افشاگری بولتون علیه ترامپ

افشاگری بولتون علیه ترامپ

بولتون می‌گوید، ترامپ همچنین پیشنهادِ «اعدام کردنِ» روزنامه‌نگاران را داده بوده و آن‌ها را به دلیلِ خودداری کردن از افشایِ منابعِ اطلاعاتی‌شان آدم‌های «حال‌به‌هم‌زن» توصیف کرده بوده است.

کد خبر : ۸۱۵۶۷
بازدید : ۱۰۶۲۵
فرادید | جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ، در کتابِ تازه‌ای به این موارد اشاره کرده است: «دونالد ترامپ نمی‌دانست بریتانیا یک قدرتِ هسته‌ای‌است؛ فکر می‌کرد حمله به ونزوئلا «معرکه» است و فنلاند در روسیه قرار دارد.» بولتون در این کتاب گفته که رئیس‌جمهورِ آمریکا بعد از آنکه در ملاقاتِ سالِ ۲۰۱۸ خود با نخست‌وزیرِ پیشینِ بریتانیا، ترزا می، مطلع شد بریتانیا صاحبِ سلاح هسته‌ای است، ابراز شگفتی کرد.

بولتون می‌گوید، واکنش‌ِ ترامپ «به‌هیچ عنوان شوخی نبود» و به خاطر می‌آورد که در موقعیتِ دیگری ترامپ از رئیسِ کلِ کارکنانِ کاخ سفید که آن زمان جان کِلی بود پرسیده که آیا فنلاند بخشی از روسیه است؟ بولتون می‌گوید، ترامپ همچنین پیشنهادِ «اعدام کردنِ» روزنامه‌نگاران را داده بوده و آن‌ها را به دلیلِ خودداری کردن از افشایِ منابعِ اطلاعاتی‌شان آدم‌های «حال‌به‌هم‌زن» توصیف کرده بوده است.

این ادعا‌های جنجالی در کتابِ ۵۹۲ صفحه‌ایِ جان بولتون به نامِ «اتاقی که در آن اتفاق افتاد: خاطراتِ کاخ سفید» و درست ۹ ماه پس از ترکِ سمتِ مشاورِ امنیتِ ملیِ کاخ سفید منتشر شده است. ترامپ پیشتر به شدت از بولتون انتقاد کرده و او را «دروغگو» و «مهره سوخته» خطاب کرده بود و به فاکس نیوز گفته بود «همه در کاخِ سفید از او [جان بولتون]متنفر بودند.»

کاخ سفید تلاش کرده بود از انتشار این کتاب جلوگیری کند و حتی ترامپ بولتون را به دلیلِ «افشایِ گفتگو‌های بسیار محرمانه» مجرم خوانده بود.
«ریاست‌جمهوریِ ترامپ بر مبنای ترامپ بود»

اما، ترامپ ادعا‌های بولتون درباره اینکه «ترامپ از رهبرِ چین، شی جینپینگ درخواست کرده بود تا محصولاتِ کشاورزیِ بیشتری از آمریکا خریداری کند تا او بتواند شانسِ خود در انتخابات را افزایش دهد، رد نکرده است.»

یک نسخه از این کتاب به دستِ دیلی‌میل، نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست رسیده است. کتابِ بولتون شاملِ گفتگو‌های محرمانه و خصوصیِ ترامپ درباره رهبرانِ سایر نقاط جهان است که نشان می‌دهد اطلاعات و دانشِ او در موردِ سیاستِ خارجی تا‌چه‌اندازه محدود است.

واشنگتن‌پست با اشاره به بخشی از این کتاب نوشته: «ترامپ از رئیسِ ستادِ کارکنانِ کاخ سفید، جان کلی، پرسیده بوده که آیا فنلاند بخشی از روسیه است و در ملاقاتی که در سالِ ۲۰۱۸ با ترزا می، نخست‌وزیرِ بریتانیا داشته، یکی از مقاماتِ بریتانیایی انگلستان را یک «قدرتِ هسته‌ای» توصیف می‌کند که در این هنگام ترامپ با تعجب می‌پرسد: «واقعا شما یک قدرتِ هسته‌ای هستید؟»
بیشتر بخوانید:

بولتون می‌گوید: «واکنشِ ترامپ به هیچ‌عنوان محضِ شوخی و جوک نبود. ترامپ همچنین با این استدلال که «ونزوئلا بخشی از ایالات متحده آمریکاست» گفته بود حمله به ونزوئلا «معرکه» است.»

بخشِ زیادی از کتابِ بولتون درباره سیاستِ خارجی است. او رئیس‌جمهورِ آمریکا را فردی نامطلع توصیف کرده که درس نمی‌گرفت. «او همیشه سعی می‌کرد انگیزه افراد را حدس بزند، پشتِ هر چیزی یک تئوریِ توطئه مطرح می‌کرد و به طرز تعجب‌برانگیزی حتی نمی‌دانست چطور کاخِ سفید را اداره کند چه برسد به اینکه بخواهد دولتِ فدرال را اداره کند.»

بولتون گفته، ترامپ تا حدِ زیادی با «غریزه شخصی» هدایت می‌شد و به دنبالِ هر فرصتی بود تا «آن شخصیتِ نمایشیِ خاصِ خود را که مربوط به برنامه‌های واقع‌نمای تلویزیونی است» عرضه کند.

بولتون در این کتاب به ملاقاتی که ترامپ در سالِ ۲۰۱۹ در نیوجرسی داشته اشاره کرده و گفته که در این ملاقات ترامپ اصرار داشته که باید روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را تحتِ فشار قرار دهند تا منابعِ اطلاعاتی خود را لو دهند. «این افراد باید اعدام شوند. آن‌ها حال‌به‌هم‌زن هستند.»

بولتون در بخشِ دیگری از کتابِ خود گفته که رئیس‌جمهورِ روسیه، ولادیمیر پوتین، در تماسِ تلفنی‌ای که در ماه مه سال گذشته با ترامپ داشته، رهبرانِ مخالفانِ ونزوئلا، خوآن گوآیدو را به رقیبِ انتخاباتیِ ترامپ، هیلاری کلینتون، تشبیه کرده تا او را ترغیب کند از مادورو حمایت کند.

بولتون در این کتاب مدعی شده که هر اقدامِ ترامپ در کاخِ سفید بر اساسِ محاسباتِ او برای انتخابِ مجدد صورت گرفته است. معاونِ مطبوعاتِ کاخ سفید کتابِ حاضر را «مشحون از اطلاعاتِ طبقه‌بندی شده توصیف کرده که نابخشودنی است»، البته این نظر خودش دلیلی است بر اینکه ادعا‌های بولتون در این کتاب چندان هم به دور از واقعیت نیست و رخ داده است.
«ریاست‌جمهوریِ ترامپ بر مبنای ترامپ بود»

بخشِ دیگری از نوشته‌های جان بولتون مربوط به قتلِ جمالِ خاشقچی به دستِ محمد‌بن‌سلمان، شاهزاه سعودی است. بولتون می‌گوید ترامپ برای آنکه حواس‌ها را از ایوانکا ترامپ به دلیلِ استفاده از ایمیل شخصی پرت کند، از محمد‌بن‌سلمان حمایت کرده است. دخترِ رئیس‌جمهورِ آمریکا و یکی از مشاورانِ کاخ سفید، به دلیلِ استفاده از حسابِ کاربری شخصی برای انجامِ کار‌های و تجارتِ شخصی تحتِ فشار بود. این موضوع از حساسیتِ زیادی برخودار بود، زیرا خودِ ترامپ هیلاری کلینتون را به همین دلیل موردِ شدیدترین انتقاد‌ها قرار داده بود.

بولتون در کتابش نوشته: «ترامپ گفت: این کار توجهات را از روی ایوانکا بر می‌دارد. اگر من این بیانیه را مطرح کنم، موضوعِ ایوانکا به حاشیه می‌رود.»
بولتون، که برای دو دولتِ ریگان و بوش کار کرده است، نخستین دیدارِ ترامپ با رهبر کره‌شمالی در سنگاپور را «اقدامی تبلیغاتی» توصیف کرده است.

«ترامپ به من گفت... او آماده است تا یک قراردادِ بی‌ماده [خنثی]را امضا کند و عکسش را در کنفرانس‌های خبری بیندازد و اعلام پیروزی کند و بعد از مخمصه خودش را نجات دهد.»
«ریاست‌جمهوریِ ترامپ بر مبنای ترامپ بود»
بولتون می‌گوید اطلاعاتِ کارکنانِ کاخ سفید بسیار بیشتر از رئیس‌جمهور بود و آن‌ها از جمله مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ترامپ، پشت سرِ ترامپ حرف می‌زدند. بولتون می‌گوید، پومپئو در ظاهر خودش را یک خدمتکارِ وفادار به ترامپ نشان می‌دهد، اما در محافلِ خصوصی از اقداماتِ ترامپ ابرازِ نگرانی می‌کند.

مخلصِ کلامِ بولتون در کتابش این است که ترامپ هرچند خیلی تلاش می‌کند که خودش را قوی نشان دهد، رهبر سطحی، پارانوئید و نامصمم است.

در مجموع بولتون می‌گوید تمام کار‌هایی که ترامپ انجام می‌داد در راستای کمک به خودش بود و اغلب به ضررِ کشور و اهدافِ استراتژیک تمام می‌شد. او نوشته: «ریاست‌جمهوریِ ترامپ بر مبنایِ فلسفه، استراتژی یا سیاست نبود. ریاست‌جمهوریِ ترامپ بر مبنای ترامپ بود.»

دموکرات‌ها از افشاگری‌های بولتون حمایت کرده‌اند، اما او را به دلیلِ شرکت نکردن در جلسه استیضاحِ ترامپ محکوم کرده‌اند.

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید