گربه‌ها کرونا را به گربه‌های دیگر منتقل می‌کنند؟

گربه‌ها کرونا را به گربه‌های دیگر منتقل می‌کنند؟

بعد از ثبت اولین آزمایش مثبت، نتیجه آزمایش تمامی گربه‌ها برای حدود پنج روز همچنان مثبت بود؛ این موضوع نشان می‌دهد گربه‌ها برای حدود پنج روز می‌توانند این ویروس را به گربه‌های دیگر منتقل کنند.

کد خبر : ۸۱۱۱۹
بازدید : ۲۳۰۶۳
گربه‌ها کرونا را به گربه‌های دیگر منتقل می‌کنند؟
تا کنون هیچ مدرکی که نشان دهد گربه‌ها ویروس کووید- ۱۹ را به انسان‌ها انتقال داده‌اند، وجود ندارد، اما آیا گربه‌ها این ویروس را به گربه‌های دیگر منتقل می‌کنند؟

گروهی از محققان ژاپنی و آمریکایی در مطالعه‌ای که در مجله New England منتشر شده است، متوجه شدند که سه گربه آلوده به ویروس کووید-۱۹، این ویروس را به سه گربه دیگر انتقال دادند. اما با این وجود محققان تاکید کردند که هیچ مدرکی دال بر انتقال ویروس کووید-۱۹ از گربه به انسان وجود ندارد.

محققان می‌گویند که این احتمال که انسان‌ها ویروس کووید-۱۹ را به حیوانات خانگی خود منتقل کنند بیشتر از این است که حیوانات خانگی، انسان‌ها را بیمار کنند. محققان در این مطالعه سه گربه را با دوز‌های بالایی از ویروس‌هایی که باعث ابتلا COVID-۱۹, SARS-CoV-۲ می‌شوند، آلوده کردند؛ آن‌ها این ویروس‌ها را مستقیم به هر دو چشم، بینی، دهان و نای این حیوانات وارد کردند.

سپس محققان دو به دو یک گربه آلوده را با یک گربه سالم در یک مکان قرار دادند؛ این گربه‌ها فضا، غذا، آب و هوای مشترکی داشتند. در عرض پنج روز نتیجه آزمایش SARS-CoV-۲ گربه‌های سالم مثبت شد.
بعد از ثبت اولین آزمایش مثبت، نتیجه آزمایش تمامی گربه‌ها برای حدود پنج روز همچنان مثبت بود؛ این موضوع نشان می‌دهد گربه‌ها برای حدود پنج روز می‌توانند این ویروس را به گربه‌های دیگر منتقل کنند.

همچنین آزمایش خون گرفته شده از این گربه‌ها نشان داد که گربه‌ها آنتی بادی‌ها و مولکول‌هایی را تولید کرده اند که سیستم ایمنی برای ریشه کنی عفونت‌های فعلی از آن استفاده میکند؛ همچنین این آنتی بادی‌ها و مولکول‌ها برای ۲۴ روز از اولین آلودگی، از عفونی شدن مجدد گربه‌ها در آینده پیشگیری می‌کند.

چند توصیه به صاحبان گربه
بسیاری از افرادی که گربه دارند اکنون در خانه کار می‌کنند، در قرنطینه به سر می‌برند و یا در حال رعایت فاصله اجتماعی هستند. درحالیکه گربه ها، حیواناتی بسیار سازگار هستند و وجود صاحبان خود در خانه لذت می‌برند، اما بحث‌های زیادی در زمینه چگونگی مراقبت از گربه‌ها در برابر آلودگی به ویروس کرونا وجود دارد؛ این سوال مطرح است که آیا می‌توان به گربه‌ها اجازه داد که از خانه بیرون بروند و دیگر اینکه اگر گرب‌های به ویروس کرونا آلوده شد، صاحب آن چه باید بکند.
گربه‌ها کرونا را به گربه‌های دیگر منتقل می‌کنند؟
به شستشوی دست ادامه دهید
آلودگی کووید-۱۹ ناشی از انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان است. ویروس‌های کرونا خانواده‌ای از ویروس‌ها هستند که تقریبا توسط تمام ضدعفونی کننده‌های متداول از بین می‌روند. برای از بین‌بردن این ویروس به هیچ ماده ضدعفونی کننده و یا رویه‌ی خاصی نیاز نیست و این ویروس با صابون و الکل از بین می‌رود.

از این رو همینطور که توصیه شده است شستشوی دست بسیار مهم است. پاک کردن و تمیز کردن سطوح باعث از بین بردن این ویروس از محیط اطراف می‌شود و این اقدامات سلاح بزرگی در مبارزه علیه این عفونت است.

به دامپزشک مراجعه کنید
شیوع کووید-۱۹، خدمات دامپزشکی در سراسر جهان را نیز متاثر کرده است؛ مطب‌های دامپزشکی مطابق قوانین وضع شده از سوی دولت و یا نهاد حرفه‌ای کشوری که در آن قرار دارند، تحت تدابیر سختگیرانه کنترلی قرار گرفته‌اند.
اگر گربه شما بیمار شد، استرس نداشته باشید و به دامپزشک مراجعه کنید؛ همچنین درصورتیکه واکسیناسیون بچه گربه شما به تاخیر افتاده است، اجازه ندهید که از خانه خارج شود چراکه در برابر بیماری شایع گربه‌ها مانند «آنفلوانزا» و «گاستروآنتریت» (بیماری التهاب معده‌ای روده‌ای) ایمن نیست.

اما گربه‌های بزرگسال که مرتب واکسینه شده‌اند احتمالا دوره ایمنی طولانی‌تری دارند و بنابراین بعید است که ایجاد اندک تاخیری در رویه در واکسیناسیون آن‌ها موجب افزایش خطر ابتلای این گربه‌ها به بیماری شود، اما با این حال اگر نگران هستید با دامپزشک خود مشاوره کنید.

تغییرات ایجاده شده ناشی از شیوع کرونا در روال روزمره زندگی برای همه از جمله گربه‌های ما ناراحت کننده است بنابراین اگر از خانه کار می‌کنید و یا در قرنطینه بسر می‌برید سعی کنید روال روزمره زندگی عادی و معمول خود را حفظ کنید. مطمئن باشید که گربه‌ها مکانی برای استراحت کردن دارند و آن‌ها را از سر و صدا‌های اضافی دور کنید و غذا و آب کافی در دسترس آن‌ها قرار دهید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید