دوربین‌های حرارتی کرونا را تشخیص می‌دهند؟

دوربین‌های حرارتی کرونا را تشخیص می‌دهند؟

این دوربین‌ها ابزار‌های بسیار کارآمدی هستند و معمولا آتش‌نشانان از آن‌ها برای پیدا کردن دود و پلیس برای یافتن مظنون‎هایی استفاده می‌کند که خود را مخفی کرده‌اند

کد خبر : ۸۱۴۹۳
بازدید : ۸۹۶۸
دوربین‌های حرارتی کرونا را تشخیص می‌دهند؟
دوربین حرارتی در ایستگاه قطار بیلبائو در اسپانیا، مه ۲۰۲۰

با کم شدن محدودیت و تعطیلی‌های ناشی از کرونا، تعداد دوربین‌های گرمایی در مکان‌های عمومی رو به افزایش است. اما این دوربین‌ها چیستند، چه می‌کنند و چقدر مفیدند؟

دوربین گرمایی چیست؟
دوربین گرمایی یا حرارتی با استفاده از پرتو فروسرخ، گرمایی را که از بدن، معمولا از پیشانی، ساطع می‌شود تشخیص می‌دهد و بر اساس آن دمای بدن را تخمین می‌زند. این دوربین‌ها ابزار‌های بسیار کارآمدی هستند و معمولا آتش‌نشانان از آن‌ها برای پیدا کردن دود و پلیس برای یافتن مظنون‎هایی استفاده می‌کند که خود را مخفی کرده‌اند.
این دوربین‌ها برای مصارف پزشکی طراحی نشده‌اند، بنابراین این سوال پیش می‌آید که در همه‌گیری کرونا چقدر کارآیی دارند؟

دوربین‌های حرارتی می‌توانند دمای پوست را با خطایی حدود نیم درجه تخمین بزنند، اما درک هیل پروفسور تصویربرداری پزشکی در دانشگاه کالج لندن می‌گوید: "این دستگاه‌ها معمولا در مقایسه با دماسنج‌های پزشکی، مثل تب‌سنج‌هایی که در گوش قرار می‌گیرند، دقت کمتری دارند".

دمای طبیعی بدن چقدر است؟
دمای طبیعی بدن انسان حدود ۳۷ درجه سانتیگراد یا ۹۸.۶ درجه فارنهایت است و معمولا دمای بیش از ۳۸ درجه، تب در نظر گرفته می‌شود. دمای طبیعی بدن افراد می‌تواند فرق داشته باشد و در طول روز تغییر کند. قاعدگی هم می‌تواند باعث نوسان دمای بدن شود.

اندازه‌گیری دقیق دمای درون بدن ساده نیست. معمولا این کار با اندازه‎گیری دمای پیشانی، دهان، گوش یا زیربغل انجام می‌شود، ولی دقیق‌ترین اندازه‌گیری از راه مقعد است.

دوربین‌های حرارتی کرونا را تشخیص می‌دهند؟
اندازه‌گیری دیجیتال دمای بدن دانش‌آموزان مدارس

آیا دوربین‌های حرارتی می‌توانند کرونا را تشخیص دهند؟
خیر، این دوربین‌ها فقط دما را اندازه می‌گیرند. تب یکی از علائم شایع کرونا است، اما در تمام مبتلایان به کرونا دیده نمی‌شود و همه کسانی هم که تب دارند، کرونا ندارند. به همین دلیل دوربین‌های حرارتی نمی‌توانند افراد بدون علامت یا مبتلایان به کرونا را که تب ندارند شناسایی کنند که به آن موارد "منفی کاذب" می‌گویند.

آیا دوربین‌های حرارتی مفیدند؟
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید غربال‌گری کرونا فقط با دوربین حرارتی "ممکن است خیلی موثر نباشد".

این دوربین‌ها باید درست تنظیم شوند و درجه حرارت محیط هم باید در نظر گرفته شود. خطر استفاده از این دوربین‌ها این است که ممکن است حس امنیت کاذب القا کنند. جیمز فریمن پروفسور محاسبات کامپیوتری در دانشگاه ردینگ می‌گوید: "این هم ابزاری است در میان خیل ابزار‌های دیگر".
دوربین‌های حرارتی کرونا را تشخیص می‌دهند؟
اگر صورت با ماسک یا چیزی دیگر پوشیده باشد چه؟

پروفسور فریمن می‌گوید: "ماسک می‌تواند بر حرارتی که از پوست ساطع می‌شود تاثیر بگذارد". به همین دلیل معمولا دمای پیشانی اندازه گرفته می‌شود که پوشیده نیست.

ورزش دمای بدن را بالا می‌برد؟
نه الزاما. در واقع دمای پوست با ورزش کم می‌شود، چون قطره‌های عرق روی پوست می‌نشینند. بدن انسان، حتی بعد از ورزش هم بخوبی می‌تواند دمای خود را تنظیم کند به همین دلیل دمای بدن باید خیلی بالا رود تا معلوم شود.

دمای بدن چگونه با دوربین گرمایی اندازه گرفته می‌شود؟
با نگه داشتن دوربین دستی مقابل پیشانی. دوربین‌های گرمایی لزوما نباید با پوست پیشانی تماس پیدا کنند، اما باید در چند سانتی‌متری آن نگه داشته شوند. پرفسور هیل می‌گوید این دوربین‌ها در مقایسه با اندازه‌گیری دمای مقعد، تا ۹۰ درصد موارد می‌توانند تب را بدرستی تشخیص دهند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید