ضرب آهنگ امواج رادیویی در فضا

رگباره‌ها ممکن است حاصل منظومه‌ای دودویی هم باشند مثل ستاره‌ای نوترونی که حول ستاره نوترونی دیگری یا سیاه‌چاله‌ای می‌چرخد. محققان می‌گویند الگوی دریافت می‌تواند حاصل مدار بین آن‌ها و برهم‌کنش این دو جرم باشد و الگوی منظم آن‌ها نیز به همین علت است.

ضرب آهنگ امواج رادیویی در فضا
ماهیت تکرارشونده این رگباره‌ها می‌تواند شناخت تازه از منشاء آن‌ها به دست دهد

محققان رگباره‌هایی از انرژی را از سرچشمه‌ای نامعلوم در فضا دریافت کرده‌اند که دارای ضرب‌آهنگ‌های تکراری است. طبق مقاله‌ای که جزییات این کشف را منتشر کرده است این رگباره‌ها معروف به رگباره‌های رادیویی سریع (اف. آر. بی) با الگویی پایدار و تکراری به کره زمین می‌رسند.

محققان هنوز نمی‌دانند منشاء این رگباره‌ها کجاست، اما باید از بخشی بسیار دور و پرتلاطم کیهان آمده باشند و هنوز راهی برای شناختن فرایند پدیدآورنده آن‌ها وجود ندارد.

نخستین رگباره اف. آر. بی را در سال ۲۰۰۷ دریافت کردند و از آن پس محققان بیش از ۱۰۰ رگباره دیگر را کشف کرده‌اند. رگباره‌هایی که محققان در ابتدا آشکارسازی کردند منفرد بودند، اما اخیراً سرچشمه تکراری دارند.

اکنون ستاره‌شناسان رگباره‌هایی پیدا کرده‌اند که دارای الگوی تکراری هستند و گویا با الگویی پیش‌بینی‌پذیر قطع و وصل می‌شوند. در تازه‌ترین موردی که محققان پیدا کرده‌اند رگباره‌های اتفاقی امواج رادیویی در بازه‌ای چهار روزه می‌رسند سپس به مدت ۱۲ روز قطع می‌شوند و بعد دوباره آغاز می‌شوند.

محققان به مدت بیش از ۵۰۰ روز این رگباره‌ها را زیرنظر گرفتند و متوجه شدند الگوی ۱۶ روزه به صورت مستمر طی آن مدت رخ داده است و واضح‌ترین الگویی است که تاکنون دیده‌اند. کیوشی ماسویی، استادیار فیزیک در موسسه فضاپژوهی و اخترفیزیک کاولی در دانشگاه ام‌آی‌تی می‌گوید: «این رگباره‌های اف. آر. بی که اکنون داریم راجع به آن‌ها خبررسانی می‌کنیم حالت منظمی دارند.

واضح‌ترین الگویی که از یکی از این سرچشمه‌ها دیده‌ایم و سرنخ بزرگی برای کشف علت فیزیکی این درخشش‌های روشن و واقعاً ناشناس به دست می‌دهند.» گزارش این کشف در مقاله جدیدی تحت عنوان «کنش دوره‌ای سرچشمه رگباره رادیویی سریع» در شماره جدید مجله نیچر چاپ شده است.

تازه‌ترین رگباره‌های اف. آر. بی را تلسکوپ رادیویی چایم در بریتیش کلمبیا دریافت کرد که از سال ۲۰۱۷ آغاز به کار کرده است. این تلسکوپ از زمان آغاز به کار به سرعت شروع به دریافت رگباره‌های اف. آر. بی کرد و از روشی استفاده می‌کند که امکان می‌دهد کل آسمان را تحت نظر داشته باشد نه آن که وقتی رگباره‌ای رخ داد به آن سمت بچرخد.

ماهیت تکرارشونده این رگباره‌ها می‌تواند شناخت تازه از منشاء آن‌ها به دست دهد.

یک جرم منفرد مثل ستاره‌ای نوترونی که در فضا در حال چرخش و جنبش است می‌تواند منشاء این رگباره‌ها باشد. به این ترتیب الگوی این رگباره‌ها را نیز می‌توان توضیح داد، زیرا دوره ۱۶ روزه می‌تواند مدت زمان لازم برای چرخش چنین جرمی باشد که به مدت چهار روز رو به ما است.

دلیل دیگر می‌تواند منبعی دارای امواج رادیویی ایستا باشد که حول ستاره‌ای مرکزی می‌چرخد و ابر‌های گازی متصاعد از آن ستاره نیز باعث تقویت گسیل‌های رادیویی و ارسال پرقدرت آن‌ها به سوی زمین شوند؛ بنابراین الگوی تکرارشونده هم می‌تواند نشان‌گر زمان‌هایی باشد که امواج می‌توانند از درون ابر‌ها بگذرند.

تلسکوپ چایم به بررسی رگباره‌های اف. آر. بی ادامه می‌دهد و تقریباً روزی یکی از آن‌ها را می‌سنجد. این تلسکوپ هم‌چنین به رصد رگباره تازه کشف شده ادامه می‌دهد، زیرا هر تغییری در ویژگی‌های آن می‌تواند سرنخ مهمی از منشاء آن به دست دهد.