولف خوش‌شانس!
جواد نوائیان رودسری | در بین زمامداران خونریز تاریخ، آدولف هیتلر یکی از معروف‌ترین‌هاست؛ مردی که بزرگ‌ترین جنگ تاریخ بشر را به‌راه‌انداخت، میلیون‌ها انسان بی‌گناه را به کام مرگ کشید، عرصه را برای قدرت‌طلبی خیلی‌ها باز کرد و بعد هم در ۳۰ آوریل سال ۱۹۴۵ (۱۰ اردیبهشت ۱۳۲۴) با شلیک گلوله به مغزش، به زندگی خود خاتمه داد.
هیتلر در دوران حکومت خود، به دلیل جنایات و سیاست‌هایش، منفور بسیاری از افراد و احزاب بود و از همان ابتدای فعالیت‌های سیاسی‌اش، برخی به دنبال ترورکردن او بودند. با این حال، ما کمتر درباره ترور‌های نافرجامی که برای حذف هیتلر طراحی شده‌بود، شنیده‌ایم.
بین سال‌های ۱۹۳۲ (۱۳۱۱ خورشیدی) تا ۱۹۴۵ (۱۳۲۴ خورشیدی)، هیتلر از مهلکه ۱۰ ترور خوفناک فرار کرد؛ آن هم با خوش‌شانسی محض؛ جوری که حرص آدم در می‌آید! در ادامه با هم این ۱۰ ترور را به طور مختصر مرور می‌کنیم.

۲۵ نوامبر ۱۹۳۲- مونیخ
روز چهارم آذر سال ۱۳۱۱، تجمعی از اعضای حزب نازی در تالار «بیر» شهر مونیخ برگزار شده‌بود و هیتلر با حرارت خاصی مشغول سخنرانی بود که ناگهان گلوله‌ای شلیک شد و جلسه را به هم ریخت. هیتلر با شتاب از پشت تریبون پایین آمد، اما اصابت گلوله دوم به کنار تریبون نشان داد که عامل تیراندازی به دنبال کشتن هیتلر است.
عجیب است که ضارب شناخته نشد و توانست بگریزد. برخی این ترور را به مخالفان درون حزبی هیتلر نسبت داده‌اند؛ اما گروهی معتقدند که کمونیست‌ها به دنبال زدن وی بودند.

۴ مارس ۱۹۳۳ - مونیخ
دومین ترور نافرجام هیتلر هم در همان تالار «بیر» اتفاق افتاد؛ روز ۱۳ اسفند ۱۳۱۱، درست چند ماه بعد از اولین ترور. «کرت لوتر» از اعضای حزب کمونیست آلمان، داوطلب شده بود تا با انفجار بمب در این تالار، به کار هیتلر خاتمه دهد. اما ماجرا لو رفته بود؛ چطور؟ معلوم نیست! طرفداران افراطی هیتلر، لوتر را با بمب بازداشت کردند و او نتوانست نقشه خود را عملی کند.

۷ آوریل ۱۹۳۵ - برلین
ترور نافرجام روز ۱۷ فروردین سال ۱۳۱۴، توسط یکی از اعضای تیم حفاظت هیتلر انجام شد؛ «هاینریش گرونو» یکی از اعضای اس. اس بود که او را به عنوان عنصر مورد اعتماد، برای حفاظت از جان هیتلر گمارده بودند. قرار بود هیتلر در یک مراسم رسمی شرکت کند.
گرونو بلافاصله بعد از پیاده شدن هیتلر از خودرو شخصی‌اش، وی را به رگبار بست. مأموران اطراف هیتلر نیز ضارب را هدف قرار دادند و به قتل رساندند. ظاهراً هیتلر کشته شده‌بود؛ اما چند روز بعد کاشف به عمل آمد که مقتول، بدل هیتلر بوده است.
ترور رهبر نازی‌ها توسط یک مأمور اس. اس نشان می‌دهد که وی حتی در میان اطرافیانش نیز مورد انزجار بود؛ آن هم چهار سال قبل از جنگ جهانی دوم!

۲۰ سپتامبر ۱۹۳۶ - هامبورگ
ترور بعدی توسط یکی از مخالفان سیاسی هیتلر که مقیم هلند بود، طراحی شد. «اتو استرسر» که از برنامه بازدید هیتلر از هامبورگ در ۲۹ شهریور ۱۳۱۵ خبر داشت، شخصی به نام هلموت هیرش را که احتمالاً یهودی بود، استخدام کرد و به آلمان فرستاد. اما گشتاپو که در میان اطرافیان استرسر جاسوس داشت، هیرش را هنگام ورود به آلمان، با بمبی که در یک چمدان حمل می‌شد، بازداشت کرد و یک‌سال بعد، بالای دار فرستاد.

۲۲ نوامبر ۱۹۳۸ - برلین
اول آذر ۱۳۱۷، زمانی که هیتلر در اوج قدرت قرار داشت، برنامه رژه نیرو‌های مسلح آلمان در برلین برگزار شد. «موریس باوود» یک تبعه سوئیس که کشیش بود و هیتلر را تجسم شیطان روی زمین می‌دانست، تصمیم گرفت وی را در این مراسم ترور کند؛ اما از بخت بد، وقتی خودش را به جایگاه نزدیک کرد و اسلحه را کشید، گلوله شلیک نشد و مأموران امنیتی، باوود را بازداشت کردند.

۱۱ ژانویه ۱۹۳۹ - مونیخ
۲۱ دی‌ماه سال ۱۳۱۷، هیتلر دوباره برای سخنرانی به تالار «بیر» در مونیخ رفت. این بار «ژرژ السر» یک آلمانی ضدنازی تصمیم به ترور وی گرفت. اما نتوانست از دیوار امنیتی بگذرد. به همین دلیل، بمبی قوی را در مسیر عبور هیتلر جاسازی و طبق برنامه، زمان انفجار را برای ۱۴۴ ساعت بعد تنظیم کرد؛ یعنی زمانی که قرار بود هیتلر سخنرانی خود را خاتمه دهد و از تالار بیرون بیاید.
اما هیتلر پنج دقیقه زودتر سخنرانی‌اش را تمام کرد و از مقابل بمب گذشت؛ انفجار به وقوع پیوست، اما به جای هیتلر، هشت انسان بی‌گناه به قتل رسیدند.

۱۳ مارس ۱۹۴۳ - باواریا
روز ۲۲ اسفند ۱۳۲۱، هیتلر با تصمیم قبلی به باواریا (جایی در جنوب آلمان) رفت؛ یکی از افسران ناراضی ارتش آلمان به نام «هرنینگ ترسکو»، تصمیم گرفت هیتلر را ترور کند. او بمبی را با چاشنی زمانی، درون یک بطری نوشیدنی جاسازی کرد و به یکی از همراهان هیتلر که قرار بود با وی سوار هواپیما شود، هدیه داد.
توقع ترسکو این بود که هواپیما، پنج دقیقه بعد از پرواز، منفجر شود؛ اما این اتفاق نیفتاد؛ چون نوشیدنی به داخل بمب نشت کرده و فیوز‌ها را از کار انداخته بود! ترسکو به جرم این اقدام با سیم ویولن به دار آویخته شد!

۲۴ مارس ۱۹۴۴ - برلین
«رودولف گرسدورف» از افسران ارشد ارتش آلمان تصمیم گرفت که هیتلر را در روز چهارم فروردین ۱۳۲۳، هنگام بازدید از یک نمایشگاه صنعتی در برلین، ترور کند. بمب او هم از نوع زماندار بود. گرسدورف قصد داشت به صورت انتحاری رهبر نازی‌ها را از بین ببرد.
بمب را برای انفجار در پنج دقیقه تنظیم کرد و کنار هیتلر ایستاد؛ اما رهبر نازی‌ها ناگهان تصمیم گرفت نمایشگاه را ترک کند. به این ترتیب، نقشه گرسدورف نافرجام ماند. او هنگام خنثی کردن بمب بازداشت و سپس اعدام شد.

۲۰ ژوئیه ۱۹۴۴ - جنگل کنتژن
عملیات «والکوره» مشهورترین عملیات سوءقصد علیه هیتلر بود. روز ۲۹ مرداد ۱۳۲۳، کلاوس فون اشتفانبرگ، به همراه گروهی از افسران عالی‌رتبه ارتش آلمان، قصد داشتند هیتلر را در ستاد محرمانه‌اش، واقع در جنگل کنتژن در غرب لهستان، موسوم به «لانه گرگ»، با انفجار یک بمب قوی ترور کنند؛ اما این انفجار نتوانست به هیتلر آسیبی وارد کند؛ محل ستاد از چوب بلوط ساخته شده بود و به همین دلیل، قدرت تخریبی بمب به سمت خارج عمل کرد.
هیتلر فقط چند زخم جزئی برداشت و بعد از آن به جان افسران افتاد؛ تعداد زیادی از نظامیان آلمان، به جرم دست‌داشتن در این اقدام، اعدام شدند.

۳۰ مارس ۱۹۴۵ - برلین
آخرین سوءقصد به جان هیتلر، توسط «آلبرت اسپیر» در ۱۰ فروردین ۱۳۲۴ طراحی شد. او وزیر تسلیحات جنگی هیتلر بود. اسپیر تصمیم گرفت با انتشار گاز سمی در پناهگاه هیتلر، او را بکشد. اما نقشه او به وسیله مأموران اس. اس برملا و اسپیر بازداشت شد.
او را به همین جرم، اعدام کردند. به این ترتیب هیتلر از آخرین ترور هم جان سالم به در برد تا بعدا خودش، خودش را ترور کند!
منبع: روزنامه خراسان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید