از جنبش " آنتی‌فا" چه می‌دانید؟

از جنبش " آنتی‌فا" چه می‌دانید؟

جنبش آنتی‌فای آمریکا از دهه ۱۹۸۰ با گروهی به نام "اقدام ضدنژادپرستی" آغاز شد و اعضای آن با فاشیست‌ها در گردهمایی‌های پانک‌ها در غرب میانه آمریکا و جا‌های دیگر درگیر می‌شدند.

کد خبر : ۸۰۹۶۷
بازدید : ۶۲۲۳
از جنبش
تظاهرات آنتی‌فا در دنور آمریکا سال ۲۰۱۶

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیتر نوشت که "آنتی‌فا" را در زمره "سازمان‌های تروریستی" قرار خواهد داد. در چند سال اخیر این اسم بیشتر به گوش می‌خورد، بخصوص در آمریکا که نبرد اینترنتی راست افراطی با ضدفاشیست‌ها یا به اصطلاح آنتی‌فا بار‌ها به خیابان‌ها کشیده است. اما آنتی‌فا چیست و چه می‌گوید؟

سابقه آنتی‌فا به کِی برمی‌گردد؟
برخی گروه‌های آنتی‌فا منشا جنبش خود را از زمان مبارزه با فاشیست‌های اروپا در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ می‌دانند.

مارک بری نویسنده کتاب "آنتی‌فا، کتابچه راهنمای ضد فاشیست"، می‌گوید جنبش آنتی‌فای آمریکا از دهه ۱۹۸۰ با گروهی به نام "اقدام ضدنژادپرستی" آغاز شد و اعضای آن با فاشیست‌ها در گردهمایی‌های پانک‌ها در غرب میانه آمریکا و جا‌های دیگر درگیر می‌شدند. در دهه اول قرن بیست و یکم این جنبش تقریبا خاموش بود تا ظهور دونالد ترامپ و راست افراطی یا به اصطلاح آلت‌رایت.

آن‌ها با چه مخالفند؟
با نئونازیسم، نئوفاشیسم، نژادپرستی و معتقدان به برتری نژاد سفید. این روز‌ها جنبشی که برخی از این افکار را نمایندگی می‌کند همان به اصطلاح آلت‌رایت است. با یک گروه مخفی آنتی‌فا در اورگون حرف زدیم. آن‌ها گفتند که پیشینه و رویکرد‌های سیاسی متفاوتی دارند، اما در یک چیز مشترکند و آن ضدیت با فاشیسم است و یک خط ضد دولت هم دارند.

آن‌ها می‌گویند شاهد اقتدارگرایی هر چه بیشتر در دولت کنونی آمریکا هستند و هدفشان برپایی جنبشی است که "ما در مقابل سیاست‌های دونالد ترامپ ضدضربه کند. "

آن‌ها می‌گویند مسئله فقط مقاومت در برابر دولت فدرال نیست بلکه مقابله با همه جریان‌هایی است که به فاشیسم منتهی می‌شوند. یکی از اعضای یک گروه آنتی‌فا به ما گفت: "این‌ها در سطح محلی اتفاق می‌افتند حالا چه از طرف مقامات محلی چه از طرف جنبش‌های راست افراطی محلی. "
از جنبش
نماد آنتی‌فا بر ساختمانی در برلین پایتخت آلمان

چرا همه آن‌ها سیاه می‌پوشند؟
مثل دیگر جنبش‌های اعتراضی که ریشه‌شان به آنارشیست‌های آلمان غربی در دوران جنگ سرد برمی‌گردد، هواداران آنتی‌فا اغلب همگی سیاه می‌پوشند و گاهی صورتشان را با ماسک یا کلاه کاسکت می‌پوشانند تا گروه‌های رقیب و پلیس نتوانند آن‌ها را بشناسند.

آن‌ها تاکتیک مرعوب‌کننده‌ای دارند که امکان می‌دهد همگی با هم به عنوان یک گروه ناشناس اقدام کنند. آن‌ها گروه‌های فرعی هم دارند. یک گروه آنتی‌فا در ارگون "واحد خوردنی" دارد که در زمان تظاهرات به معترضان آب و غذا می‌رساند.

آن‌ها معمولا چه می‌کنند؟
آنتی‌فا به دنبال بر هم زدن سخنرانی‌های راست افراطی و گردهمایی‌های آلت‌رایت است و برای این کار از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کنند مثل داد و فریاد و سرود خواندن و تشکیل زنجیره انسانی برای جلوگیری از حرکت تظاهرکنندگان راست‌گرا.

برخی از آن‌ها بی‌پروا از فعالیت آنلاین خود می‌گویند که شامل زیر نظر گرفتن راست افراطی در شبکه‌های اجتماعی هم هست. آن‌ها اطلاعاتی شخصی طرف‌های مقابل را در اینترنت منتشر می‌کنند و باعث اخراج بعضی از طرفداران آلت‌رایت شده‌اند، چون هویت آن‌ها در اینترنت فاش شده است.

آن‌ها همچنین از روش‌های سنتی‌تر محلی برای راه‌اندازی تمجع و تظاهرات استفاده می‌کنند. افراطی‌ترین آن‌ها ممکن است اسپری فلفل، چاقو، سنگ و زنجیر حمل کنند. آن‌ها خشونت را کاملا نفی نمی‌کنند.

از جنبش
تظاهرات آنتی‌فا در شارلوتسویل آمریکا سال ۲۰۱۷

آن‌ها چقدر اهل خشونت هستند؟
تمایل به استفاده از خشونت، آنتی‌فا را از بسیاری از دیگر گروه‌های چپ افراطی متمایز می‌کند. البته اعضای آنتی‌فا که ما با آن‌ها صحبت کردیم گفتند استفاده از اسلحه و خشونت مستقیم را مردود می‌دانند و اگر خشونت کنند، نوعی دفاع از خود است.
آن‌ها در توجیه موضع خود بحث‌های تاریخی را پیش می‌کشند مثل اینکه اگر در دهه ۱۹۳۰ مخالفان آلمان نازی بیشتر از زور استفاده می‌کردند آیا از جنگ جهانی دوم و هولوکاست پیشگیری نمی‌شد؟

آیا زنان هم جذب آنتی‌فا می‌شوند؟
اقدام مستقیم خیابانی شاید بیشتر حوزه مردان بوده، اما شمار قابل توجهی از زنان عضو گروه‌های آنتی‌فا هستند و در تظاهرات ضد راست افراطی در کالیفرنیا و جا‌های دیگر دستگیر شده‌اند.

زنان عضو گروه‌های آنتی‌فا به ما گفتند به نظر آن‌ها دولت فعلی آمریکا ضد زن است و به سیاست‌های کاخ سفید درباره مهاجرت، دسترسی به بهداشت و درمان ارزان، حق سقط جنین و حق رای اشاره می‌کنند که خیلی بیشتر زندگی زنان و اقلیت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
یکی از زنان عضو یک گروه آنتی‌فا به نام "فاشیسم را قبول نکنید" به ما گفت: زنان آماده‌اند تا به "هر چه آن‌ها را هدف قرار دهد" پاسخ دهند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید