بهترین زمان مصرف ویتامین D چه موقعی است؟

بهترین زمان مصرف ویتامین D چه موقعی است؟

زمان مناسب مصرف ویتامین دی D؛ تحقیقات جدید از دانشگاه کپنهاگ نشان می‌دهد که سطح پایین ویتامین D با خطر بالای حمله قلبی، مرگ زودرس و افزایش فشار خون همراه است لذا توصیه می‌شود روزانه ۱۵ - ۲۰ دقیقه  بدون مصرف ضد آفتاب، در معرض نور آفتاب قرار گیرید. برای سلامت استخوان‌ها سطح سرمی ۲۵ هیدروکسی ویتامین D باید ۳۰ تا ۳۲ نانوگرم در میلی لیتر سرم باشد.

کد خبر : ۸۱۲۷۱
بازدید : ۲۳۰۵۰
بهترین زمان مصرف ویتامین D. چه موقعی است؟
فرادید | در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، یعنی سطح ویتامین D خون آن‌ها کمتر از ۳۰ است، توصیه می‌شود که تا چند هفته قرص‌های ویتامین D حاوی ۵۰ هزار واحد ویتامین دی را به طور هفتگی مصرف کنند و پس از آن قرص‌های ۵۰ هزار واحدی ویتامین دی ماهانه مصرف شود.

قرص‌های خارجی ویتامین D اغلب حاوی هزار واحد ویتامین دی است. یعنی اگر شما روزی یک قرص هزار واحدی مصرف کنید، در عرض یک ماه، هزار واحد ویتامین دی مصرف کرده اید. در صورتی که هر کدام حاوی ۵ هزار واحد ویتامین دی است؛ بنابراین اگر سطح ویتامین دی شما نرمال است و کمبود ویتامین دی ندارید، مصرف روزانه یک قرص خارجی ویتامین دی (هزار واحد) کافی است. اما اگر سطح ویتامین دی شما کمتر از ۳۰ است و کمبود ویتامین دی دارید توصیه می‌شود که تا چند هفته قرص‌های ۵۰ هزار واحدی ویتامین دی را مصرف کنید (هفته‌ای یک قرص) و پس از آن ماهی یک قرص ۵۰ هزار واحدی مصرف کنید تا این که سطح ویتامین دی بدن شما به حد نرمال (بالای ۳۰) برسد.

نحوه مصرف ویتامین D

با توجه به اهمیت موضوع ویتامین دی در بدن انسان و نقش آن در سلامتی مخصوصا مادران سالمند و اهمیت آن در پوکی استخوان لازم است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید.

تحقیقات جدید از دانشگاه کپنهاگ نشان می‌دهد که سطح پایین ویتامین دی با خطر بالای حمله قلبی، مرگ زودرس و افزایش فشار خون همراه است لذا توصیه می‌شود روزانه ۱۵ - ۲۰ دقیقه بدون مصرف ضد آفتاب، در معرض نور آفتاب قرار گیرید. برای سلامت استخوان‌ها سطح سرمی ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی باید ۳۰ تا ۳۲ نانوگرم در میلی لیتر سرم باشد.

اگر سطح سرمی ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی پایین‌تر از ۲۵ نانوگرم در میلی لیتر باشد بدن با کمبود ویتامین دی روبرو است و اگر سطح سرمی این ویتامین کمتر از ۱۲ نانوگرم درمیلی لیتر باشد می‌گویند با کاهش شدید ویتامین دی روبرو می‌باشد روزانه ۲۲۰۰ تا ۳۰۰۰ واحد از ویتامین دی مورد نیاز است که این ویتامین باید از طریق آفتاب، مواد غذایی (ماهی قزل الا، تخم مرغ، شیرغنی شده، روغن کبد ماهی)، و مکمل‌های ویتامینی تامین شود.

توصیه‌های پزشکی به مصرف روزانه ۲۰۰ واحد ویتامین دی برای سن تولد تا ۵۰ سالگی و ۴۰۰ واحد ویتامین دی برای سنین ۵۱ - سالگی ۷۰ و ۶۰۰ واحد از این ویتامین برای سنین ۷۰ سال و بالاتر می‌باشد.

مولتی ویتامین‌ها به طور کلی ۴۰۰ واحد ویتامین D. و مکمل‌های کلسیم ۲۰۰ تا ۴۰۰ واحد ویتامین D. ویتامین D۳ دارند.

دوز مصرفی قابل قبول ویتامین دی ۲۰۰۰ واحد روزانه می‌باشد و دوز‌های بالای ۱۰۰۰۰ واحد روزانه ایجاد مسمومیت می‌کند؛ و مواردی که ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی سرم بالای ۱۵۰ نانوگرم درمیلی لیتر باشد خطر مسمومیت وجود دارد.

بهتر است سطح ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی بیشتر از ۱۰۰ نانوگرم در میلی لیتر نشود. تا فرد دچار علائم مسمومیت با این ویتامین نشود.

مصرف روزانه ۱۰۰۰ واحد ویتامین دی سطح سرمی ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی را بعد از چند هفته به ۱۰ نانوگرم در میلی لیتر می‌رساند برای افراد چاق ممکن است زمان بیشتری نیاز باشد.

یک مثال توسط یک انکولوژیست از یک زن یائسه بدون علامت در شروع درمان با یک مهار کننده آروماتاز یک استئوپنی خفیف پیدا کرد سطح ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر بود. (اگر ۲۵ هیدروکی ویتامین دی ۴۰ نانوگرم در میلی لیتر باشد حد کلسیم بدن کافی است) برای درمان او روزانه ۲۰۰۰ واحد ویتامین D۳ به مدت سه ماه داده شد.

یک درصد افراد دارای هیپرپاراتیروئید اولیه هستند که ممکن است با دادن ویتامین دی و مکمل کلسیم جبران نشود و فرد هیپر کلسمی پبدا کند.

مورد دیگر زنی با شاخص توده بدنی ۳۵ کیلوگرم بر متر مربع که از خستگی، ضعف، و آرترالژی منتشر شکایت داشت تحت درمان ضد هورمون قرار گرفت در یک آزمایش سطح هورمون ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی ۹ نانوگرم در میلی لیتر بود یعنی کمبود شدید ویتامین D. داشت که به احتمال زیاد مسئول تمام یا بعضی از علائم او بود.

باید سریعا ۴۰۰۰ واحد روزانه یا ۳۰۰۰۰ واحد در هفته ویتامین D۳ داده و بعد از ۶ تا ۱۲ هفته سطح ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی چک شود هنگامی که این سطح به ۴۰ نانوگرم در میلی لیتر رسید دوز نگهدارنده، روزانه ۲۰۰۰ واحد ویتامین D۳ بدهید برای زنان چاق دوز‌های بالاتری نیاز است؛ لذا انکولوژیست‌ها توصیه می‌کنند که برای سلامت اسکلتی عضلانی هر سه ماه یک بار سطح ویتامین دی را چک کنید. این ویتامین را بیشتر در پاییز، زمستان و اوایل بهار مصرف کنید. در فصل تابستان نیازی به مصرف این ویتامین نیست.

توجه: ویتامین دی، چون محلول در چربی است در بین غذا مصرف کنید؛ و تجویز این ویتامین را به پزشک بسپارید.
بهترین زمان مصرف ویتامین D. چه موقعی است؟

علت کمبود ویتامین D چیست؟

در حال حاضر بسیاری از مردم دچار کمبود ویتامین دی هستند. دلیل این امر یکی تعداد کم غذا‌های دارای ویتامین دی مثل زرده تخم مرغ، ماهی آزاد و روغن زیتون است، اما بیشتر ویتامین دی از طریق غذا‌های غنی شده مثل شیر مصرف می‌شود.
اما درصد زیادی از مردم دچار عدم تحمل لاکتوز بوده و شیر‌های غنی شده را نمی‌توانند مصرف نمایند.

عوامل زیادی در در توانایی بدن برای جذب ویتامین دی تاثیر دارد. جایی که زندگی می‌کنید، فصل، زمانی که بیرون از خانه بدون ضد آفتاب سپری می‌کنید، رنگدانه سازی پوست، سن، چاقی، آلودگی هوا، و داشتن روده سالم با بیشترین ظرفیت جذب، از جمله این عوامل هستند.
ویتامین دی یک هورمون است و به نور خورشید نیاز دارد تا بدن بتواند به طور مناسب آنرا بسازد.

چرا در دوران بارداری به ویتامین D نیاز داریم؟

ویتامین D. برای سلامت فردی مفید است. این ویتامین نقش مهمی در عملکرد ایمنی بدن، تقسیم سلول‌های سالم و سلامت استخوان دارد. ویتامین D. برای جذب و متابولیسم کلسیم و فسفر ضروری است.
بسیاری از مطالعات ارتباط بین سطح ویتامین D. سرم و خطر افزایش برخی انواع سرطان، بیماری‌های خودایمنی، بیماری‌های عصبی، مقاومت به انسولین و بیماری‌های قلبی عروقی را نشان می‌دهد.

چه مقدار ویتامین Dدر دوران بارداری لازم است؟

تمام زنان باردار باید هر روز ۱۰ میکروگرم مکمل ویتامین D. مصرف کنند تا این ویتامین به اندازه کافی برای چند ماه اول بارداری باشد. مادران شیرده نیز باید مکمل ویتامین D. مصرف کنند، چون بدون آن احتمال نرمی استخوان وجود دارد که میتواند به بیماری ریکی (بیماری که روی استخوان‌های کودکان تاثیر میگذارد) منجر شود.
بهترین زمان مصرف ویتامین D. چه موقعی است؟

آیا نیاز به دریافت ویتامین D بیشتر در بارداری دارید؟

در برخی خانم‌ها نیاز به ویتامین D. در بارداری بیشتر از دیگران است. اگر هرکدام از شرایط زیر وجود داشته باشد مادر باردار در خطر کمبود ویتامین D قرار می گیرد:

- پوشاندن کامل پوست بدن
- استفاده از بلوک خورشدیی با عامل بالا
- داشتن پوست تیره
- شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰

چه چیزی باعث کمبود ویتامین D می‌شود؟

دلایل کمبود ویتامین D زیاد است، اما پیش از آنکه این دلایل را مشخص کنید باید بدانید که تعداد بسیار کمی از مواد غذایی حاوی ویتامین D. هستند.

این مواد غذایی شامل تخم مرغ، ماهی قزل‌آلا و ماهی هستند. اما بیشتر ویتامین D. توسط خوراکی‌های غنی شده مانند شیر مصرف می‌شود. برای ۷۵ درصد از مردم که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند محصولات شیری تقویت شده منبع قابل اعتمادی برای دریافت ویتامین D. نیست.

علاوه بر این بسیاری از عوامل بر توانایی بدن در جذب ویتامین D. تاثیر می‌گذارند. این عوامل عبارتند از:

- محل زندگی
- فصل
- مدت زمانی که خارج از منزل بدون کرم ضدآفتاب می‌گذرانید
- رنگ پوست
- سن
- چاقی
- آلودگی

این عوامل در جذب این ویتامین نقش دارند، زیرا ویتامین D. در واقع یک هورمون است و نیاز به نوز خورشید دارد تا بدن بتواند آن را به درستی تولید کند.
بهترین زمان مصرف ویتامین D. چه موقعی است؟

انواع ویتامین D و نحوه جذب آن

تحقیقات نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه، ۲ تا ۳ بار در هفته می‌تواند در جذب ویتامین D. موثر باشد. با این حال بهترین راه برای حصول اطمینان از دریافت ویتامین D. بهترین راه مصرف مکمل است.
در هنگام استفاده از مکمل انتخاب شما بین دو نوع ویتامین D. است.

نوع گیاهی ویتامین D یا ارگوکلسیفرول و نوع حیوانی آن یا کوکلسیفرول که معمولا از روغن ماهی یا لانولین گوسفند به دست می‌آید. نوع حیوانی ویتامین D جذب بالایی در بدن دارد، اما اگر شما گیاهخوار هستید باید نوع گیاهی را انتخاب کنید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید