فیلم "زیرنظر"و نگاهی زیرپوستی به نابسامانیها
تم فیلم زیر نظر اجتماعی است. نگاه زیر پوستی نگارنده فیلمنامه و سازنده اثر به نابسامانیهای اجتماعی در جریان قصه جاری است. سیاهی، خشونت، دروغ و پنهان کاری و…..
کد خبر :
۸۱۲۲۱
بازدید :
۱۱۶۲
فریبا اشوئی | محسن معتاد است و در نبود همسرش، پنهان کاریهایی دارد. شبی در غیبت مهشید، وقتی که محسن با دوستش خلوت کرده، همسرش ناغافل تماس میگیرد که در راه باز گشت به خانه است، اما محسن آماده این بازگشت نیست….
پی رنگ اصلی درام زیرنظر، به قلم ابوالفضل کاهانی ساختاری دو وجهی دارد. وجه اول آن، صورت ظاهری ماجراست. این که باتوجه به گسترش تکنولوژی ارتباطات، دیگر ضبط و ربط خیلی از اتفاقات در زندگی آدمها و در محیطهای خصوصی قابل ثبت بوده و این ثبت شاید آن قدری مهم باشد که زندگی، هویت وآبروی افراد رادر معرض تهدید قرار بدهد.
اما وجه دوم این پی رنگ، متمرکز بر صورت معنایی و پنهان ایده اصلی است. به تعبیری میتوان گفت: عالم محضر خداوند است و هیچ خیر و شری در این محضر از نظر او پنهان نخواهد ماند. روایت زیر نظر از یک گناه ساده و کوچک و یک توبیخ ساده و سبُک آغاز میشود و با سیری قهقرایی به نقطه پایان میرسد.
پی رنگ اصلی درام زیرنظر، به قلم ابوالفضل کاهانی ساختاری دو وجهی دارد. وجه اول آن، صورت ظاهری ماجراست. این که باتوجه به گسترش تکنولوژی ارتباطات، دیگر ضبط و ربط خیلی از اتفاقات در زندگی آدمها و در محیطهای خصوصی قابل ثبت بوده و این ثبت شاید آن قدری مهم باشد که زندگی، هویت وآبروی افراد رادر معرض تهدید قرار بدهد.
اما وجه دوم این پی رنگ، متمرکز بر صورت معنایی و پنهان ایده اصلی است. به تعبیری میتوان گفت: عالم محضر خداوند است و هیچ خیر و شری در این محضر از نظر او پنهان نخواهد ماند. روایت زیر نظر از یک گناه ساده و کوچک و یک توبیخ ساده و سبُک آغاز میشود و با سیری قهقرایی به نقطه پایان میرسد.
نقطهای که درآن همه شخصیتهای درگیر روایت، به قعر نابودی سقوط میکنند. ترتیب و توالی اتفاقات، از هم جواری پی رنگهای فرعی شکل میگیرند تا زمانیکه روایت به نقطه اوجش میرسد و گره اصلی این درام حادثه ای، ساخته و پرداخته میشود.
نقاط عطف کلیدی درام که با واسطه، مانع از کشف حقیقت و راز شخصیتهای فرعی (گیتی زن مطلقهای که به محسن علاقه دارد یا دخترهایی که با پسرها از دست مامورهایی که به پارتی اشان هجوم آورده اند مست وملنگ به واحد محسن وطبقات دیگر روی آورده اند؛ دزدی نظر، رشوه همسایگان، پنهان کاریهای امید و….) شده اند در واقع آرام آرام کاراکتر اصلی (محسن) را به وادی مخوف تری میکشانند.
فیلمنامه در سه پرده طراحی شده است. پرده اول کاناپه، پرده دوم هیاهو و اتفاق و بالاخره پرده سوم شائبه قتل. درام در این پرده (پرده سوم) است که به بارمی نشیند. دروغ، خشونت و سیاهی، منجر به وقوع یک تراژدی و نابودی کامل شخصیت ها، بویژه شخصیت اصلی (محسن) میشود. ایده سوراخ ِکاناپه، در واقع یک نماد است.
فیلمنامه در سه پرده طراحی شده است. پرده اول کاناپه، پرده دوم هیاهو و اتفاق و بالاخره پرده سوم شائبه قتل. درام در این پرده (پرده سوم) است که به بارمی نشیند. دروغ، خشونت و سیاهی، منجر به وقوع یک تراژدی و نابودی کامل شخصیت ها، بویژه شخصیت اصلی (محسن) میشود. ایده سوراخ ِکاناپه، در واقع یک نماد است.
مستمسکی برای برون ریزی و آشکار سازی شخصیتهای چند لایه و غریب. سوراخِ کاناپه درابتدا، کنایه از خطای جزئی است، (گناه) که در ضمیر پاک، استارتش میخورد و در نهایت تا پاره شدن کاناپه و عریان شدن خود واقعی انسان پیش میرود. کاناپه عنصر جدایی ناپذیر روایت است.
توالی جریانات با او پیش میرود. آن سان که شیرازه روایت از او جان میگیرد و رفته رفته به کاراکتر کلیدی داستان، بدل میشود. کاناپه به عنوان یکی از نشانههای معنایی فیلم، برای مخاطب فیلم، هدف گذاری میکند و در پردازش و شناخت عمیقتر مخاطب از موضوع؛ نقش کلیدی و مهمی را عهده دار میشود.
تم فیلم زیر نظر اجتماعی است. نگاه زیر پوستی نگارنده فیلمنامه و سازنده اثر به نابسامانیهای اجتماعی در جریان قصه جاری است. سیاهی، خشونت، دروغ و پنهان کاری و…..
با عبور ازمحتوای فیلم، زیر نظر اساسا فیلم خوبی شده است. شاید به چند دلیل ساده یک خطی:
اول این که خیلی ساده و بی تکلف قصه اش را تعریف میکند و بی جهت مخاطب را درتعابیر دشوار و گُنگ فلسفی نمیپیچاند.
دوم این که فیلم در فضای بسته و تک لوکیشنی؛ از چیدمان و دکوپاژ خوب و حرفهای برخوردار است به نحوی که تا پایان، مخاطب از تکرار فضا و قصه خسته نشده و با اشتیاق موضوع را دنبال میکند.
سوم این که ریتم و تمپوی روایت بر اساس محور سینوسی متقارنی پیش میرود و در طول روایت، به هیچ عنوان درام از ریتم نمیافتد.
ودر نهایت و شاید آخرین دلیل موفقیت فیلم، بازیهای بشدت خوب، شُسته رفته و به دور از اغراق بازیگران فیلم باشد که اندازه و جنس زندگی آپارتمانی و روابط آن را به شکلی ملموس و قابل قبول ارائه میکنند. (امیر جعفری و آزاده صمدی و…)
زیر نظر برای مجید صالحی و نویسنده فیلمنامه ابوالفضل کاهانی، اتفاقی مهم است. اتفاقی که نشان از آیندهای خوب و موفق برای هردوی آن ها، در عرصه فیلمسازی و فیلمنامه نویسی دارد. حفظ و مراقبت از این موفقیت، راز تثبیت آن در این راه دشوار خواهد بود.
با عبور ازمحتوای فیلم، زیر نظر اساسا فیلم خوبی شده است. شاید به چند دلیل ساده یک خطی:
اول این که خیلی ساده و بی تکلف قصه اش را تعریف میکند و بی جهت مخاطب را درتعابیر دشوار و گُنگ فلسفی نمیپیچاند.
دوم این که فیلم در فضای بسته و تک لوکیشنی؛ از چیدمان و دکوپاژ خوب و حرفهای برخوردار است به نحوی که تا پایان، مخاطب از تکرار فضا و قصه خسته نشده و با اشتیاق موضوع را دنبال میکند.
سوم این که ریتم و تمپوی روایت بر اساس محور سینوسی متقارنی پیش میرود و در طول روایت، به هیچ عنوان درام از ریتم نمیافتد.
ودر نهایت و شاید آخرین دلیل موفقیت فیلم، بازیهای بشدت خوب، شُسته رفته و به دور از اغراق بازیگران فیلم باشد که اندازه و جنس زندگی آپارتمانی و روابط آن را به شکلی ملموس و قابل قبول ارائه میکنند. (امیر جعفری و آزاده صمدی و…)
زیر نظر برای مجید صالحی و نویسنده فیلمنامه ابوالفضل کاهانی، اتفاقی مهم است. اتفاقی که نشان از آیندهای خوب و موفق برای هردوی آن ها، در عرصه فیلمسازی و فیلمنامه نویسی دارد. حفظ و مراقبت از این موفقیت، راز تثبیت آن در این راه دشوار خواهد بود.
منبع: سینما سینما
۰