منتظر بازگشت محدویت‌ها و روز‌های قرنطینه کرونایی باشیم؟

منتظر بازگشت محدویت‌ها و روز‌های قرنطینه کرونایی باشیم؟

نگرانی از رشد شاخص مولد پایه در روز‌های گذشته باعث شد تا مسئولان وزارت بهداشت از دولت بخواهند تا هر چه سریع‌تر محدودیت‌ها را به شهر‌ها بازگرداند.  حق دوست، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این رابطه گفته است که وزارت بهداشت به طور رسمی خواسته است که به خصوص در جا‌هایی که میزان شیوع و آلودگی کرونا بیشتر است، محدودیت‌های کنترل شده بیشتری اعمال شود، البته نه به شدت شرایط قبلی و شبیه قرنطینه، اما درخواست وزارت بهداشت این است که محدودیت‌های هوشمند به گونه جدی تری در شهر‌های آلوده‌تر اجرا شود که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد

کد خبر : ۸۱۵۲۶
بازدید : ۶۷۵۴
منتظر بازگشت محدویت‌ها و روز‌های قرنطینه کرونایی باشیم؟
فرادید | حدود ۱۲۰ روز از شیوع ویروس کرونا در ایران گذشته و در این مدت بیش از ۱۹۰ هزار نفر مبتلا و بیش از ۹ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند. البته میزان ابتلا و مرگ میر در حالی که از ابتدای اردیبهشت ماه تا اوایل خردادماه روند نزولی به خود گرفته بود، در روز‌های گذشته آمار مرگ و میر دوباره سه رقمی شد و متوسط ابتلای روزانه نیز از مرز ۲ هزار و ۵۰۰ نفر گذشت.

به گزارش فرادید، براساس آمار وزارت بهداشت، میزان رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا از سوی مردم و در اصناف و اماکن عمومی از حدود ۸۰ درصد به ۱۰ تا ۲۰ درصد و در تهران به ۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

کاهش رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا درشرایطی رخ داده که دولت تا اواخر فروردین ماه محدودیت‌های رفت و آمد بین شهری و صنفی ایجاد کرده بود، اما با کاهش این محدودیت‌ها میزان ابتلا و مرگ و میر نیز افزایش یافت.

با این وجود طبق آمار رسمی روزانه وزارت بهداشت، موارد مرگ کرونا که در هفته‌های گذشته به زیر ۵۰ نفر در روز رسیده بود در چند روز گذشته دوباره سه رقمی شده است، موارد ابتلا نیز به بالای ۲۵۰۰ تا سه هزار نفر رسیده است.

البته وزارت بهداشت متعقد است، بخشی از افزایش آمار مبتلایان به علت افزایش تست از افراد مشکوک و اطرافیان آنان است. تعداد تست کرونا در کشور اکنون به روزانه حدود ۲۵ هزار مورد در روز رسیده است.

براساس آمار منتشر شده در مورد در مورد میزان رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا در کشور از سوی وزارت بهداشت، در فروردین‌ماه سال جاری مردم تا ۷۸ درصد فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کردند، اما این عدد در اردیبهشت‌ماه به ۲۳ درصد و اکنون در خردادماه به ۱۱ تا ۱۸ درصد رسیده است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا نیز در مورد میزان رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا در استان تهران نیز گفته است که "رعایت نکات فاصله‌گذاری اجتماعی شهروندان تهرانی در فروردین‌ماه ۶۲ درصد بود که متاسفانه طی روز‌های اخیر به ۱۱ درصد رسیده است.

علیرضا زالی گفته موضوعی که در بررسی‌های ما مشخص شده این است که میان فاصله‌گذاری اجتماعی و زنجیره انتقال و ابتلا به ویروس کرونا رابطه‌ای تنگاتنگ وجود دارد که عدم توجه به نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند سبب نگرانی شود.
براساس آخرین اطلاعیه وزارت بهداشت، استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، لرستان، کرمانشاه، گلستان، هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند.
منتظر بازگشت محدویت‌ها و روز‌های قرنطینه کرونایی باشیم؟

محدودیت و قرنطینه دوباره برمی گردد؟

مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده اند که مهمترین عاملی که برای بازگشت محدودیت‌ها در نظر گرفته می‌شود شاخص مولد پایه است. در صورتی که این شاخص به عددی بیش از یک افزایش یابد، احتمال اینکه در برخی از تصمیم‌گیری‌ها برای اجرای محدودیت‌ها تغییراتی اعمال شود، بیشتر خواهد شد.

در توضیح چگونگی عملکرد عدد مولد پایه هم گفته شده که اگر عدد مولد پایه رقم سه اعلام شود یعنی هر یک نفر فرد آلوده به ویروس می‌تواند سه نفر دیگر را به بیماری مبتلا کند. این عدد در هفتم فروردین‌ماه به ۰.۶ رسید. اکنون نیز این عدد کمتر از یک برآورد شده است. هر چه این عدد کمتر از یک باشد شرایط بهتر بوده و نشان می‌دهد کنترل و مراقبت از بیماری بهتر انجام شده است.

اما در طول چند روز اخیر شاخص مولد پایه در حال نزدیک شدن و حتی عبور از عدد یک بوده است و این زنگ هشداری برای شیوع گسترده و دوباره کرونا در کشور خواهد بود.

نگرانی از رشد شاخص مولد پایه در روز‌های گذشته باعث شد تا مسئولان وزارت بهداشت از دولت بخواهند تا هر چه سریع‌تر محدودیت‌ها را به شهر‌ها بازگرداند.

حق دوست، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این رابطه گفته است که "واقعا باید برای بازگشت محدودیت‌ها تصمیم عاجل و جدی گرفته شود. حتما باید به گونه‌ای تصمیم گیری شود که مردم بیشتر نکات بهداشتی را رعایت کنند حتی اگر قرار باشد نوعی آزادسازی اجرا شود باید به گونه‌ای باشد که مردم اصول فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کنند. "

او در ادامه گفته که "وزارت بهداشت به طور رسمی خواسته است که به خصوص در جا‌هایی که میزان شیوع و آلودگی کرونا بیشتر است، محدودیت‌های کنترل شده بیشتری اعمال شود، البته نه به شدت شرایط قبلی و شبیه قرنطینه، اما درخواست وزارت بهداشت این است که محدودیت‌های هوشمند به گونه جدی تری در شهر‌های آلوده‌تر اجرا شود که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد. "

حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم گفته است که" ما ممکن است برگشت به عقب و فاصله گذاری مجدد اجتماعی داشته باشیم. ممکن است عناصر حکومتی تصمیم بگیرند به شرایط محدودیت‌ها بازگردیم و آن موقع است که خیلی‌ها بدون تقصیر، از این محدودیت ضرر اقتصادی می‌بینند. تعداد ابتلا به بیماری در ایران علی‌رغم آنکه پایین است، اما قابل توجه است."
پس از هشدارهای مداوم وزارت بهداشتی ها در نهایت حسن روحانی نیز هشدار داد و گفت که گشایش‌ها مشروط بر این بوده که همه باید همکاری کنند، در غیر این صورت اگر سلامت مردم به خطر بیفتد ناچار خواهیم بود محدودیت‌ها را مجدداً اعمال نماییم.
منتظر بازگشت محدویت‌ها و روز‌های قرنطینه کرونایی باشیم؟

آمار و ارقام‌ میزان ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور

به گزارش فرادید، بررسی آمار‌های منتشر شده از سوی وزارت بهداشت در ماه ابتدایی شیوع کرونا در کشور نشان می‌دهد که میزان مبتلایان از حدود ۵۰۰ نفر در روز ۱۱ اسفند به حدود یکهزار و ۲۰۰ نفر در ۲۷ اسفند ماه رسیده است. آمار مرگ و میر نیز در حالی که در اواسط اسفند ماه به حدود ۵۰ نفر رسیده بود در روز‌های انتهایی ماه اسفند سه رقمی شد و به ۱۵۰ نفر نیز افزایش یافت.

در فروردین ماه با توجه به افزایش سفر‌های نوروزی و عدم توجه به هشدار‌های بهداشتی و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی آمار مبتلایان در اول فروردین ماه که عدد یکهزار و ۲۳۷ نفر را نشان می‌داد یک باره سیر صعودی به خود گرفت و در روز‌های ۱۲ و ۱۳ فروردین به بیش از ۳ هزار نفر رسید.

پس از عبور بیماری از شاخص مولد پایه، دولت محدودیت‌های رفت و آمدی و طرح فاصله گذاری اجتماعی را اجرایی کرد و همین امر باعث شد تا میزان ابتلا در اواخر فروردین ماه به کمتر از ۲ هزار نفر برسد.

آمار مرگ و میز نیز که همواره در فروردین ماه سه رقمی بود پس از اعلام محدودیت‌ها و فاصله گذاری اجتماعی به کمتر از ۱۰۰ نفر رسید.

با وجود محدویت‌ها اعلامی و رعایت فاصله گذاری در اردیبهشت ماه، آمار ابتلا و مرگ و میر در این ماه سیر نزولی تندی به خود گرفت و میزان ابتلا در روز‌های ابتدایی اردیبهشت ماه به کمتر از هزار نفر رسید. به شکلی که در ۱۳ اردیبهشت ماه میزان مبتلایان روزانه به عدد ۸۰۲ نفر هم تقلیل یافت.

اما پس از کاهش محدویت‌های اجتماعی و صنفی میزان ابتلا به بیش از یکهزار نفر رسید، اما آمار‌ها در حدود یکهزارو ۷۰۰ نفر تا یکهزار و ۹۰۰ نفر در نوسان بود. در این ماه آمار مرگ و میر که در حدود ۶۷ تا ۹۳ در نوسان بود در اواخر اردیبهشت ماه به کمتر از ۵۰ نفر رسید.

در نهایت برداشته شدن محدودیت‌ها و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در خرداد ماه باعث شد تا میزان مبتلایان در ۱۵ خرداد به بیش از ۳ و ۵۰۰ نفر برسد و میزان مرگ و میر نیز در روز‌های اخیر دوباره سه رقمی شود. در حال حاضر میزان ابتلای روزانه در کشور حدود ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۳ هزار نفر در نوسان است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید