فشار سیاسی به بازار ارز

فشار سیاسی به بازار ارز

استدلال نوسان‌گیران این بود که اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا حاکی از آن است که این کشور می‌خواهد فشار‌های خود را بر روی اقتصاد ایران بیشتر کند و همین مساله می‌تواند فشار بیشتری را به بازار ارز نیز وارد کند.

کد خبر : ۸۱۲۹۱
بازدید : ۴۸۵۱
فشار سیاسی به بازار ارز
روز گذشته، قیمت دلار و سکه از فاز کاهشی خارج شدند و به سوی سطوح بالاتر حرکت کردند. دیروز شاخص بازار ارز ۲۲۰ تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.
این در حالی بود که روز دوشنبه دلار ۱۰۰ تومان افت را تجربه کرده بود و انتظارات کاهشی در بازار افزایش یافته بود. معامله‌گران روز دوشنبه‌عنوان می‌کردند، «تومانی» در بازار نیست و ضعف تقاضا، آن‌ها را آماده افت بیشتر کرده بود.

رشد سیاسی در بازار ارز
با این حال، خبری در انتهای روز دوشنبه در کانال‌های اطلاع رسانی معامله‌گران منتشر شد که فضای بازار ارز از ابتدای روز سه‌شنبه را تحت‌تاثیر قرار داد. این خبر اجرایی شدن تحریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) بود. نوسان‌گیران این خبر را بسیار برجسته کردند و با اهرم آن توانستند کمی سمت تقاضا در بازار را تقویت کنند.
استدلال نوسان‌گیران این بود که اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا حاکی از آن است که این کشور می‌خواهد فشار‌های خود را بر روی اقتصاد ایران بیشتر کند و همین مساله می‌تواند فشار بیشتری را به بازار ارز نیز وارد کند.
برخی نیز باور داشتند، در روز‌های قبل، تبادل زندانی بین ایران و آمریکا تا حدی امیدواری‌هایی را در بازار ایجاد کرده بود که تنش‌ها نه تنها افزایش پیدا نمی‌کند که دو کشور به سوی کاهش بیشتر تنش‌ها حرکت خواهند کرد.
اعلام اجرایی شدن تحریم کشتیرانی، چنین انتظاراتی را کمرنگ‌تر کرد. یکی از مهم‌ترین اتفاقات دیروز که نرخ ارز بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد، رشد نرخ حواله درهم بود. دیروز نرخ حواله درهم به سطح تاریخی ۵ هزار تومان رسید.
با این سطح از نرخ حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی به راحتی می‌توانست به بالای مرز ۱۸ هزار تومانی برود؛، ولی بازیگران ارزی خیایان فردوسی با احتیاط بیشتری نسبت به رشد نرخ درهم واکنش نشان دادند؛ به‌نظر می‌رسد آن‌ها هنوز نسبت به ادامه روند افزایشی دلار در بازار داخلی مطمئن نبودند.
در کنار این، برخی فعالان عنوان می‌کردند، به‌رغم رشد دیروز دلار همچنان تقاضای نقدی زیادی در بازار وجود نداشت؛ حال آنکه در بخش حواله ممکن است رشد تقاضا رخ داده باشد و همین مساله موجب رشد حواله درهم شده باشد.
با این حال، برخی فعالان باور داشتند این رشد ادامه پیدا نخواهد کرد و هیجانی بوده است که روز چهارشنبه از بازار خارج خواهد شد. آن‌ها می‌گفتند، روز چهارشنبه معاملات درهم در همان کانال ۴ هزار و ۹۰۰ تومانی آغاز خواهد شد. دیروز صرافی‌های منتخب بازارساز قیمت فروش دلار را روی عدد ۱۶ هزار و ۹۳۰ تومان قرار دادند که تغییری نسبت به روز دوشنبه نداشت.
در صورتی که افزایش قیمت دلار در بازار آزاد ادامه پیدا کند، به احتمال زیاد نرخ فروش ارز در صرافی‌های بانکی رخ خواهد داد و بار دیگر بهای این ارز در این صرافی‌ها به کانال ۱۷ هزار تومانی بازخواهد گشت. در روزی که قیمت دلار افزایشی شد، سکه تمام بهار آزادی نیز رشد کرد.
دیروز سکه تمام بهار آزادی ۱۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و با عبور از دو کانال ۷ میلیون و ۲۰۰ و ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به بهای ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. سکه روز دوشنبه افت قیمت را تجربه کرده بود. بازگشت طلای جهانی به بالای مرز هزار و ۷۰۰ دلاری نیز عامل دیگری بود که قیمت سکه را در روز سه‌شنبه تحریک می‌کرد. با این حال، عامل اصلی همان جوی بود که پیرامون تحریم کشتیرانی ایجاد شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) و شرکت چینی E-sail که آمریکا آن را زیرمجموعه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌داند، از روز دوشنبه ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) اجرایی شده است.
دولت آمریکا ۶ ماه قبل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و چند شرکت وابسته به آن را به موجب فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ تحریم کرده بود، اما یک دوره تنفس ۱۸۰ روزه قبل از اجرای این تحریم در نظر گرفته بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید