علت گران شدن لوازم خانگی چیست؟

علت گران شدن لوازم خانگی چیست؟

تولید کنندگان و کارشناسان بازار علل متعددی را در پاسخ به گرانی لوازم خانگی مطرح کرده اند که از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به افزایش قیمت فولاد اشاره کرد. براساس گزارش‌ها ورق فولاد طی یک ماه گذشته با سه برابر رشد قیمت از ۶۵۰۰ به ۱۸۵۰۰تومان رسیده که این موضوع در کنار افزایش تقاضای کاذب، منجر به التهاب بازار لوازم خانگی شده است. علت دوم افزایش نرخ دیگر مواد اولیه و عدم اختصاص ارز به تولیدکنندگان است. در همین حال تولید کنندگان می‌گویند، با توجه به تورم ۴۲ درصدی و دوبرابر شدن ارز، نمی‌توان از تولیدکننده انتظار داشت قیمت‌ها را ثابت نگه دارد.  

کد خبر : ۸۱۴۸۴
بازدید : ۶۶۹۳
علت گران شدن لوازم خانگی چیست؟
فرادید | بازار لوازم خانگی در طول دو ماه اخیر دچار التهاب و گرانی شده است، به شکلی که کالا‌های ایرانی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته و اجناس خارجی قاچاق به شکل زیرزمینی با قیمت‌های نجومی خرید و فروش می‌شوند. البته در روز‌های گذشته مسئله کمیاب شدن لوازم خانگی در بازار نیز مطرح شد که مسئولان وزارت صمت این موضوع را رد کردند، اما در نهایت با بالا گرفتن انتقاد‌ها از عملکرد دولت، روحانی دستور ساماندهیو کنترل این بازار را صادر کرد. با این وجود علل متعددی برای گرانی و کمیابی لوازم خانگی در کشور مطرح شده که دولتی‌ها بسیاری از آن‌ها را درست نمی‌دانند.

به گزارش فرادید، حسن روحانی، روز جمعه ۲۳ خرداد، در تماس تلفنی با سرپرست وزارت صمت درباره افزایش قیمت بعضی از کالا‌ها و لوازم خانگی، بر ضرورت اجرای نظارت دقیق و اقدام عاجل و سریع برای ساماندهی قیمت‌ها در این بخش تاکید کرده بود.

او همچنین گفته بود که "شایسته نیست با وجود تلاشی که تولید کنندگان کشور به‌ویژه در ماه‌های اخیر در زمینه افزایش تولید لوازم خانگی با کیفیت دارند، مردم برای خرید این محصولات دچار فشار و تنگنا باشند و باید تمام دستگاه‌های ذیربط در دولت با همکاری سایر بخش‌ها این مشکلات را برطرف کنند. "

پس از تاکید روحانی، حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت با هماهنگی سازمان حمایت از مصرف کنندگان، دستور افزایش قیمت ۲۰ درصدی لوازم خانگی را صادر کرد تا شاید تولید کنندگان داخلی بتوانند به تولید خود ادامه دهند وقیمت‌ها روند کاهشی به خود بگیرد.

این درحالی ست که گزارش میدانی از بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد، کالا‌های ایرانی تا حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد و کالا‌های خارجی که عمدتا به صورت قاچاق وارد شده اند تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است و ۲۰ درصد افزایش یاد شده با قیمت تمام شده کالای ایرانی هم خوانی ندارد.

تولید کنندگان نیز پس از مصوبه ۲۰ درصدی سازمان حمایت، درواکنش گفتند "زمانی که تورم ۴۲ درصد است افزایش قیمت دستوری ۲۰ درصد نمی‌تواند به تولیدکنندگان حوزه لوازم خانگی کمکی کند و در واقع تولید وارد زیان دهی می‌شود. "

با این حال مدرس خیابانی وزیر صمت در پاسخ به انتقاد تولیدکنندگان گفته است که " بخشی از فعالان این بخش به دلیل انتظارات تورمی از عرضه لوازم خانگی خودداری و کالا را می‌کنند؛ بنابراین نظارت و کنترل بیشتر از انبار‌ها و مراکز نگهداری و همچنین نظارت بر قیمت‌ها در دستور کار نهاد‌های نظارتی از قرار گرفته است. "

او تاکید کرده که تولیدکنندگان در صورت افزایش قیمت بیش از میزان یاد شده با آن‌ها برخورد می‌شود.

سرپرست وزارت صمت در مورد علل افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی معتقد است که بخشی از افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش نرخ دستمزد کارگران و هزینه‌های تولید طبیعی است و سرکوب قیمت ممکن نیست. اما با این وجود وزارت صنعت تلاش می‌کند تا دستوری و قهری از افزایش قیمت لوازم خانگی جلوگیری کند.
علت گران شدن لوازم خانگی چیست؟

علل گرانی لوازم خانگی

تولید کنندگان و کارشناسان بازار علل متعددی را در پاسخ به گرانی لوازم خانگی مطرح کرده اند که از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به افزایش قیمت فولاد اشاره کرد. براساس گزارش‌ها ورق فولاد طی یک ماه گذشته با سه برابر رشد قیمت از ۶۵۰۰ به ۱۸۵۰۰تومان رسیده که این موضوع در کنار افزایش تقاضای کاذب، منجر به التهاب بازار لوازم خانگی شده است.

علت دوم افزایش نرخ دیگر مواد اولیه و عدم اختصاص ارز به تولیدکنندگان است.

در همین حال تولید کنندگان می‌گویند، با توجه به تورم ۴۲ درصدی و دوبرابر شدن ارز، نمی‌توان از تولیدکننده انتظار داشت قیمت‌ها را ثابت نگه دارد.

برخی از تولید کنندگان هم در مورد کمیابی لوازم خانگی در بازار هم گفته اند که تقاضای کاذب لوازم خانگی را کمیاب و گران کرد.

عده‌ای از کارشناسان بازار در این رابطه معتقدند که تقاضای کاذبی که ناگهان در بازار خودرو، ارز، سکه شکل گرفته، بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه را با دو هدف کسب سود و یا نگرانی از کاهش ارزش پول و کاهش قدرت خرید، به شکل غیر منطقی به این سمت سوق داده است.

گروه دیگری از کارشناسان هم معتقدند که ممنوعیت واردات کالا‌های خارجی و کیفیت پایین برخی از محصولات داخلی باعث شده تا بسیاری به سمت قاچاق محصولات خارجی بروند. در طرف مقابل نیز تولیدکنندگان داخلی با توجه به افزایش غیرمنطقی لوازم خانگی از سوی سازمان حمایت و عدم تطابق آن با هزینه تمام شده محصول، یا تولید خود را کاهش می‌دهند یا از کیفیت محصول خود می‌کاهند. در چنین حالتی این انتظار وجود دارد که تقاضا برای محصولات خارجی قاچاق از سوی مردم افزایش یابد.
علت گران شدن لوازم خانگی چیست؟

علل گرانی لوازم خانگی از زبان اتحادیه

سید مرتضی میری، رئیس اتحادیه لوازم خانگی درباره علت افزایش قیمت نجومی لوازم خانگی در بازار گفته است که "بیش از ۲ سال است که واردات لوازم خانگی کاملا ممنوع شده است. اگر لوازمی در بازار موجود است یا قاچاق به شمار می‌رود یا از قبل در انبار موجود بوده است. "

به گفته رئیس اتحادیه لوازم خانگی در حال حاضر ۸۰ درصد لوازم خانگی ساخته شده در بازار قاچاق و ۲۰ درصدآن شرکتی است.

او ادامه گفته که "مسئله‌ای که وجود دارد قاچاق لوازم خانگی هم رو به کاهش است که همین موضوع می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها شود چرا که دیگر وارد نمی‌شود و وسایلی که در انبار موجود است مانند طلا نایاب می‌شوند و استقبال از آن‌ها افزایش می‌یابد.


فراهانی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) هم گفته است که " بسیاری از مواد اولیه مانند ورق برنج گران شده که باعث افزایش قیمت محصولات نهایی می‌شود. در حال حاضر تقریبا می‌توان گفت: قیمت لوازم خانگی ۲۰ درصد افزایش یافته است. هم اکنون بیشترین مواد اولیه برای تولید لوازم خانگی در داخل کشور تولید می‌شود و مقدار کمی واردات داریم. به طور مثال تمام قطعات جاروبرقی در داخل کشور تولید می‌شود، اما موتور آن وارد می‌شود. "

با این حال بعید به نظر می‌رسد که وزارت صمت و سازمان حمایت بتوانند با کنترل و دستور بازار لوازم خانگی را متعادل نگه دارند. اما باید منتظر نشست و دید که بازار مطابق دستور عمل می‌کند یا راه خود را در پیش می‌گیرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید