ترامپ از اعتراضات اخیر به نفع خود بهره می‌برد؟

ترامپ از اعتراضات اخیر به نفع خود بهره می‌برد؟

بسیاری از کارشناسان، از جمله هاکه معتقدند که ترامپ با برانگیزاندن احساسات سطحی آمریکایی‌ها و دروغگویی به محبوبیت خود می‌افزاید، اما با ادامه سیاست‌های فعلی به حل مشکلاتی که مردم را به خیابان‌ها کشانده کمک نمی‌کند.

کد خبر : ۸۱۰۵۴
بازدید : ۵۶۷۰
ترامپ از اعتراضات اخیر به نفع خود بهره می‌برد؟
ناآرامی‌ها در ده‌ها شهر ایالات متحده نابرابری ژرف اجتماعی در این کشور را به نمایش گذاشته است. رئیس جمهور ترامپ با موضع‌گیری‌های خود علیه معترضان می‌تواند تنها برنده حوادث اخیر باشد.

موجی از تظاهرات که یک هفته پیش در پی کشتن جورج فلوید سیاه‌پوست به دست یک پلیس سفیدپوست آغاز شد، در هفتمین روز خود به یک خیزش قابل توجه علیه نژادپرستی و تنگدستی در اقشار پایین در دست‌کم ۷۵ شهر آمریکا تبدیل شده است.

خیزشی که با خشونت معترضان و نیرو‌های دولتی همراه است و به ارزش‌های دموکراتیکی که ایالات متحده به آن افتخار می‌کرد کم بها می‌دهد.

تصاویری که از غارت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود بیانگر بی‌توجهی غارتگران به قوانین کشورشان و حریم شخصی افراد و شرکت‌های بازرگانی است.

ترامپ تهدید کرده است که برای حفاظت از شهروندان و اموالشان از ارتش هم استفاده خواهد کرد. اریک گارستی، شهردار لس آنجلس گفته است، «این دیگر اعتراض نیست بلکه ویرانگری است».

تفسیر گارستی از اعتراضات گسترده، درست یا نادرست، پرسش‌برانگیز است: چه چیزی باعث می‌شود، شهروندان کشوری که از نظر اقتصادی و نظامی ابرقدرت به‌شمار می‌رود، در شهر و محله خود دست به ویرانگری بزنند؟

کریستیان هکه، کارشناس سیاست ایالات متحده، معتقد است که چند عامل باعث شدت اعتراضات اخیر شده است: ناامیدی بخشی از جامعه از تغییر اوضاع، خشم از نژادپرستی عریان، اوضاع بد اقتصادی، سیاست داخلی دولت ترامپ و مزید بر این علت‌ها، بحران کرونا.

استاد علوم سیاسی آلمانی ضمن بیان این که، مرگ خشونت‌بار فلوید تنها جرقه‌ای برای آتش‌افروزی بوده می‌گوید: «به نظر من ایالات متحده با شدیدترین بحران خود در دوران پس از جنگ جهانی دوم دست به گریبان است.»

سیاه و سفید
به اعتقاد کارشناسان، اعتراضات روز‌های اخیر پیام دیگری هم دارد: معترضان فقط سیاه‌پوست نیستند بلکه از رنگ‌ها و فرهنگ‌های گوناگونند. نقطه مشترک همگی آن‌ها اوضاع اقتصادی و سیاسی نابسامانی است که در دوران ترامپ ناهنجارتر شده است.

یولیوس فن دِلار، که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ از افراد بانفوذ در تبلیغات انتخاباتی برای باراک أوباما بود، می‌گوید، «فوران خشم» آمریکایی‌ها از جامعه دوقطبی موضوع تازه‌ای نیست و در دوران اوباما هم وجود داشته، اما در دوران ترامپ شدت بیشتری یافته است.

او تاکید می‌کند: «ترامپ نخستین رییس جمهوری است که خود را رییس جمهور همه آمریکایی‌ها نمی‌داند» و تنها آن بخش از سفیدپوستان جامعه را نمایندگی می‌کند که طرفدار او هستند و قرار است که در ماه نوامبر به نفع او در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

«احتمال تبدیل رؤیای آمریکایی به کابوس آمریکایی»
موضوع مهم دیگری که در هفته‌های اخیر مطرح بود، عدم موفقیت ترامپ در مقابله با کرونا و به همین دلیل کاهش محبوبیت او بود. اکنون، به گفته فن دِلار، ترامپ تلاش می‌کند که از آب گل‌آلود ماهی بگیرد: «او تاکنون با استراتژی قطبی‌کردن جامعه توانسته است به آرای لازم دست یابد.»

کریستیان هکه هم احتمال می‌دهد که رییس جمهور آمریکا موفق شود، افکار عمومی را از ناتوانی دولتش در زمینه مقابله با کرونا منحرف کند، زیرا اکثر آمریکایی‌ها به‌طور سنتی، در بحران‌ها از رییس‌جمهورشان پشتیبانی می‌کنند.

به اعتقاد این استاد علوم سیاسی، رقیب دموکرات ترامپ هم شخصیتی نیست که بتواند از پس ترامپ برآید: «جو بایدن در تلویزیون آدمی سالخورده به نظر می‌رسد که انگار در یک زیر زمین به بند کشیده شده و دیگر قادر به درک درست مسائل روز نیست».

بسیاری از کارشناسان، از جمله هاکه معتقدند که ترامپ با برانگیزاندن احساسات سطحی آمریکایی‌ها و دروغگویی به محبوبیت خود می‌افزاید، اما با ادامه سیاست‌های فعلی به حل مشکلاتی که مردم را به خیابان‌ها کشانده کمک نمی‌کند.

کارشناس آلمانی سیاست ایالات متحده تصریح می‌کند: «این قتل (جورج فلوید) و اعتراضات ناشی از آن می‌توانند رؤیای آمریکایی را به کابوس آمریکایی تبدیل کنند».

منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید