بهترین کارگزاری بورس ایران؛ راهنمای انتخاب بهترین کارگزاری معاملات بورس

بهترین کارگزاری بورس ایران؛ راهنمای انتخاب بهترین کارگزاری معاملات بورس

راهنمای انتخاب بهترین کارگزاری معاملات بورس؛ شرکت‌های کارگزاری بورس با دریافت مجوز فعالیت در بازار سرمایه کشور و تاسیس شعب در استان‌های کشور اقدام به برقراری ارتباط بین سرمایه گذاران و شرکت‌های پذیرفته شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار می‌کنند.

کد خبر : ۸۱۳۱۷
بازدید : ۱۵۳۷۳
بهترین کارگزاری بورس ایران؛ راهنمای انتخاب بهترین کارگزاری معاملات بورس
فرادید | اگر علاقمند به سرمایه گذاری در حوزه‌های نوین هستید باید به دنبال تامین نیازمندی‌های اولیه جهت ورود به بازار سرمایه باشید که یکی از ارکان اولیه این حوزه انتخاب کارگزاری معاملات بورس می‌باشد. کارگزاری واسطه بین سرمایه گذاران و شرکت‌های ثبت شده در بورس هستند که کار انجام معاملات را در قبال دریافت کارمزد انجام می‌دهد.

شرکت‌های کارگزاری بورس با دریافت مجوز فعالیت در بازار سرمایه کشور و تاسیس شعب در استان‌های کشور اقدام به برقراری ارتباط بین سرمایه گذاران و شرکت‌های پذیرفته شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار می‌کنند.

در واقع شرکت‌های کارگزاری بورس واسطه‌ای با ارائه درگاه‌های معاملاتی اقدام به برقراری ارتباط سهام داران با هسته معاملات بورس می‌کنند.

در زمان انتخاب کارگزاری باید موارد مهمی را مد نظر داشته باشید تا در آینده ناچار به تعویض کارگزار خود نشوید.

کارگزاری را انتخاب کنید که امکان افتتاح حساب غیرحضوری را داشته باشد.

قابلیت افتتاح حساب غیرحضوری مدتی است که از سوی برخی از شرکت‌های کارگزاری بورس به سرمایه گذاران ارائه شده است. جهت افتتاح حساب معاملات علاوه بر روش غیرحضوری امکان مراجعه حضوری به شعب شرکت‌های کارگزاری را دارید، اما در شیوه غیرحضوری با تکمیل کامل اطلاعات مورد نیاز از اتلاف زمان در مراجعه حضوری جهت احراز هویت کاسته می‌شود لذا نیازی به انتظار جهت تکمیل اطلاعات توسط اپراتور‌های کارگزاری نمی‌باشد.

کارگزاری‌هایی که قابلیت افتتاح حساب معاملات به صورت غیرحضوری دارند عبارتنداز:

کارگزاری مفید، کارگزاری آگاه، کارگزاری فارابی، کارگزاری نهایت نگر و…


- کارگزاری باید دارای باشگاه مشتریان و سیستم‌های ارائه تخفیف در معاملات باشد.

باشگاه مشتریان هم قابلیتی است که تعداد انگشت شماری از کارگزاری‌های کشور اقدام به ارائه این ویژگی نموده اند. با انجام معامله می‌توانید اقدام به جذب امتیاز کنید که در منجر به افزایش سطح کاربری در باشگاه مشتریان کارگزاری خواهد شد و با افزایش سطح کاربری می‌توانید در معاملات بعدی از تخفیف سطح کاربری تان استفاده کنید یا می‌توانید از بسته‌های آموزشی و تحلیلی تخفیف بگیرید.

- کارگزاری بورس باید دارای سامانه‌های معاملاتی برخط باشد.

از بین ۱۰۵ کارگزاری فعال و دارای مجوز فعالیت که از سوی گروه مالی سهام سازان در مقاله‌ای تحت عنوان بررسی امکانات سامانه معاملات برخط کارگزاری‌های بورس اکثر کارگزاری‌ها دارای دو سیستم نرم افزاری هستند. دقت داشته باشید که این سامانه‌ها عمدتا مشابه یکدیگر و از چند شرکت نرم افزاری خاص هستند، اما سعی کنید کارگزاری بورس را انتخاب کنید که حداقل از دو شرکت متفاوت سامانه معاملات داشته باشد که در صورت قطعی یا ایجاد مشکل سامانه جایگزین داشته باشید.
بهترین کارگزاری بورس ایران؛ راهنمای انتخاب بهترین کارگزاری معاملات بورس
- سامانه معاملات برخط در کارگزاری باید دارای پشتیبانی آنلاین باشد.

فرض کنید که در حین ارسال سفارش به هسته معاملات دچار مشکلی در سامانه معاملات برخط شدید لذا نیاز به برقراری ارتباط با بخش پشتیبانی دارید، اما پس از تماس با شماره‌های پشتیبانی امکان برقراری ارتباط را ندارید لذا تنها شیوه‌ای که می‌تواند به شما کمک کند قابلیت پشتیبانی آنلاین یا سیستم تیکتینگ می‌باشد.

- کارگزاری باید خدمات اعتباری به سرمایه گذاران ارائه کند.

برخی از کارگزاری‌ها با ارائه اعتبار پولی به مشتریان خود به صورت امانتی در قالب ماهانه یا سالانه شرایطی را فراهم می‌کنند تا سرمایه گذاران با استفاده از این اعتبار به خرید و فروش سهم بپردازند و در تاریخ مشخص این وجه را تسویه کنند. اگر دقت کنید بیشترین میزان منفی در شاخص در پایان هر ماه می‌باشد که علت آن همان تسویه حساب اعتباری می‌باشد.

البته بر اساس شنیده‌های بازار و تصمیم سازمان بورس ارائه خدمات به صورت اعتباری خلاف قانون می‌باشد، اما برخی از کارگزاری همچنان به ارائه این خدمت می‌پردازند!

- کارگزاری انتخاب کنید که رتبه "الف" را در بین کارگزاری‌های موجود داشته باشد.

سازمان بورس و اوراق بهادار کشور به صورت سالیانه اقدام به رتبه بندی کلیه شرکت‌های کارگزاری بورس می‌کند که در سایت سازمان بورس می‌توانید لیست کارگزاری رتبه الف. را مشاهده نمایید. رتبه "الف" در بین رتبه بندی سازمان بورس بهترین رتبه می‌باشد.

- کارگزاری بورس باید دارای سامانه آموزشی و تحلیلی داشته باشد.

چه تازه وارد بازار بورس باشید و چه حرفه‌ای بازار همیشه نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی بازار دارید. اگر گشتی در میان کلاس‌های آموزشی بورس زده باشید از قیمت‌های نجومی این کلاس‌ها مطلع خواهید شد. فرقی هم نمی‌کند که در چه سطحی آموزش می‌بینید، اما این آموزش‌ها می‌تواند از مطالب مبانی ورود به بازار گرفته تا گزارشات تحلیلی و یا حتی ارائه سیگنال خرید باشد.

- امکان دسترسی آسان به شعب فیزیکی کارگزاری

سعی کنید در زمان انتخاب کارگزاری بورس، شرکتی را انتخاب کنید که دارای شعبه فیزیکی در شهرستان یا حداقل استان شما باشد تا اگر به دلایلی نیاز به حضور در شعبه داشتید این امکان وجود داشته باشد.

در وب سایت سازمان بورس و اوراق بهادار کشور می‌توانید لیست کارگزاری بورس کشور به همراه جزئیات اطلاعات مربوط به هر کدام را مشاهده نمایید.۹

- وجود سامانه شبیه ساز در سامانه معاملات کارگزاری

پس از افتتاح حساب معاملاتی در کارگزاری نوبت به ارسال اولین سفارش می‌رسد، اما هر یک از سامانه‌های معاملاتی دارای قابلیت‌ها و طراحی منحصر بفرد هستند که عدم آشنایی معامله گران ممکن است منجر به بروز برخی اشتباهات گردد از این رو وجود سیستم شبیه ساز معاملات بورس می‌تواند کمک شایانی بکند.

البته در خصوص وجود سیستم شبیه ساز معاملات سازمان بورس و اوراق بهادار کشور اقدام به ارائه سامانه شبیه ساز معاملات نموده، اما با وجود طراحی پیچیده این سامانه، جای خالی چنین قابلیتی در بین سامانه‌های اصلی معاملات احساس می‌شود.

در بین کارگزاری‌های خارجی جهت جذب اکثریت سرمایه گذاران مبلغی به عنوان اعتبار اولیه در قالب سیستم آزمایشی که محیط واقعی سامانه معاملات در آن شبیه سازی شده در دسترس کاربران قرار گرفته است تا در حین انجام معامله با محیط و قابلیت‌های سامانه آشنا شوند. متاسفانه هیچ یک از کارگزاری‌های کشورمان از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند، اما کارگزاری‌های خارجی همانند TD Ameritrade-Lightspeed Trading-TradeStation در این دسته جای می‌گیرند.
بهترین کارگزاری بورس ایران؛ راهنمای انتخاب بهترین کارگزاری معاملات بورس
ارائه وام از مانده حساب معاملاتی

این ویژگی در بین کارگزاری‌های داخل کشور به شکل ارائه سود در حد سود سپرده‌های بانکی می‌باشد. اگر مشتری کارگزاری مفید هستید می‌توانید در قالب طرح حامی از باقی مانده حساب معاملاتی خود سود دریافت کنید.

نتیجه گیری:

بسته به استراتژی معاملات و خواسته‌هایی که دارید، کارگزارتان می‌تواند هر یک از ۱۰۵ کارگزاری فعال کشور باشد. خدماتی که کارگزاری‌ها ارائه می‌دهند عمدتا مشابه یکدیگر می‌باشد، اما کیفیت ارائه خدمات طبیعتا در هر یک از آن‌ها متفاوت از یکدیگر می‌باشد.

بسیاری از معامله گران کار خود را با یک کارگزاری شروع می‌کنند لذا پس از مدتی احساس می‌کنند که در بند یک کارگزار قفل شده اند از این رو سعی کنید با حداقل دو کارگزاری کار کنید سپس به راحتی می‌توانید هر یک را مقایسه کنید.

برترین کارگزاری‌ها در سال ۹۸

به گزارش پایگاه خبری با اقتصاد، براساس اعلام سازمان بورس اوراق بهادار تهران بیشترین ارزش کل معاملات در سال ۹۸ به ترتیب به شرکت‌های کارگزاری ذیل تعلق داشت:

۱- کارگزاری مفید با مجموع ارزش خرید و فروش ۱۴۷،۶۳۵ میلیارد تومان

۲- کارگزاری آگاه با مجموع ارزش خرید و فروش ۸۹،۸۴۳ میلیارد تومان

۳- کارگزاری بانک پاسارگاد با مجموع ارزش خرید و فروش ۳۶،۳۷۹ میلیارد تومان

۴- کارگزاری فارابی با مجموع ارزش خرید و فروش ۳۳،۹۸۱ میلیارد تومان

۵- کارگزاری صبا تامین با مجموع ارزش خرید و فروش ۲۹،۲۴۴ میلیاردتومان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید