کشف محل انفجار‌های شدید رادیویی از فضا

ستاره شناسان متوجه شدند که هر چهار موج انرژی موردمطالعه‌شان از کهکشان‌های عظیمی می‌آیند که مثل کهکشان راه شیری در روندی نه‌چندان سریع در حال ایجاد ستارگان جدیدی است.

کشف محل انفجار‌های شدید رادیویی از فضا
دانشمندان موفق شده‌اند رد سیگنال‌های رادیویی قدرتمندی که از فضا به کره زمین می‌رسد پیدا کنند. آن‌ها کشف کرده‌اند این امواج از کهکشان‌هایی مخابره می‌شود که به‌گونه‌ای شگفت‌انگیز به کهکشان «راه شیری» ما شباهت دارد.

این کشف برخی از تعبیرات افراطی‌تر منشأ این انفجار‌ها از جمله حفره‌های سیاه عظیم را رد می‌کند؛ اما منبع این امواج غیرعادی که به همه‌چیز از برخورد ستارگان گرفته تا فناوری موجودات فضایی تعبیر شده، همچنان در ابهام است.

انفجار‌های رادیویی سریع، کوتاه و بسیار قدرتمند انرژی که از قلب فضا به ما می‌رسد، تنها یک‌هزارم ثانیه طول می‌کشد، اما انرژی آن بیش از هشتاد سال انرژی خورشیدی است.

این امواج نخست در سال ۲۰۰۷ کشف شدند. از آن هنگام دانشمندان در تلاش درک آن بوده‌اند که چگونه چیزی می‌تواند در مدتی چنین کوتاه چنین سیگنال‌های قدرتمندی تولید کند؛ اما ردیابی این امواج آسان نیست، زیرا نه می‌توان منشأ آن را پیش‌بینی کرد و نه زمان آن را.

اما اکنون پژوهشگران به‌گونه‌ای بی‌سابقه موفق شده‌اند محل دقیق چهار انفجار رادیویی را که پیش‌تر کشف‌شده بودند، تعیین کنند. ستاره شناسان با استفاده از رادیوتلسکوپ «ای اس کی‌ای پی» در صحرای استرالیا روی کهکشان‌هایی زوم کردند که به‌اصطلاح میزبان این انفجار‌ها بوده و می‌توانستند نشانه‌هایی از منبع آن‌ها به دست دهند.

هرچند روند ایجاد این ستارگان روشن است، اما این‌که آن‌ها از لبه کهکشان‌هایشان پرت می‌شوند، برخی تعابیر مربوط به منشأشان را رد می‌کند.

شیوانی بندری، پژوهشگر در آژانس ملی علوم استرالیا که نتیجه این مطالعات را در نشریه «استروفیزیکال جورنال لِتِرز» منتشر کرده می‌گوید: «این انفجار‌های قدرتمند رادیویی از دامنه کهکشان‌هایشان منشأ می‌گیرد که این به معنی رد احتمال مرتبط بودن آن‌ها با حفره‌های سیاه است.»

ایلِین سَدلِر، مؤلف دیگر این پژوهش در آٓژانس ملی علوم می‌گوید این کشف، تعابیر دیگر منشأ این امواج را نیز تقویت می‌کند.

پروفسور سدلر می‌گوید: «فرضیاتی از جمله ادغام اشیایی مثل سیاره‌های «کوتوله سفید» و ستاره‌های نوترونی، یا اشعه‌های ساطع‌شده از ستارگان مغناطیسی همچنان بجای خود باقی است.»

حال پژوهشگران امیدوارند بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد کهکشان‌های متعلق به این امواج به دست بیاورند تا بتوانند شرایط تولید این جهش‌های انرژی را بهتر درک کنند.

هرچند این انفجار‌های رادیویی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما هم‌اکنون نیز از آن‌ها برای تحقیق در مورد دیگر اجزای جهان هستی استفاده می‌شود. هفته گذشته دانشمندان افشاء کردند که از این امواج به‌عنوان ابزار اندازه‌گیری «ماده گمشده» استفاده کرده‌اند.