"ماه توت‌فرنگی" در آسمان شب

"ماه توت‌فرنگی" در آسمان شب

این ماه در میان برخی اروپاییان به «ماه رز» نیز معروف است، چرا که همزمان با شکوفه‌های گل رز ظاهر می‌شود. اما هیچ یک از دو نام ربطی به رنگ ماه ندارند و این ماه نیز مثل بقیه روز‌های سال سفید رنگ است.

کد خبر : ۸۱۰۹۵
بازدید : ۹۱۱۱

ماه توت‌فرنگی، ژوئن ۲۰۱۹

آسمان دیشب (جمعه)، پنجم ژوئن میزبان «ماه کامل» بود که از قدیم به آن «ماه توت فرنگی» می‌گویند.

این ماه که از شب جمعه قابل مشاهده بود، درست بعد از ساعت ۹ شب از افق جنوب شرقی در حالی طلوع کرد که خورشید از افق مقابل در حال غروب بود.

بومیان آمریکا به خاطر همزمانی این ماه با فصل عمل آمدن توت فرنگی چنین نامی را برای آن گذاشته‌اند. این ماه در میان برخی اروپاییان به «ماه رز» نیز معروف است، چرا که همزمان با شکوفه‌های گل رز ظاهر می‌شود. اما هیچ یک از دو نام ربطی به رنگ ماه ندارند و این ماه نیز مثل بقیه روز‌های سال سفید رنگ است.

البته اگر در زمانی که ماه خیلی نزدیک به افق قرار گرفته به آن نگاه کنید ممکن است صورتی یا قرمز باشد، چرا که در این حالت نور ماه از لایه ضخیم‌تری از جو زمین به چشم ما می‌رسد.

ماه کامل ژوئن پس از ظهور یک سلسله ماه کامل ظاهر می‌شود که به آن‌ها «سوپر ماه» می‌گویند. واقعه سوپر ماه زمانی است که اندازه ماه لحظه به لحظه در آسمان بزرگتر می‌شود. این واقعه زمانی رخ می‌دهد که کره ماه در نزدیک‌ترین فاصله در مدار زمین قرار گرفته و بنابراین زاویه دید بهتری از چاله‌ها و گودال‌های آن وجود دارد.

امروزه نرم‌افزار‌های گوناگونی برای ردگیری وضعیت ماه در شب وجود دارد که استار چارت، اسکای سفری و اسکای‌ویو چند مورد آن‌ها هستند. این برنامه‌ها جزئیات کاملی از جهت طلوع و غروب ماه را نشان می‌دهند و تعیین می‌کنند ماه در هر شب مشخص وارد کدام مرحله یا فاز شده است.

پیش‌بینی هوا در بریتانیا برای جمعه حاکی از آن بود که مشاهده ماه توت فرنگی ممکن است دچار مشکل شود (حداقل برای مدتی کوتاه).

طبق گزارش اداره هواشناسی بریتانیا، هوا اندکی آفتابی در بسیاری مواقع بارانی، در برخی مواقع شدید همراه با رعد و برق پراکنده بود. باران و باد شدید در شمال اسکاتلند که تا نواحی جنوبی ادامه داشت.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید