موج دوم کرونا چیست؟

موج دوم کرونا چیست؟

اگر عدد سرایت بالای یک باشد، موارد ابتلا تصاعدی بالا می‌روند، ولی اگر این عدد کم باشد، موارد جدید ابتلا برای ادامه شیوع کافی نیست و شیوع بیماری بتدریج فروکش می‌کند.

کد خبر : ۸۱۰۰۷
بازدید : ۹۲۰۵
موج دوم کرونا چیست؟
موج دوم شیوع همه‌گیری بیماری‌های عفونی، یعنی پس از کاهش موارد جدید، بیماری دوباره تعداد مبتلایان افزایش پیدا کند. موج دوم ممکن است افزایش ابتلا در گروه‌های سنی یا جمعیتی خاص یا در مناطق بخصوصی در هر کشور باشد یا مانند موج اول همه‌گیر باشد.

نگرانی از موج دوم کرونا در حالی افزایش یافته که بسیاری از کشور‌های دنیا به سمت بازگشایی و برداشتن مقررات محدودیت تردد و قرنطینه حرکت کرده یا می‌کنند، در آمریکا البته مسئله تظاهرات پرشمار و گسترده هم مطرح است.
تقریبا در تمام این کشور‌ها کارشناسان هشدار داده‌اند که تماس بیشتر مردم با همدیگر ممکن است به افزایش مبتلایان و شیوع بیشتر بیماری منجر شود.

معمولا بروز عفونت‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا در ماه‌های گرم سال کمتر می‌شود و حتی تحقیقات درباره دیگر انواع ویروس کرونا نشان داده که خشکی هوا و پرتو فرابنفش آفتاب در تابستان، شرایط را برای ویروس در بیرون بدن میزبان نامساعد می‌کنند.

موج دوم کرونا چیست؟
تظاهرات در دنور آمریکا

با این حال برخی معتقدند رفتار این ویروس کرونای جدید هنوز شناخته نیست و با توجه به مسری و ناشناخته‌بودنش یرای سیستم ایمنی افراد، نیازی به شرایط مناسب آب و هوایی ندارد تا بتواند میزبانی برای خود بیابد و تکثیر شود.

از همین حالا هم شواهد برداشتن محدودیت‌ها و قرنطینه آشکار شده است. در کره جنوبی ناچار شده‌اند مدرسه‌ها را دوباره ببندند.

موج دوم کرونا چیست؟
برخی مقاطع تحصیلی در انگلستان از امروز مدرسه رفته‌اند

در ویسکانسین درست دو هفته بعد از اینکه دیوان عالی دستور "در خانه بمانید" را لغو کرد افزایش موارد ابتلا در یک روز اعلام شده است. در جورجیا یکی از اولین ایالت‌هایی که محدودیت‌ها را لغو کرد، پس از چند هفته ثابت ماندن، افزایش ابتلا دیده شده است.

در همین حال کیشا لنس باتمز شهردار آتلانتا، شهری که شاهد بیشترین ناآرامی‌ها بوده هشدار داده که "هنوز در آمریکا همه‌گیری‌ای شایع است که بیشتر جان سیاهپوستان و تیره‌پوستان را می‌گیرد. "
او از کسانی که تظاهرات شبانه شرکت کرده‌اند خواست صبح روز بعد آزمایش کرونا بدهند و گفت: اعتراض‌ها او را از رسیدگی به همه‌گیری کرونا بارداشته است. شهردار واشنگتن و فرماندار مریلند هم نگرانی مشابهی را اظهار کرده‌اند.

در کشور‌هایی که محدودیت تردد و قرنطینه اعلام شده هدف این بوده که "عدد سرایت" کرونا به کمتر از یک کاهش پیدا کند. از این رو اگر پس از کاهش محدودیت‌ها عدد سرایت بیش از یک شود، یعنی هر فرد آلوده بیشتر از یک نفر دیگر را آلوده کند، ممکن است دولت‌ها مجبور شوند دوباره تمهیداتی را در نظر بگیرند.

موج دوم کرونا چیست؟
تظاهرات در مقابل کاخ سفید

عدد سرایت (شاخص آر) چیست؟
عدد سرایت شاخصی است برای اندازه‌گیری توان شیوع یه عامل بیماری‌زا. عدد سرایت یعنی متوسط تعداد افرادی که هر فرد آلوده می‌تواند عامل عفونی را به آن‌ها سرایت دهد. برای مثال سرخک در جامعه‌ای بدون مصونیت یکی از بالاترین عدد‌های سرایت را دارد و هر فرد می‌تواند بطور متوسط پانزده نفر دیگر را آلوده کند. این عدد تخمینی است و تعیین دقیق آن در میانه همه‌گیری میسر نیست.

چرا عدد بالای یک خطرناک است؟ برای اینکه اگر عدد سرایت بالای یک باشد، موارد ابتلا تصاعدی بالا می‌روند، ولی اگر این عدد کم باشد، موارد جدید ابتلا برای ادامه شیوع کافی نیست و شیوع بیماری بتدریج فروکش می‌کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید