سود دهی بازار بورس تا کجا ادامه دارد؟

سود دهی بازار بورس تا کجا ادامه دارد؟

مهم‌ترین موضوعی که برای سرمایه گذاران هر بازاری اهمیت دارد، زمان سود دهی آن بازار است. در رابطه با بازار سرمایه دسته‌ای از تحلیلگران اقتصادی معتقدند تا جایی که شاهد سقوط ارزش پول ملی باشیم، بازار بورس نیز روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد. اما به شکل جزئی تر، کارشناسان بازار سرمایه در رابطه با زمان سوددهی کوتاه مدت بازار سرمایه گفته اند که صنایع پالایشی، پتروشیمی و هلدینگ‌های این حوزه‌ها مورد توجه زیاد بازار قرار گرفته و موج صعودی جدیدی را آغاز کرده اند که تا میانه‌های تابستان تداوم خواهد داشت

کد خبر : ۸۱۲۲۳
بازدید : ۵۱۲۳
سود دهی بازار بورس تا کجا ادامه دارد؟
فرادید | بورس تهران پس از نوسان سه هفته‌ای و اصلاح ۱۲ درصدی، از اواسط هفته گذشته روند صعودی خود را دوباره آغاز کرده است. در حال حاضر شاخص کل به عدد تاریخی یک میلیون و ۱۱۸ هزار واحد رسیده و باتوجه به بهبود شرایط بازار‌های جهانی، شفاف سازی درباره معاملات سهام عدالت، بهبود شرایط بازار‌های کالایی، رشدنرخ دلار نیمایی، کف‌سازی شاخص انتظار می‌رود که این رکورد شکنی‌ها و سوددهی‌ها ادامه داشته باشد.

به گزارش فرادید، با احتساب رشد ۲ هزارو ۷۰۰ واحدی امروز شاخص بازار سهام، بازدهی این نماگر از ابتدای سال به ۸/ ۱۱۷ درصد رسید. به عبارتی سهامداران از ابتدای سال‌جاری بر مبنای نرخ بهره مرکب، میانگین روزی ۶/ ۱ درصد سود کسب کرده‌اند.

البته روند صعودی بورس که از اسفندماه سال گذشته پرشتاب آغاز شده بود در اواسط اردیبهشت ماه با اعلام آزادسازی سهام عدالت و فروش ۳۰ درصدی آن، دچار نوسان و ریزش شد. ترسی که از فشار عرضه ناشی از آزادسازی سهام عدالت وزیان آن، سهامداران را به صف‌های فروش فرستاد تا بازار سرمایه سه هفته پرنوسان را تجربه کند.

به شکل دقیق‌تر ۲۲ اردیبهشت بود که شاخص کل بورس تهران در تداوم مسیر صعودی خود که از ابتدای سال جاری با شتاب بیشتری دنبال شده بود، توانست به قله تاریخی یک میلیون و ۴۸ هزار واحدی دست یابد. در ادامه، اما به واسطه افزایش برخی ابهامات همچون آزادسازی سهام عدالت رو به کاهش گذاشت.

درگیری بیش از نیمی از کشور با سهام عدالت، حضور شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز در این پرتفو و البته اطلاعات ناچیز سهامداران عدالت درخصوص بازار سرمایه مهم‌ترین دلایل افزایش عرضه سهام با انتشار خبر‌های مربوط به کلیدخوردن آزادسازی سهام عدالت بود. در این میان سردرگمی سیاست‌گذار در وضع قوانین مربوط به این مهم به بازار نیز تزریق شد و هیجانات منفی را رقم زد. نوسان شاخص در سطوح کمتر از ارتفاع تاریخی، اما برای ۱۴ روز ادامه پیدا کرد. شرایطی که کفی قیمتی برای این نماگر رقم زد و در نهایت در روز‌های گذشته توانست قله‌های جدیدی را فتح کند. اما محرک رشد شاخص سهام در روز‌های اخیر چه بود؟ آیا شرایط صعودی بازار ادامه می‌یابد یا همچنان با نوسان همراه خواهد شد؟

به نظر می‌رسد افزایش زمزمه‌های افزایش نرخ برخی محصولات صنایع تولیدی، کمرنگ شدن ریسک فشار عرضه ناشی از آزادسازی سهام عدالت، بهبود شرایط بازار جهانی و همچنین پالس‌های مثبت دولت با عقب‌نشینی از سرکوب ارزی سبب رشد مضاعف تقاضا شده است که می‌تواند شرایط بنیادی لازم را برای تداوم صعود سهام فراهم آورد.

در این میان بخشنامه بانک مرکزی درخصوص وثیقه قرار دادن سهام عدالت برای صدور کارت اعتباری نیز مزید بر علت شد تا از فشار تحمیل شده بر بازار سهام کاسته شود؛ به‌طوری که نماگر بورس تهران که در بدترین حالت ۶/ ۱۱ درصد از قله پیشین خود فاصله گرفته بود، در ۸ روز معاملاتی اخیر ۲۰ درصد صعود کرد و به ارتفاع جدیدی دست یافت.

البته بهبود نسبی بازار جهانی وتقویت ریسک پذیری در هفته‌ای که گذشت در بورس تهران بی تاثیر نبود. در طول هفته گذشته بازار‌ها به اعتراضات آمریکا و آمار مبتلایان به ویروس کرونا و تعطیلی همیشگی برخی از کسب‌و‌کار‌های آمریکایی توجهی نشان ندادندو تنها آمار اقتصادی مطلوب آمریکا بود که مورد توجه صاحبان سرمایه قرار گرفت.
سود دهی بازار بورس تا کجا ادامه دارد؟

بازار بورس تا کجا سود می‌دهد؟

مهم‌ترین موضوعی که برای سرمایه گذاران هر بازاری اهمیت دارد، زمان سوددهی آن بازار است. در رابطه با بازار سرمایه دسته‌ای از تحلیلگران اقتصادی معتقدند تا جایی که شاهد سقوط ارزش پول ملی باشیم، بازار بورس نیز روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد.

اما به شکل جزئی تر، کارشناسان بازار سرمایه در رابطه با زمان سوددهی کوتاه مدت بازار سرمایه گفته اند که صنایع پالایشی، پتروشیمی و هلدینگ‌های این حوزه‌ها مورد توجه زیاد بازار قرار گرفته و موج صعودی جدیدی را آغاز کرده اند که تا میانه‌های تابستان تداوم خواهد داشت و شاخص به سقف ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی خواهد رسید.

البته بحث توافق نفتی اوپک میان عربستان و روسیه باعث شد تا نفت برنت به ارقامی بیش از ٤١ دلار صعود کند و موقعیت مناسبی را در معاملات گروه پالایشی ایجاد کند، با این وجود با بهبود وضعیت بازار نفت می‌توان شاهد رونق نسبی گروه‌های پالایشی و درنتیجه بازار بورس باشیم.

از سوی دیگر انتشار خبر‌های مثبت مبنی بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های پالایشی و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، از جمله عواملی هستند که دست به دست هم داده‌اند تا این صنایع لیدر‌های بازار در موج صعودی جدیدی باشند که اکنون شکل گرفته است.

کارشناسان بازار سرمایه رشد ورود پول حقیقی و شفاف سازی‌ها در زمینه کاهش ترس سرمایه گذاران از عرضه سهام عدالت در بازار را علت اصلی رشد کوتاه مدت و میان مدت بورس می‌دانند.

برخی از کارشناسان اقتصادی هم گفته اند فعلا بورس بازار اول سرمایه گذاری در کشور خواهد ماند و نقدینگی موجود در جامعه از ۲ سو به سمت بازار بورس سرازیر می‌شود.
سود دهی بازار بورس تا کجا ادامه دارد؟

حباب بازار بورس گرفته شد؟

در طول هفته‌های گذشته بسیاری از اقتصاددانان وتحلیلگران اقتصادی بر حبابی بودن بازار بورس تاکید داشتند. اما در طول روز‌های گذشته این تحلیل‌ها جای خود را به خوش بینی دادند. بخشی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که حباب در بازار شکل گرفته بود، اما دولت با عرضه به موقع و عادلانه سهام عدالت و ETF حباب را ترکاند.

برخی از این کارشناسان گفته اند که دولت با عرضه درست سهام عدالت و سهام دولتی در زمان درست چند کار بزرگ انجام داد، نخست آنکه جلوی تلاطم‌های بازار را گرفت. در روز‌های پرتلاطم بازار ثروت‌های هنگفت یک شبه از جیب یکی به جیب دیگری منتقل می‌شد. دوم اینکه جلوی سقوط احتمالی بازار بورس را گرفت. سقوطی که ممکن بود یکی دو میلیون سهام دار خرد را دچار اسیب کند و این موضوع تبعات اجتماعی و سیاسی درپی داشت. سوم اینکه مقدار زیادی سهام دولتی را با قیمت عادلانه و بدون رانت خواری به صاحبان اصلی برگرداند و همچنین جلوی التهابات اقتصادی را از طریق جذب نقدنیگی به صورت سالم گرفت. به طوری که درحال حاضر شاهد ثبات نسبی در بازار ارز، طلا، خودرو و بورس هستیم.

سعید لیلاز کارشناس اقتصادی دراین رابطه گفته است که "اینکه سهام یک یا چند شرکت خاص حباب داشته باشد باید بررسی شود، اما فکر می‌کنم رشد شاخص کل تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد عجیب نیست. چنانچه بخواهیم متناسب با نرخ رشد نقدینگی بسنجیم و میزان کل معاملات بورس تهران معادل ۱۵ تا ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی ایران شود صعود شاخص تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تا اواخر تیرماه اتفاق عجیبی نیست."
با وجود محرک‌های بسیاری که برای آغاز موج دوم صعود بورس وجود دارد اما ریسک‌هایی همچون آغاز موج دوم شیوع کرونا در کشور و همچنین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند در این مسیر سنگ‌اندازی کند. با این حال باید نشست و دید که صعود وسود دهی بازار سرمایه تا کجا ادامه خواهد یافت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید