جنجال زباله گردی کودکان؛ داستان از چه قرار است؟

جنجال زباله گردی کودکان؛ داستان از چه قرار است؟

زباله گردی کودکان سود هنگفتی دارد، سودی که به جیب پیمانکاران شهرداری می‌رود و بیماری اش به جان کودکانی که دست در سطل‌های زباله فرو می‌برند تا شاید شب گرسنه به خواب نروند، تا شاید تهران تمیز بماند. گرچه سال‌های گذشته شهرداری تهران موضوع دخالت پیمانکاران شهرداری را تکذیب می‌کرد، اما در روز‌های گذشته شهردار و معاون شهردار تهران این مسئله را تایید کردند. حناچی شهردار تهران با تایید سو استفاده پیمانکاران شهرداری از کودکان کار گفته است که "این نقد همواره به مدیریت شهری در طول سال‌های گذشته وارد بوده که نظارت کافی بر پیمانکاران خود در این بخش نداشته و در نتیجه زمینه‌ای برای سوء استفاده از کودکان فراهم شده است. "  

کد خبر : ۸۱۴۷۷
بازدید : ۹۲۰۷
جنجال زباله گردی کودکان؛ داستان از چه قرار است؟
فرادید | زباله گردی کودکان پدیده‌ای نوظهور است که در طول سال‌های گذشته روند رو به رشدی در ایران داشته و تا به امروز طرح مناسبی برای پیشگیری از آن پیش بینی نشده است. البته طرح‌هایی برای مقابله و ممنوعیت آن انجام شده، اما هیچ گاه کارساز نبوده است. در تازه‌ترین اقدام نیز شهرداری تهران دوباره دستور ممنوعیت زباله گردی کودکان را صادر کرده، اما همچون دفعات قبل بدون زمینه وبسترسازی برای پیشگیری انجام شده است. با این وجود به نظر می‌رسد که اقدامی نمادین صورت گرفته باشد.

به گزارش فرادید، همین چند ماه قبل بود که در منطقه کاشف آباد شهرستان میبد یک کودک ۸ ساله -که زباله گردی می‌کرد- مورد حمله سگ‌های ولگرد قرار گرفت و متاسفانه جان باخت، پیش از آن نیز دو جوان البرزی، کودکی که در کرج زباله گردی می‌کرد را به سطل زباله انداختند و جامعه ازاین واقعه متاثر شد. اما این داستان‌های غم انگیز هنوز تمام نشده و همچنان ادامه دارد و خشونت، بیماری و مرگ عاقبتی ست که در انتظار کودکان زباله گرد نشسته است.

براساس آمار‌های جدید از سوی شهرداری تهران، حدود ۴ هزار کودک در این استان مشغول زباله گردی هستند. اما وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از متولیان این امر تاکنون آمار رسمی از کودکان زباله گرد در کشور منتشر نکرده است.

البته یزدانی مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان نیز، سال گذشته به روزنامه ایران گفته بود که به صورت غیر رسمی ۱۴ هزار کودک کار در استان تهران مشغول زباله گردی هستند. با این حال آمار و ارقام متفاوت بوده و بین ۴ هزار تا ۱۴ هزار نفر در نوسان است.

با این حال پیروز حناچی شهردار تهران ۲۵ خرداد ۹۹ با صدور ابلاغیه‌ای زباله گردی کودکان در سطح شهر تهران را ممنوع اعلام کرد.

جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران نیز در تشریح کودکان زباله گرد تهران گفته است که "بررسی‌ها نشان داد که معمولا این کودکان در جمع‌های کوچک خانوادگی کار می‌کنند و معمولا از کشور افغانستان و از شهر هرات آمدند که بر اساس روابط خانوادگی در گاراژ‌ها و گود‌های خارج از تهران دور یکدیگر جمع شده و مشغول زباله گردی هستند. "

او در مورد نحوه اجرای این ابلاغیه هم گفته که " شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده کودکان زباله گرد با ۱۳۷ تماس گرفته و گزارش دهند و شهرداران مناطق نیز باید با پیمانکارانشان که از کودکان استفاده می‌کنند برخورد کنند و این موضوع در ارزیابی شهرداران مناطق لحاظ می‌شود. " این درحالی ست که در سال‌های گذشته نیز چنین طرح‌هایی اجرایی شد، اما ثمره‌ای نداشت.
جنجال زباله گردی کودکان؛ داستان از چه قرار است؟

کودکان کار چگونه زباله گرد شدند؟

طرح بازداشت و دستگیری کودکان که سال گذشته با همکاری شهرداری و بهزیستی انجام شد، ترس و هول و هراس را به دل این کودکان و خانواده‌های‌شان انداخت؛ هراس از اینکه آن‌ها هم دستگیر شوند و رد مرزشان کنند.

این کودکان همگی سرچهاراه‌ها یا در مترو دستفروشی می‌کردند، اما مجبور شدند زباله‌گردی را آغاز کنند؛ چون ماموران بهزیستی و شهرداری با کودکان زباله‌گرد کاری نداشتند، آن‌ها بخشی از نیرو‌های شهرداری به حساب می‌آمدند و ماموران سراغ مراکز تفکیک زباله نمی‌رفتند تا این بچه‌ها را دستگیر کنند.

این برای‌شان سایه امنیت شغلی ایجاد می‌کرد. اما براساس شنیده‌ها از سوی دیگر اگر ماموران برای دستگیری آن‌ها می‌رفتند، صاحب کارگاه که پیمانکار شهرداری است به شکلی مامور‌ها را راضی می‌کرد تا بچه‌ها را با خودشان نبرند.

بنا به گزارش‌ها در تهران و کرمانشاه تعداد کودکان زباله‌گرد بیشتر از شهر‌های دیگر است. پیمانکاران، پارکینگ‌ها را در مناطق حاشیه‌ای تهران با مزایده از شهرداری اجاره و این کودکان را استخدام می‌کنند.

سال گذشته یکی از کودکان کار به نام فرزاد به رسانه‌ها گفته بود که بخشی از تفکیک زباله تهران در کارگاه‌های تفکیک زباله زمان آباد است. بعضی از این بچه‌ها حتی غذای‌شان را هم از سطل‌های زباله پیدا می‌کنند و می‌خورند. صاحبان کارگاه‌ها هیچ نظارتی روی آن‌ها ندارند.
جنجال زباله گردی کودکان؛ داستان از چه قرار است؟

پیمانکاران شهرداری برنده تجارت سیاه زباله گردی

زباله گردی کودکان سود هنگفتی دارد، سودی که به جیب پیمانکاران شهرداری می‌رود و بیماری اش به جان کودکانی که دست در سطل‌های زباله فرو می‌برند تا شاید شب گرسنه به خواب نروند، تا شاید تهران تمیز بماند. گرچه سال‌های گذشته شهرداری تهران موضوع دخالت پیمانکاران شهرداری را تکذیب می‌کرد، اما در روز‌های گذشته شهردار و معاون شهردار تهران این مسئله را تایید کردند.

جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در این رابطه گفته است "طبق قراردادی که شهرداری با پیمانکار پسماند خشک امضاء می‌کند، پیمانکار موظف به تفکیک است. پیمانکار باید با استقرار غرفه یا ماشین‌های ملودی‌دار اقدام به جمع آوری زباله‌های خشک کند و همچنین حق استفاده از اتباع و کودکان کمتر از ۱۵ سال را نیز ندارد، اما به صورت غیررسمی پیمانکار این اقدامات را انجام می‌دهد. "

البته او گفته قطعا با پیمانکارانی که از کودکان در فرآیند زباله گردی استفاده می‌کنند برخورد می‌کنیم. او همچنین شیوه جمع آوری زباله را اشتباه دانسته و گفته است: " در نظر داریم که این شیوه را نیز اصلاح کنیم و ریشه‌ای با این پدیده برخورد خواهد می‌شود و همچنین در مورد فعالیت مخازن زباله نیز اصلاحاتی در حال انجام است. "

حناچی شهردار تهران نیز با تایید سو استفاده پیمانکاران شهرداری از کودکان کار گفته است که "این نقد همواره به مدیریت شهری در طول سال‌های گذشته وارد بوده که نظارت کافی بر پیمانکاران خود در این بخش نداشته و در نتیجه زمینه‌ای برای سوء استفاده از کودکان فراهم شده است. "

او اعلام کرده راه حل نهایی از منظر شهرداری تهران، اصلاح الگوی جمع آوری پسماند شهر تهران است که برنامه ریزی برای آن انجام شده که با اجرای آن پدیده موسوم به زباله گردی را به طور ریشه‌ای از میان خواهد رفت، اما تا آن زمان ضروری است برای منع بکارگیری کودکان در فرایند جمع آوری و تفکیک پسماند خشک اقدام جدی صورت گیرد. "

البته باید منتظر گذشت زمان ماند و دید که این طرح شهرداری منجر به از میان رفتن پدیده زباله گردی خواهد شد یا خیر.

با این وجود ایدز، هپاتیت، حصبه، انگل روده‌ای، اسهال خونی، زانو و کمر درد، بیماری‌هایی است که این کودکان از داخل سطل‌های زباله می‌گیرند و به جان می‌خرند تا گرسنه نمانند. اما باید فکری کرد، باید راهی یافت تا این کودکان به جای زباله گردی و ترس ودلهره برای زنده ماندن، آسوده خاطر تحصیل کنند و بی دلهره به خواب بروند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید