عروسی‌هایی که ساز کرونا را کوک کرد

عروسی‌هایی که ساز کرونا را کوک کرد

نمونه آن برگزاری جشن عروسی در محله گروگ میناب است که به دلیل بی توجهی به این موضوع و حضور مهمانانی از شهرستان‌های دیگر حدود هفت نفر از میهمانان در این عروسی به کرونا مبتلا شده‌اند.

کد خبر : ۸۱۱۶۶
بازدید : ۶۱۹۷
عروسی‌هایی که ساز کرونا را کوک کرد
بخت‌های جامانده در کرونا در استان هرمزگان درحالی این روز‌ها با ساز و دهل به استقبال خوشبختی رفتند که در سایه سهل‌انگاری‌ها باعث افزایش شمار مبتلایان به این ویروس در جشن خود شده‌اند.

"دو قلب، دو روح، عشقی جاودانه اگر در روز عروسی مان ما را همراهی کنید باعث خوشحالی ما خواهید شد، یا این متن سرنوشت ما را به سمت هم آورد و عشق پیوند ما را تا ابد تضمین خواهد کرد، افسانه‌ها حقیقت پیدا کرده‌اند، ما داریم ازدواج می‌کنیم، حضور شما در مراسم ازدواج ما باعث خوشحالیه" نمونه از متن‌هایی حک شده بر روی کاغذی به نام کارت عروسی است که بسیاری از زوج‌ها با آن خاطره دارند.

جشن و شادی شالوده هر ازدواج است و مردم در هر فرهنگی از گذشته تاکنون تلاش کرده که به شکل‌های مختلف این شادی را به نمایش بگذارند.

آیین‌های ازدواج نیز در هر نقطه‌ای به شکل‌های مختلفی برگزار می‌شود، عروسی در جنوب به ویژه هرمزگان نیز آداب و رسوم خودش را دارد و اگر بخواهیم تنها به یکی دو مورد آن که طرفداران زیادی در برخی شهرستا و روستا‌های هرمزگان دارد و از این دو آیین استقبال زیادی می‌شود، بهتر است بدانیم که ساخت و حنابندان اصلی‌ترین بخش عروسی بندری را تشکیل می‌دهند.

پژوهشگران حوزه اجتماعی از ساخت که اسم مصدر یا مصدر متعدی چَم است، به معنی ساختن، سازش، ساختگی، آمادگی، ساز و برگ، ساخته و طرز شکل و فرم چیز ساخته شده نام می‌برند.

جشن اصلی مراسم عروسی نیز با حنابندان آغاز می‌شود و خود این آیین نیز در برخی مناطق هرمزگان در چند مرحله برگزار می‌شود - حنای دزدی وحنای راستی- حنای دزدی که فقط خانواده نزدیک عروس و داماد در آن حضور دارند، اما حنا‌های بعدی تمام اقوام و فامیل دعوت می‌شوند و همراه با جشن و شادی، ساز و دهل و شام و شیرینی و شربت همراه است که البته این مراسم امروزه در برخی خانواده‌ها از حالت قدیمی خود فراتر رفته و کمی مدرن‌تر شده است.

به عنوان مثال مشارکت همسایگان و اقوام و همدلی و تقسیم کار جای خود را به یک قرارداد با تالار داد و غذای رستوران به جای طبخ غذای سنتی با مشارکت اهل خانه جایگزین شد یا تعدد تابلو‌های آرایشی زنانه، در خیابان و پس کوچه‌ها افزایش یافت و در کنار عکاس و فیلمبردار خاص مراسم، عروس و داماد‌ها نیز باید به عکاسی بروند و با ژست‌های مختلف چند عکس یادگاری بگیرند که همه این‌ها تنها بخشی از تغییرات محسوس در مراسم‌های عروسی امروز از جمله عروسی‌های بندری است.

اوایل اسفندماه سال ۹۸ که به طور رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران اعلام شد این ویروس نامیمون ساختار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از جمله مراسم‌های خواستگاری، ساخت و حنابندان و در مجموع مراسم‌های عروسی دختران و پسران جنوبی را تحت تاثیر قرار داد و حتی آن‌هایی که تالارها، عکاسی‌ها و گل‌فروشی رزرو کرده بودند، را کنسل کرد و جشن‌ها تبدیل به خانه نشینی اجباری شد، اما همچنان امید بخت‌های جامانده در کرونا به ساز و دهل سال جدید بود و شاید خالی از لطف نباشد اگر بگوییم سالی که نکوست از بهارش پیداست.

در این میان خانواده‌هایی که به رغم فشار‌های اقتصادی و هزینه‌های سرسام آور برای برگزاری یک شب جشن و شادی، در تدارک جشن عروسی برای سال جدید بودند و مقدمات مراسم در تالار را فراهم کردند ناگهان با تعطیلی اماکن و اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی عروسی‌ها به تعویق افتاده و برخی هم که عجله داشتند مراسم عروسی با ساز و دهل و اجتماع افراد در خانه برگزار کردند که البته به دلیل سهل‌انگاری‌ها و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر تبعات آن باعث شیوع دوباره و چند برابر شدن تعداد مبتلایان شده است.

علی و محبوبه زوج‌های جوانی هستند که اوایل هفته گذشته بدون برگزاری جشن و صرفا با حضور پدر و مادر و خواهر و برادر عروس و داماد به خانه بخت رفتند.

علی این تازه داماد بندرعباسی که به خاطر کرونا حتی بی‌خیال جشن عروسی شد،افزود: جشن عقد نگرفته بودیم و تمام امیدمان این بود عروسی بگیریم، اما به دلیل کرونا جشن عروسی مان نیز لغو کردیم.

وی ادامه داد:، چون از قبل آرایشگاه برای عروس رزرو شده بود و پول‌مان را پس ندادند بعد از آرایشگاه عروس با گرفتن چند عکس یادگاری در یکی از عکاسی‌ها به خانه برگشتیم.

این تازه داماد ازدواج ساده و صرفه جویی اقتصادی را از مزیت‌های این روش ازدواج برشمرد و ابرازداشت: کل هزینه ما با وسایل منزل، هزینه آرایشگاه، عکاسی و هزینه سمبوسه، نوشابه و شیرینی اعضای خانواده حدود هفت میلیون تومان شد.

محمدی افزود:، چون از قبل بنا به برگزاری جشن مفصل نداشتیم، اما با وضعیت کرونا و یک پذیرایی ساده خانوادگی تقریبا حدود ۱۰ میلیون به نفع مان شد.

ناکویی زاده دیگر دامادی بندرعباسی است که از سال گذشته تا کنون ۲ مرحله مراسم جشن ازدواج خود را به تعویق انداخته است.

وی گفت: پیش از این قرار بود پایان همین خردادماه جشن ازدواجمان برگزار کنیم که با وضعیت هشدار و آمار بالای مبتلایان در استان مراسم جشن را کنسل کرده و به تعویق انداختیم.

در شهرستان میناب و توابع آن نیز خانواده‌هایی هستند که در این مدت مراسم‌های جشن عقد و عروسی در سایه بی‌خیالی و بی‌توجهی برگزار شده و تبعاتی ناخوشایندی را به همراه داشته است.

نمونه آن برگزاری جشن عروسی در محله گروگ میناب است که به دلیل بی توجهی به این موضوع و حضور مهمانانی از شهرستان‌های دیگر حدود هفت نفر از میهمانان در این عروسی به کرونا مبتلا شده‌اند.

درحالی که مکی‌زاده، تازه داماد مینابی به دلیل پیشگیری از ویروس کرونا و رعایت حال خانواده و اقوام مراسم جشن ازدواج خود را تعویق انداخته است.

وی ابرازداشت: دوست ندارم با یک شب جشن، نصف جمعیت به کرونا مبتلا شوند و چه بسا تعدادی از میهمانان در اثر این سهل‌انگاری جان خود را از دست بدهند.
عروسی‌هایی که ساز کرونا را کوک کرد
نمونه دیگری از سهل‌انگاری‌ها در برگزاری جشن‌های مفصل عقد و عروسی به همراه ساز و دهل و حضور میهمانان زیاد آن در این مراسم‌ها مربوط به روستا‌های شمیل بندرعباس است که هرچند برخی نزدیکان و فامیل در این مراسم شرکت نداشتند، اما تبعات بیماری کرونا در روز‌های اخیر خود را نشان داده و خواهد داد.

زینب عمه یکی از تازه عروس‌هایی بندرعباسی است که چند روزی بیمار است و علائم کرونا را دارد.

وی گفت: در این سه ماه هم مراسم خواستگاری و هم بله برون و عقد و جشن دختر برادرم برگزار شد و تبعات بی‌توجهی آن را امروز می‌بینیم.

این بانوی هرمزگانی که خود در این مراسم حضور نداشته است، افزود: تنها افرادی که در هیچ کدام از این مراسم‌ها حضور نداشت، من، همسرم و پسرم بودیم.

زینب اضافه کرد: مادر و یکی از خواهرانم بعد از مراسم حالشان بد شده و در قرنطینه هستند.

این بانوی شهر بندرعباس اضافه کرد: یکماه بود که مادرم را ندیده بودم و به دلیل کسالتی که داشت تصمیم گرفتم به عیادتش بروم، اما بعد از برگشت دچار گلودرد شدم و حالا در منزل قرنطینه هستیم.

وی گفت: من و همسرم هردوحال مناسبی نداریم و تنها فرزندانمان مجبور است با ماسک درخانه تنهایی با اسباب‌بازی‌هایش سرگرم باشد.

سحر و علی دیگر عروس و دامادی از اهالی شهرستان حاجی‌آباد هستند که قرار بود سال گذشته در بندرعباس جشن عروسی برگزار کنند، اما به دلیل اوج گرفتن کرونا مراسم جشن خود را به تعویق انداخته اند.

هادی و همسرش، اما جمعه شب هفته گذشته به رغم مخالفت‌ها جشن ازدواج خود را برگزار کردند و سینا زوج جوان دیگری، اما به رغم اینکه شش سال به دلیل تحصیل در خارج از کشور با همسرش در عقد بود و خود را برای عید سال ۹۹ آماده کرده بودند تا جشن مفصلی برگزار کنند، اما هشدار‌ها نسبت به وضعیت کنونی روند افزایش مبتلایان به کرونا، آن‌ها را برای برگزاری یک جشن مفصل و لاکچری منصرف کرد و بدون برگزاری هیچ مراسمی راهی خانه بخت شدند.

محمد و زهرا هم زوج دیگری هستند که در روز‌های کرونایی به محضر رفتند و بدون برگزاری جشن ازدواج به خطبه عقد رضایت دادند.

سهیل و آزیتا نیز همچنان منتظر تمام شدن کرونا هستند تا بتوانند جشن ازدواج خود را در سال جاری برگزار کنند.

هرچند کرونا در ابتدای شروع خود تجمل‌گرایی را به عنوان یکی از موانع ازدواج جوانان کاهش داد و آن‌ها را به برگزاری جشن‌های ساده و آسان سوق داد، اما در سه ماهه اخیر و به ویژه با عادی شدن رفت و آمدها، بازشدن بازار‌ها و ادارات در هرمزگان، برخی با بی توجهی اقدام به برگزاری جشن‌های عقد و عروسی کرده‌اند که باعث افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا شده‌اند.

این مساله باعث شد تا مسوولانی که بعضا این روز‌ها بیشترین سهل‌انگاری‌ها را متوجه مردم می‌دانند، حساس‌تر شده و نسبت به برگزار نشدن مراسم‌های جشن عقد و ازدواج به خانواده‌ها هشدار بدهند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این باره گفت: در هفته‌های اخیر مواردی از ابتلا به کرونا در استان ثبت شده که به دلیل حضور مردم در مراسم‌های جشن و عزا بوده است.

به گفته دکتر فاطمه نوروزیان، در یک مورد در بندرلنگه حضور در مراسم ختم منجر به ابتلا ۴۴ نفر شده که از این شمار یک نفر فوت شده و یک بیمار بدحال بستری است. وی ادامه داد: مجموع مبتلایان در جاسک ۳۶ نفر است که ۲۵ نفر از این شمار فقط از افراد حاضر در یک مراسم روز عید فطر بودند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اضافه کرد: در مورد دیگری در بندرخمیر، یک بیمار خانم، ۲۰ نفر از اعضای خانواده خود را مبتلا کرد.

ویروس کرونا در این استان ۲ هفته‌ای روند افزایشی به خود گرفته و در سایه بی‌توجهی‌ها چنان جولان داده است که در تازه‌ترین آمار‌ها از این ویروس تا روز شنبه ۱۷ خرداد، ۲۴۵ به آن مبتلا شده و شش نفر نیز در این روز فوت شدند.

با توجه به افزایش بی سابقه شمارمبتلایان در هرمزگان بویژه در شهر‌های بندرعباس ومیناب در ردیف اول و دوم مبتلایان به این بیماری قرار دارند باعث شد مسوولان وضعیت بحرانی موجود را به مردم، به ویژه خودداری از برگزاری مراسم جشن ازدواج و عزا به صورت جدی متذکر شوند.

استاندار هرمزگان نیز شنبه شب در نشستی در تازه‌ترین هشدار‌های خود اظهارداشت: نشست‌ها در ادارات و فرمانداری‌ها تا اطلاع ثانوی محدود و با حداقل افراد برگزار شود.

فریدون همتی افزود: برگزاری مراسم و تجمعات با هر عنوانی (عروسی، ختم و ... در استان با توجه به شرایط پیش آمده ممنوع بوده و نباید به مدت یکماه انجام شود. وی ابرازداشت: با مدیران متخلف در امور پیشگرانه شیوع بیماری کرونا برخورد جدی صورت می‌گیرد.

به دنبال هشدار‌های استانداری هرمزگان نسبت به فرمانداران، این هشدار‌ها از سوی فرمانداران قشم، میناب و خمیر که تاکید بر ممنوعیت مراسم‌های عروسی و عزا در این شهرستان‌ها دارند، در رسانه‌ها بازنشر می‌شود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۶۹ هزار و ۴۲۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۸۲۰۹ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور بیان کرد: از دیروز (جمعه) تا امروز (شنبه) ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۲۶۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۲۷ مورد بستری شدند. با این حساب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۶۹ هزار و ۴۲۵ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۲۰۹ نفر رسید.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۱۳۲ هزار و ۳۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.جهانپور افزود: همچنین ۲۵۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی بیان کرد: تاکنون یک میلیون و ۶۰ هزار و ۱۲۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: وضعیت خوزستان همچنان قرمز است. استان‌های هرمزگان و کرمانشاه در وضعیت هشدار قرار دارند. در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵ استان فاقد فوتی و ۶ استان فقط یک مورد فوتی بر اثر کووید۱۹ داشته اند.

جهانپور اظهار کرد: روند بهبودی بیماران روند بهتری را طی کرده است.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: وضعیت استان‌ها یکسان نیست. استان‌های معدودی درگیر طغیان بیماری هستند و برخی استان‌ها ممکن است که هفته‌ها از سپری کردن این مرحله عبور کرده باشند. با توجه به تفاوت استان‌ها، در استان‌هایی که وضعیت هشدار دارند، انتظار جدیت بیشتری از مردم داریم که نکات بهداشت فردی و عمومی و فاصله گذاری‌ها را رعایت کنند.

یادمان نرود از زمان شیوع بیماری کرونا تعدادی از جوانان کادر درمانی کشور بودند که شب‌های جشن و شادی میلاد ائمه اطهار (ع) را زمانی برای برپایی جشن پیمان عاشقی انتخاب کرده بودند و به رغم رزرو کردن تالار عروسی، آرایشگاه، اما همه آن‌ها را لغو کردند یا بدون جشن به خانه بخت رفتند و بجای رخت سپید عروسی، جامه سپید پرستاری را پوشیدند و نجات بیماران کرونا را اولویت زندگی خود قرار دادند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید