جزئیات وبررسی سورن پلاس، محصول جدید ایران خودرو

جزئیات وبررسی سورن پلاس، محصول جدید ایران خودرو

سورن پلاس از موتور EF۷ با حجم ۱.۷ لیتر بهره می‌برد. این موتور می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار نیرو را در ۶۰۰۰ هزار دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار دهد. همچنین قدرت گشتاور ۱۶۰ نیوتن متری این موتور هم در دور ۴۵۰۰ به دست می‌آید. این عدد و ارقام برای یک سدان اندازه متوسط خانوادگی ارقام خوبی است. موتور ۱۶ سوپاپ این خودرو می‌تواند استاندارد‌های آلایندگی یورو ۵ را پاس کند. مصرف سوخت این خودرو معادل ۷.۴۹ لیتر در سیکل ترکیبی است. یعنی ۱۰۰ سی سی کمتر از ۷.۵ لیتر. قدرت تولید شده در موتور به کمک یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

کد خبر : ۸۱۳۴۲
بازدید : ۱۸۵۰۴
جزئیات وبررسی سورن پلاس، محصول جدید ایران خودرو
فرادید | سال ۱۳۸۰ بود که سمند به عنوان خودروی ملی معرفی و وارد جاده‌های کشور شد، حالا پس از گذشت ۱۹ سال قرار است در ماه‌های آینده سورن پلاس آخرین نسخه بروز شده از خانواده سمند وارد سبد مشتریان شود. البته پیش از سورن پلاس، حدود ۷ فیس لیفت و مدل مختلف از سمند توسط ایران خودرو به بازار معرفی شده است.

به گزارش فرادید، گرچه سورن پلاس به عنوان محصول جدید ایران خودرو باید به انتظار‌ها و رفع مشکلات نسخه پیشین پاسخ دهد و تغییراتی قابل توجه را به مشتریان خود عرضه کند، اما انگار خبری از تغییرات اساسی نیست وطراحی بدنه سورن پلاس با مدل پیشین خود تنها چند تفاوت جزئی دارد.

سورن سال نسخه جدید یا همان سورن پلاس، فیس لیفت سمند سورن ELX است. با دقت در تصاویر سورن پلاس متوجه خواهیم شد که این فیس لیفت نیز تفاوت ظاهری چندانی با فیس لیفت‌های قبلی نداشته و در حقیقت، ایران خودرو تغییرات کوچکی را در چراغ‌های جلو و عقب، سپر جلو و عقب، رینگ‌های آلومینیومی و نمای داخل کابین اعمال کرده است.

با توجه به این تصاویر، رینگ‌های آلومینیومی این فیس لیفت جدید جذاب‌تر شده که این تغییر کوچک به نوبه خود برای ایران خودرو یک گام مثبت محسوب می‌شود.

طراحی کلی چراغ‌های عقب و جلو تغییر چندانی نکرده و مهندسان طراح تنها به تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها اکتفا کرده اند.

تریم داخلی و روکش‌ها پارچه‌ای و به رنگ مشکی هستند. اما طرح پارچه‌های به کار رفته جدید است. صندلی‌های این خودرو از راحت‌ترین‌ها در میان تولیدات داخلی هستند. اما در مدل پلاس صندلی راننده و سرنشین ۶ حرکته است که به صورت دقیق می‌تواند۲ حرکت برقی ۴ حرکت دستی داشته باشد.
جزئیات وبررسی سورن پلاس، محصول جدید ایران خودرو

مشخصات فنی، آپشن ها و امکانات رفاهی سورن پلاس

سورن پلاس از موتور EF۷ با حجم ۱.۷ لیتر بهره می‌برد. این موتور می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار نیرو را در ۶۰۰۰ هزار دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار دهد. همچنین قدرت گشتاور ۱۶۰ نیوتن متری این موتور هم در دور ۴۵۰۰ به دست می‌آید. این عدد و ارقام برای یک سدان اندازه متوسط خانوادگی ارقام خوبی است.

موتور ۱۶ سوپاپ این خودرو می‌تواند استاندارد‌های آلایندگی یورو ۵ را پاس کند. مصرف سوخت این خودرو معادل ۷.۴۹ لیتر در سیکل ترکیبی است. یعنی ۱۰۰ سی سی کمتر از ۷.۵ لیتر. قدرت تولید شده در موتور به کمک یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

سمند را می‌توان یکی از جادار‌ترین خودرو‌های تولید شده در داخل دانست که از نظر فضای کابین خانواده‌ها را راضی می‌کند. سورن پلاس هم از این قاعده مستثنی نیست و طول، عرض و ارتفاعی به اندازه ۴۵۳۴. ۱۷۲۰. ۱۴۶۰ میلی متر دارد.

سورن پلاس می‌تواند صندوق عقبی به اندازه ۵۰۰ لیتر را در اختیار بگذارد که این میزان ظرفیت تقریبا با خودروی خوش نام بازار یعنی تندر ۹۰ برابری می‌کند. در بخش ایمنی نیز این خودرو به ترمز‌های ABS+EBA مجهز شده است و هر چهار چرخ نیز از رینگ‌های دورنگ که برای اولین بار در ایران تولید شده است برخوردار هستند.

دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری در این خودرو تعیبه شده است وبا سه عدد سنسور دنده عقب هم راننده را در حرکت به عقب یاری می‌کنند.

برای ایمنی کودکان در صندلی عقب نیز ایران خودرو در این قسمت سورن پلاس را مجهز به ایزوفیکس کرده است. همچنین کروز کنترل نیز از دیگر امکانات رفاهی است که می‌توانید درون کابین این خودرو پیدا کنید.

سیستم تهویه مطبوع این خودرو از نوع اتوماتیک است و تنظیم شیشه بالابر‌های جلو و عقب برقی، پاور ویندوز و آنتی ترپ، شیشه عقب با گرمکن، سیستم رادیو پخش، پورت USB، بلوتوث، بلندگو‌ها همراه با تیوتر روی درب‌های جلو و طاقچه عقب از دیگر مشخصات و امکانات این خودرو هستند.

در مدل پلاس صندلی راننده و سرنشین ۶ حرکته است که می‌تواند۲ حرکت برقی و ۴ حرکت دستی داشته باشد. فرمان این خودرو هیدرولیکی است و آینه‌های جانبی نیز مجهز به راهنما و تنظیم برقی که با فشردن کلید تنظیم این آینه‌ها کاملا جمع شوند (آینه‌های تاشو).

چراغ‌های LED جلو، چراغ روز (Day Light)، مه شکن‌های جلو وعقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو، کمر بند ایمنی۳ نقطه‌ای سرنشینان عقب، شیشه دودی شیشه درب‌های عقب و شیشه عقب، کلید‌های کنترل صوتی روی فرمان MFC، بازکن قفل درب صندوق از داخل خودرواز جمله امکاناتی هستند که سورن پلاس را بدل به یک انتخاب مناسب اکونومی خانوادگی می‌کند.

فرمان این خودرو هیدرولیکی است و آینه‌های جانبی نیز مجهز به راهنما و تنظیم برقی که با فشردن کلید تنظیم این آینه‌ها کاملا جمع شوند (آینه‌های تاشو).

جزئیات وبررسی سورن پلاس، محصول جدید ایران خودرو

مشکلات مدل پیشین سورن پلاس

عموما فیس لیفت‌ها در سه گروه طراحی مجدد (Redesign)، تغییرات ظاهری عمده (Major Facelift) و جزئی (Minor Facelift) تقسیم بندی شده که بیشتر محصولات فیس لیفت ایران خودرو در دسته آخر جای می‌گیرند.

واقعیت این است که سمند خود بر پایه پژو ۴۰۵ ساخته شده و در واقع بر روی شاسی و پلتفرم این خودرو سوار است. با توجه به مشکلاتی فراوانی که دامنگیر نسخه‌ها و فیس لیفت‌های متفاوت این خودرو شده دیگر تغییرات جزئی کارساز نبوده و احتمالا ایران خودرو تنها با طراحی مجدد می‌تواند از این مشکلات رهایی پیدا کند.

در واقع تغییرات جزئی و عرضه فیس لیفت‌های متنوع نمی‌تواند مشکلات فراوان سدان ملی را حل کند. خطوط و فرم کلی بدنه سمند قدیمی شده و احتیاج به نسلی جدید دارد.

نقاط کور خودرو به همراه ستون‌های نسبتا پهن، صندلی‌های نامناسب، صدای بالای موتور، مصرف بالای سوخت و وضعیت نه چندان مناسب سیستم تعلیق و کمک فنر‌ها تنها گوشه‌ای از مشکلات سمند است که مصرف کنندگان از آن‌ها گلایه می‌کنند.

باید در نظر گرفت یکی از عمده نقاط ضعف تقریبا تمامی خودرو‌های ایرانی کیفیت و ایمنی پایین آن هاست. ایران خودرو می‌تواند با طراحی مجدد یک مدل ایده آل یا به عبارت دیگر عرضه خودرویی بر روی یک پلتفرم بهتر با این چالش قدیمی و پیچیده مبارزه کند.

عموما خودروسازان اگر تمایلی به ادامه تولید یک خودرو داشته باشند بعد از تولید بلند مدت آن، نسخه‌ای با طراحی مجدد و یا نسل بعدی از خودرو را راهی بازار می‌کنند. بد نیست بدانید مرسدس بنز نیز C. کلاس مدل ۲۰۱۴ خود را بر پایه طراحی مجدد مدل ۲۰۱۲ این خودرو مهندسی و راهی بازار کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید