واکسن‌گریزان مقابله با کرونا را دشوار می‌کنند

واکسن‌گریزان مقابله با کرونا را دشوار می‌کنند

هیدی لارسون در مورد این پدیده اجتماعی واکسن گریزی می‌گوید: «معمولا به موضوعات مرتبط با اعتماد به دولت‌ها یا فروپاشی اعتماد عمومی به دولت‌ها وابسته است. مساله‌ای که اصلا به خود واکسن هم مربوط نمی‌شود.»

کد خبر : ۸۱۱۸۶
بازدید : ۴۶۱۴
واکسن‌گریزان مقابله با کرونا را دشوار می‌کنند
دانشمندان همزمان با تلاش‌ها برای دستیابی به واکسن بیماری «کووید ۱۹» از تاثیر احتمالی جنبش مخالفان واکسن بر ایجاد «ایمنی جمعی» در مقابل ویروس جدید کرونا ابراز نگرانی می‌کنند.

گروهی از پژوهشگران در دانشگاه جورج واشنگتن در آمریکا ضمن بررسی روش‌های تبلیغ مخالفان واکسن هشدار داده اند که واکسن گریزان ممکن است در صورت کشف واکسن بیماری همه گیر «کووید ۱۹» بر تلاش‌ها برای ریشه کنی این بیماری تاثیر منفی بگذارند.
افزایش تردید‌ها در مورد ضرورت استفاده از واکسن در برخی کشور‌های غربی باعث شده است که میزان مصونیت جمعی در برابر برخی از بیماری‌ها کاهش یابد.

نیل جانسون، استاد دانشگاه جورج واشنگتن بر این باور است که تبلیغات مخالفان واکسن ممکن است در صورت کشف واکسن بیماری «کووید ۱۹» طی ماه‌های آینده به مانعی برای ایجاد «ایمنی جمعی» در برابر این بیماری تبدیل شود.
او می‌گوید: «هر واکسنی برای کووید کشف شود این امکان [برای ما]وجود ندارد که بگوییم این واکسن ۱۰ سال است که استفاده می‌شود و [در نتیجه]جای نگرانی ندارد.»

واکسن‌ها اغلب بیشترین نتیجه ثمربخش را در میان کودکان و جوانان دارند، زیرا آن‌ها معمولا به طور گسترده واکسینه می‌شوند تا با ایجاد «ایمنی جمعی»، افراد آسیب پذیر مانند سالمندان، نوزادان و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مصون بمانند.
این در حالی است که کودکان و نوجوانان تاکنون کمترین آسیب را از شیوع ویروس جدید کرونا دیده اند. امری که ممکن است تردید‌هایی در میان جوانان و والدین کودکان در مورد ضرورت تزریق واکسن «کووید ۱۹» پدید بیاورد.

آن‌ها احتمالا در صورت کاهش میزان شیوع این بیماری همه گیر به این نتیجه خواهند رسید که خطرات احتمالی تزریق واکسن «کووید ۱۹» از عدم تزریق آن بیشتر است. تحقیق‌ها نشان می‌دهد که افراد اغلب تنها پس از آنکه یک واکسن به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است تن به تزریق آن می‌دهند.

دانش محدود پزشکان در مورد ویروس جدید کرونا به دلیل نوظهور بودن این ویروس احتمالا باعث خواهد شد تا مخالفان واکسن ضمن تاکید بر جنبه‌های ناشناخته این ویروس و بیماری «کووید ۱۹»، بیش از پیش افراد را به عدم تزریق واکسن تشویق کنند. نیل جانسون در این مورد می‌گوید:
«متاسفانه یکی از استدلال‌های آن‌ها به طور خیلی ساده این خواهد بود: اگر علم حتی نمی‌تواند مساله‌ای بسیار ساده مانند لزوم یا عدم لزوم استفاده از ماسک را حل کند چگونه ممکن است بتواند به مساله پیچیده‌ای مانند واکسن برای پیشگیری [از بیماری]پاسخ دهد؟»
واکسن‌گریزان مقابله با کرونا را دشوار می‌کنند
بحران عدم‌اعتماد به دولت‌ها عامل واکسن‌گریزی است؟
یکی دیگر از استدلال‌های واکسن گریزان اغلب به جنبه اقتصادی تولید واکسن بر می‌گردد. آن‌ها بر این باور هستند که شرکت‌های داروسازی با تولید واکسن به دنبال کسب سود اقتصادی هستند. تعدادی از کشور‌ها و شرکت‌های داروسازی تاکنون متعهد شده اند که زمینه دسترسی همگانی به واکسن بیماری «کووید ۱۹» را در آینده فراهم خواهند کرد.

این در حالی است که سازمان پزشکان بدون مرز تاکید کرده است که تعهد بیشتری برای توزیع واکسن بیماری «کووید ۱۹» به قیمت قابل قبول باید داده شود.

از سوی دیگر محققان بر این باور هستند که عملکرد رهبران کشور‌ها در برابر شیوع ویروس جدید کرونا می‌تواند بر میزان پذیرش واکسن بیماری «کووید ۱۹» در آینده تاثیر بگذارد. هیدی لارسون، مدیر طرح «اعتماد به واکسن» در دانشکده بهداشت و پزشکی استوایی در لندن است. او سال‌ها است که درباره واکسن گریزی شهروندان تحقیق می‌کند.

هیدی لارسون در مورد این پدیده اجتماعی واکسن گریزی می‌گوید: «معمولا به موضوعات مرتبط با اعتماد به دولت‌ها یا فروپاشی اعتماد عمومی به دولت‌ها وابسته است. مساله‌ای که اصلا به خود واکسن هم مربوط نمی‌شود.»

به گفته این پژوهشگر اگر افکار عمومی به این نتیجه برسد که دولت موضوعی را با شفافیت مطرح نکرده و اطلاعات کافی در اختیار افکار عمومی قرار نداده است تردید‌ها در مورد استفاده از واکسن هم افزایش پیدا می‌کند.
هیدی لارسون بر لزوم اعتمادسازی از سوی دولت‌ها و ارائه اطلاعات کافی و شفاف در مورد نحوه تحقیق برای کشف واکسن و آزمایش آن تاکید می‌کند.
منبع: یورو نیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید