آینده فرهنگ با کرونا

این اپیدمی هم این راهکار را برای ما باز کرد که از فضای مجازی و اینترنتی اجتماعی چگونه می‌توانیم برای موزه‌ها استفاده کنیم و اتفاقا حتی اگر این اپیدمی به پایان برسد، چنین شیوه‌هایی می‌تواند باقی بماند.

کد خبر : ۸۰۹۹۷
بازدید : ۶۰۸۲
دکتر احمد محیط طباطبایی | پیش آمد اپیدمی کرونا باعث تغییرات بسیار زیادی در فعالیت‌های روزمره شهروندان و مردم شد. یکی از مهم‌ترین روش‌های مقابله با گسترش اپیدمی آن بود که فضا‌های عمومی و اجتماعی تعطیل شود. در همین زمان استفاده از فضای مجازی، برای آن بخش از فعالیت‌هایی که می‌توانست به شکل حضوری نباشد، دریچه جدیدی را به روی فعالیت‌های فرهنگی مردم گشود.
این شیوه در فضای گالری‌ها و موزه‌ها و نمایشگاه‌ها و بسیاری از موارد دیگر استفاده شد. موزه‌ها در ایران به خصوص بعد از تعطیلات عید نوروز، ابتدا در تهران و سپس در شهرستان‌ها، موفق شدند تور‌های مجازی و فعالیت‌های مختلفی را حتی به شکل بازدید زنده برقرار کنند که همین باعث تغییری بسیار مثبت در شیوه فعالیت موزه و فعالان حوزه فرهنگی ایران شد.
حدود یک هفته پیش کمیته کرونا تصمیمی گرفت و از طریق ریاست‌جمهوری به تمام واحد‌ها ابلاغ کرد که تمامی موزه‌ها و فضا‌های تاریخی مجددا بازگشایی شوند. باز شدن موزه‌ها و فضای تاریخی از لحاظ روانی و اجتماعی امری است پسندیده، اما واقعیت این است که ما در موزه‌ها و به خصوص در فضا‌های تاریخی با این مساله روبه‌رو هستیم که هنوز آگاهی لازم را نداریم که مواد شیمیایی و نظافتی چه تاثیری بر آثار مختلف تاریخی می‌گذارند.
به این ترتیب اصل بر سلامتی فردی است که وارد فضای تاریخی می‌شود تا بتواند آن فضا را که وظیفه اصلی ما حفاظت از آن برای نسل بعد است به نحو احسن انجام دهد. به همین علت کمیته ملی موزه‌های ایران که کارگروهی را در بحث حفاظت از آثار تاریخی دارد مکلف کرده است که با استفاده و جمع‌بندی از تجربیات منتشر شده فعلی در سطح کشور و جهان به فرمتی مشترک برسد تا بتوانیم دستورالعمل‌هایی را برای گشایش موزه‌ها، فضا‌های تاریخی و آرشیو‌های ملی داشته باشیم. این امر طی یکی دو روز آینده از طریق کمیته ملی به نهاد‌های مربوط اعلام می‌شود.
طبعا در این فعالیت‌ها تعدادی از افراد باید وسایل حداقلی حفاظتی مانند دستکش و ماسک داشته باشند و در گروه‌های کوچک و مسیر‌های از قبل تعیین شده که فاصله اجتماعی در آن رعایت شده است، بازدید را صورت دهند.
امیدوارم همه ما با کمک یکدیگر این دوره بحران را نه تنها پشت‌سر بگذاریم بلکه تجربیات‌مان راهکاری باشد برای سایر فعالان حوزه موزه در تمامی دنیا. پیش‌بینی این است که بحران اپیدمی کرونا به این زودی‌ها به‌طور کامل ریشه کن نمی‌شود و باید اندیشید که چه کار‌هایی می‌توان انجام داد.

بحران‌ها برای بشر همیشه باعث ایجاد راهکار‌های جدید شده‌اند. این اپیدمی هم این راهکار را برای ما باز کرد که از فضای مجازی و اینترنتی اجتماعی چگونه می‌توانیم برای موزه‌ها استفاده کنیم و اتفاقا حتی اگر این اپیدمی به پایان برسد، چنین شیوه‌هایی می‌تواند باقی بماند.
چرا که سالمندان و کسانی که توانایی بدنی کافی ندارند یا فاصله‌های مسافتی بلندی دارند می‌تواند از موزه‌ها و مکان‌های فرهنگی شهر خود دیدن کنند. چنین امکاناتی باعث می‌شود مخاطبان موزه‌ها گسترده‌تر شوند و شعار امسال شورای بین‌المللی که «برابری، فراگیری و تنوع» هست در آن واقعیت عمل پیدا کند و ما شاهد حضور بیشتر و بهره‌برداری کامل‌تر مردم از موزه‌ها باشیم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید