اولین پیوند ریه برای بیمار کرونایی

اولین پیوند ریه برای بیمار کرونایی

این جراحی اولین پیوند ریه در ایالات متحده در اثر عوارض جانبی کووید-۱۹ است. پیوند اعضای دیگر به خاطر بیماری این ویروس، در چین و اروپا گزارش شده است.

کد خبر : ۸۱۴۱۰
بازدید : ۹۳۱۴
اولین پیوند ریه برای بیمار کرونایی
دکتر آنکیت بهارات در حال انجام عمل پیوند ریه درآمریکا

زن جوانی پس از آن که ریه‌هایش در اثر ابتلا به ویروس کرونا آسیب دید، از طریق پیوند اعضا دو ریه جدید دریافت کرد.دانشکده پزشکی نورث‌وسترن خبر این جراحی را روز پنجشنبه اعلام کرد و جراحی در روز جمعه انجام شد.

این جراحی اولین پیوند ریه در ایالات متحده در اثر عوارض جانبی کووید-۱۹ است. پیوند اعضای دیگر به خاطر بیماری این ویروس، در چین و اروپا گزارش شده است.

جراحان گفتند که این عمل ۱۰ ساعت به طول انجامیده است و از عمل پیوند ریه معمولی سخت‌تر بوده است، چرا که ریه بیمار شدیدا آسیب دیده بود. دکتر آنکیت بهارات که این جراحی را انجام داد، در مصاحبه‌ای گفت که ویروس ریه‌های آن زن را «کاملا تا بافت پیرامون آن تجزیه کرده بود و به دیواره‌های قلب، قفسه سینه و دیافراگم رسیده بود.»

فرد بیمار در دهه بیستم زندگی است و دو ماه پیش از جراحی، زیر دستگاه تنفس مصنوعی بود. دکتر بهارات گفت: «امیدوارم این روند بیشتر معمول شود، چون واقعا معتقدم که از این طریق می‌توانیم جان بیماران متعددی را نجات دهیم.»

از قرار معلوم، این عمل جراحی بر روی زن جوان بیمار که قبل از ابتلا به کووید-۱۹ هیچ مشکل سلامتی دیگری نداشته است، موفق بوده و او در حال بهبودی است. پزشک معالج او گفت: «او به هوش آمده و لبخند بر لب دارد و از طریق تماس ویدیویی با خانواده خود نیز صحبت کرده است.»

البته او هنوز زیر دستگاه تنفس مصنوعی باقی خواهد ماند، چرا که ویروس ماهیچه‌های قفسه سینه او را که در نفس کشیدن نقش دارند، نیز به شدت تضعیف کرده است. دکتر بهارات گفت که این عمل پیوندی تنها راه نجات جان بیمار بوده است.

دکتر بهارات اظهار داشت: «باید تاکید کنم که این عمل جراحی برای تمام بیماران کووید نیست، بلکه تنها برای بیمارانی است که تقریبا جوان هستند، خیلی سالمند و تقریبا هیچ مشکل سلامتی از قبل نداشته‌اند و اکنون آسیب ریوی شدیدی را تجربه کرده‌اند و نمی‌توانند بدون دستگاه تنفس مصنوعی نفس بکشند.»

هویت بیمار به خاطر درخواست خانواده او محفوظ باقی می‌ماند، ولی بیمارستان دانشگاه نورث‌وسترن اظهار داشت که او اخیرا به همراه دوست پسرش از ایالت کارولینای شمالی به شیکاگو نقل مکان کرده بوده است. او قبل از پذیرش در بیمارستان در ۲۶ آوریل، دو هفته با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کرده است.

دکتر‌ها شش هفته صبر کردند تا اول ویروس از بدن او خارج شود و بعد عمل پیوند ریه را انجام دهند. در آن زمان بدن او در وضعیتی وخیم به سر می‌برد و نشانه‌هایی وجود داشت مبنی بر آن که دیگر اعضای او مانند قلب، کبد و کلیه‌ها نیز ممکن است از کار بیفتند.

دکتر بهارات که در بیمارستانش سالیانه ۴۰ تا ۵۰ پیوند ریه انجام می‌شود، گفت که آسیب ریه‌های این بیمار یکی از بدترین مواردی است که تاکنون شاهد بوده است. اکنون انتظار می‌رود که این زن جوان کاملا مداوا شده و بهبود یابد.

این عمل پیوند ریه در حالی انجام شد که به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز، ایالات متحده از مرز ۲ میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا عبور کرد. کارشناسان بهداشتی پیشتر در هفته جاری هشدار دادند که آمار مرگ در اثر ویروس کرونا در آمریکا، ممکن است تا ماه سپتامبر به بیش از ۲۰۰ هزار نفر برسد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید