بخاری "فورد"، قاتل کرونا

بخاری "فورد"، قاتل کرونا

فورد می‌گوید تحقیقاتش نشان داده که در این دما، یک پروتئین که از اجزای مهم تشکیل‌دهنده ویروس است از بین می‌رود و به این ترتیب ماشین تا ۹۹ درصد از ویروس پاک می‌شود.

کد خبر : ۸۰۹۶۵
بازدید : ۱۸۶۷۹
بخاری
سیستم جدید فورد به طور آزمایشی در ماشین‌های پلیس استفاده می‌شود
گرما قاتل کرونا
فورد با همکاری محققان میکروبیولوژی دانشگاه اوهایو، نرم‌افزاری ساخته است که با استفاده از بخاری ماشین ویروس کرونا را از بین می‌برد.

این نرم‌افزار دمای هوا ماشین را به مدت پانزده دقیقه تا ۵۶ درجه سانتی‌گراد بالا می‌برد. فورد می‌گوید تحقیقاتش نشان داده که در این دما، یک پروتئین که از اجزای مهم تشکیل‌دهنده ویروس است از بین می‌رود و به این ترتیب ماشین تا ۹۹ درصد از ویروس پاک می‌شود.

آزمایش این نرم‌افزار در شاسی‌بلند‌های پلیس فورد در نیویورک، لس‌آنجلس و چند شهر دیگر آغاز شده است. ضدعفونی هر ماشین حدود یک ساعت و نیم وقت می‌گیرد. نرم‌افزار ابتدا مطمئن می‌شود که ماشین به اندازه کافی بنزین دارد و کسی داخل ماشین نیست.
بعد از قفل کردن در‌ها و بستن پنجره‌ها، دور موتور ماشین برای تولید گرما بالا برده می‌شود و سیستم تهویه ماشین با فشار زیاد هوای گرم را به داخل اتاق می‌فرستد. بعد از پانزده دقیقه، کولر ماشین فعال می‌شود تا دمای هوا به حالت عادی برگردد.

هشدار: این راه حل از نظر علمی اثبات نشده و برای دیگر خودرو‌هایی که مجهز به این سیستم هوشمند نیستند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

بخاری
از طریق تلفن همراه می‌توان روند ضدعفونی ماشین را کنترل کرد
پیش از این ماشین‌های پلیس با استفاده از دستمال و محلول الکل ضدعفونی می‌شد، اما دسترسی به بخش‌های زیادی از اتاق ممکن نبود و ماشین‌ها کاملا از ویروس پاک نمی‌شد. بیل گابینز، مدیر تولید فورد می‌گوید مهندسان کارخانه برای ساخت این سیستم از دستگاه‌های اتوکلاو الهام گرفتند که برای استریل کردن وسایل پزشکی و آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

به گفته گابینز، اتاق شاسی‌بلند‌های پلیس فورد تا دمای ۸۰ درجه مقاوم است و سیستم ویروس‌کش این کارخانه به داخل ماشین آسیب نمی‌زند.

کوچک شدن برای ماندن
بخاری
رنو بر ساخت ماشین‌های الکتریکی و فروش در بازار اروپا تمرکز خواهد کرد
رنو اعلام کرده برای صرفه‌جویی در هزینه‌هایش، مجبور است تولید ماشین را کاهش داده و حدود پانزده هزار نفر از کارگران و کارمندانش را اخراج کند.

خودروساز فرانسوی که برای اولین بار در ده سال گذشته ضرر کرده است، می‌گوید با اجرای این برنامه در سه سال آینده دو میلیارد یورو (حدود دو میلیارد دو ۲۰۰ میلیون دلار) صرفه‌جویی خواهد کرد. ظرفیت تولید کارخانه هم از چهار میلیون خودرو در سال به سه میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه کاهش خواهد یافت.

این سیاست در تضاد با استراتژی است که کارلوس گون، مدیر پیشین رنو برای این کارخانه در نظر داشت. آقای گون که دو سال پیش، به اتهام فساد اداری در توکیو بازداشت و بعدا به لبنان فرار کرد، اصرار داشت که رنو با افزایش تولید به پنج میلیون دستگاه و حضور در بازار‌های متعدد، سود خود را افزایش دهد.

کلودیت دلبو، مدیر موقت رنو همزمان با اعلام برنامه جدید کارخانه گفت: "طرز فکر ما کاملا تغییر کرده است. قبلا قرار بود از همه بیشتر تولید کنیم و از همه بیشتر بفروشیم و همه جا اول باشیم. اما ما دیگر نمی‌خواهیم بر بام جهان بایستیم. در عوض می‌خواهیم شرکتی سود‌آور با آینده‌ای مطمئن باشیم"

اتحادیه‌های کارگری در فرانسه با برنامه رنو برای تعطیلی کارخانه‌ها مخالفت کرده‌اند. پانزده درصد سهام رنو در اختیار دولت فرانسه است و شرکت برای عبور از بحران ویروس کرونا به وام دولتی نیاز دارد. به همین دلیل اخراج گسترده و تعطیلی کارخانه‌ها که پیامد‌های سیاسی دارد برای رنو آسان نخواهد بود.

روش تازه همکاری
بخاری
کارگران کارخانه نیسان در بارسلونا در اعتراض به تعطیلی این کارخانه تظاهرات کردند

نیسان، شریک رنو هم از تعطیلی کارخانه‌ها و برنامه‌ای تازه برای کاهش هزینه‌هایش خبر داده است. نیسان در سال مالی گذشته ۶۷۱ میلیارد ین (شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار) ضرر کرده است و پس از بازداشت کارلوس گون رابطه‌اش با رنو خراب شده بود.

کارخانه ژاپنی در سیاستی مشابه با رنو اعلام کرده است که با تعطیلی کارخانه‌هایش ظرفیت تولید خود را بیست درصد کاهش داده و تا سال ۲۰۲۳ به شش میلیون دستگاه خواهد رساند. دو کارخانه همراه با میتسوبیشی، عضو سوم ائتلاف خودروسازی، قرار است با استفاده از دانش فنی یکدیگر و قطعات مشترک، هزینه ساخت ماشین‌هایشان را تا ۴۰ درصد کاهش دهند.

این سه شرکت همچنین بازار‌های مختلف را با یکدیگر تقسیم کرده‌اند. نیسان قرار است در بازار ژاپن، چین و آمریکا فعال باشد. رنو در اروپا، روسیه، آمریکای جنوبی و شمال آفریقا ماشین خواهد فروخت و بازار آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه به میتسوبیشی واگذار شده است.

سرگرمی دوران کرونا
بخاری
عکاس بریتانیایی صحنه تصاویر مشهور ماشین‌های پورشه را با لگو بازسازی کرده است

دومینیک فریزر، عکاس بریتانیایی برای سرگرم‌کردن خود در دوران خانه‌نشینی اجباری، تصاویر مشهوری از ماشین‌های پورشه را با آجر‌های لگو بازسازی و عکاسی کرده است.

فریزر که کار اصلی‌اش عکاسی از ماشین است، می‌گوید دیدن دوربین‌هایش که بیکار در خانه افتاده بوده انگیزه اصلی او برای این کار بود. او ابتدا با آجر‌های لگوی فرزندانش عکس‌های مشهوری از آئودی را بازسازی کرد و بعد سراغ کارخانه محبوبش پورشه رفت.

بخاری
دومینیک فریزر می‌گوید خلق دوباره عکس‌ها ساعت‌ها وقت گرفت

پورشه ۹۱۹ هیبرید در گاراژ مسابقات استقامت لومان، پورشه ۹۱۷ در ابتدای پیست گوود وود در انگلستان، و پورشه ۹۳۰ توربو در حال پرش از جمله عکس‌های بسیار مشهور کارخانه آلمانی است که دومینیک فریزر آن‌ها را بازسازی کرده است.

فریزر می‌گوید این پروژه چندان هم ساده نبود و او برای خلق دوباره فضای هر عکس ساعت‌ها فکر کرده و مجبور شده علاوه بر ساخت سوژه با آجر‌های لگو، ابزار‌های جدیدی برای عکاسی هم بسازد.

ریسک فولکس‌واگن
بخاری
فولکس‌واگن می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه ماشین الکتریکی در چین بفروشد

فولکس‌واگن برای افزایش ظرفیت ساخت ماشین‌های الکتریکی در چین دو میلیارد یورو (دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار) سرمایه‌گذاری خواهد کرد. کارخانه آلمانی با نیمی از این پول سهم خود از کارخانه‌ای مشترک با شرکت چینی جک‌موتورز را به ۷۵ درصد افزایش داده و با نیمی دیگر ۲۶ درصد از سهام یک کارخانه باتری‌سازی را خواهد خرید.

فولکس‌واگن یکی از معدود خودروسازان خارجی است که اکثر سهام یک کارخانه را در چین در اختیار خواهد داشت. قرار است شرکت مشترک فولکس‌واگن و جک، تا سال ۲۰۲۵ پنج مدل جدید الکتریکی به بازار عرضه کند.

کارخانه آلمانی می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ یک میلیون و ۵۰۰ هزار ماشین الکتریکی در چین بفروشد. این هدف بخشی از برنامه بزرگ‌تر شرکت برای تبدیل شدن به یک خودروساز الکتریکی است.

سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن در حالی انجام می‌شود که رشد فروش در بزرگ‌ترین بازار خودرو‌های الکتریکی جهان متوقف شده است. با اینکه چین پس از دو ماه تعطیلی به خاطر ویروس کرونا به حالت عادی برگشته است، اما فروش ماشین‌های الکتریکی در ماه گذشته، ۲۵ درصد کمتر از پارسال بود.

همچنین با افزایش حضور تسلا در بازار و آمدن رقیبانی داخلی مانند نئو و شیائوپنگ، رقابت در بازار خودرو‌های الکتریکی سخت‌تر شده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید