۲۰ نکته تغذیه‌ای در ایام امتحانات

۲۰ نکته تغذیه‌ای در ایام امتحانات

بعضی از دانش آموزان به دلیل اضطراب زیاد، امتحانات خود را خراب می‌کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذا‌های مناسب استفاده کنند. بعضی از سبزی‌ها از قبیل: ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید هستند.
کد خبر: ۸۱۱۶۴
بازدید : ۹۹۷۷
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
امتحانات نهایی دانش آموزان کلاس دوازدهم از دیروز شنبه شروع شده است؛ بسیاری از دانش آموزان روز‌های پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می‌پردازند و تصور می‌کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه می‌شود، در صورتی که با تغذیه صحیح می‌توان بازده فکری را افزایش داد.

به کارگیری نکات و توصیه‌های زیر توان دانش آموزان را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات افزایش می‌دهد:
 
۲۰ نکته تغذیه‌ای در ایام امتحانات
۱- در زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و برای این کار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید.

۲- بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که غذا‌های نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تأثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفید هستند.

۳- صبح روز امتحان بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر مانند تخم مرغ، نان سنگک یا بربری با عسل یا پنیر استفاده شود.

۴- کارشناسان تغذیه به دانش آموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند صبحانه مفصلی بخورند، توصیه می‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.

۵- بعضی از دانش آموزان به دلیل اضطراب زیاد، امتحانات خود را خراب می‌کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذا‌های مناسب استفاده کنند. بعضی از سبزی‌ها از قبیل: ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید هستند.
 
۲۰ نکته تغذیه‌ای در ایام امتحانات
۶- خوردن نان و پنیر و گردو یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک می‌کند تا در طول امتحان آرام باشید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است.

۷- خوردن جگر، گوشت و ماهی، کمک زیادی در کاهش اضطراب می‌کند، زیرا کم خونی نیز یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکز است.

۸- در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش بپرهیزید و خوردن روزانه شیر و همچنین ماست شیرین را فراموش نکنید.

۹- در ایام امتحان، بیشتر مواظب سلامت خود باشید تا در معرض سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیت‌های غذایی و سوء هاضمه قرار نگیرید و از خوردن غذا در بیرون از خانه جدا خودداری کنید. غذا را خوب بجوید و به آرامی میل کنید.

۱۰- در طول روز آب کافی بیاشامید، اما دقت داشته باشید که آشامیدن آب و نوشیدنی‌های دیگر در وسط غذا سبب اختلال در هضم و ایجاد نفخ می‌شود.
 
۲۰ نکته تغذیه‌ای در ایام امتحانات
۱۱- از مصرف زیاد شیرینیجات و تنقلات خودداری کنید. این خوراکی‌ها ممکن است در نگاه اول انرژی‌زا به نظر برسند، اما باید توجه داشت که این قابلیت در آن‌ها بسیار کم دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما دست خواهد داد.

۱۲- بر خلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن به انرژی را افزایش نمی‌دهد، بنابراین استفاده بیش از حد از مواد غذایی شیرین و چرب در طول دوران امتحان، نه تنها مفید نیست، بلکه سبب چاقی می‌شود.

۱۳- صبحانه غذای اصلی است، ناهار و شام را کمی مختصرتر بخورید، اما صبحانه را کامل میل کنید.

۱۵- مصرف روزانه یک لیوان شیر، برای ایجاد آرامش در طول دوران امتحان موثر است.
 
۲۰ نکته تغذیه‌ای در ایام امتحانات
۱۶- خوردن آجیل از قبیل: بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم است، به یادگیری کمک می‌کند، زیرا کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است.

۱۷- از خوردن قهوه و چای پُررنگ، خودداری کنید، ولی چای کم رنگ مفید است.

۱۸- ایجاد فضای خانوادگی شاد و مفرح، مخصوصا در این ایام کرونایی لازم و ضروری است.

۱۹- اخبار کرونا را فقط در زمان‌های مشخص و محدود، حتی الامکان بدون حضور دانش آموز پیگیری کنید.

۲۰ – تأمین ویتامین‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن از طریق برنامه غذایی مناسب صورت گیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین