جنجال مرگ قاضی منصوری در رومانی؛ ماجرا چیست؟

جنجال مرگ قاضی منصوری در رومانی؛ ماجرا چیست؟

پس از طرح اتهام رشوه ۵۰۰ هزار یوریی علیه قاضی غلامرضا منصوری، خبر رسید که او به رومانی گریخته است. به همین دلیل قوه قضائیه خواستار بازگرداندن آقای منصوری به ایران برای محاکمه شد. پس از آن پلیس اینترپل نیز با شکایت ایران قاضی منصوری را بازداشت کرد. اما قاضی دادگاهی در شهر بخارست حکم داد این متهم تا تاریخ ۲۰ تیر ماه از رومانی خارج نشود. دادگاه بخارست از ایران مدارک بیشتری خواسته بود. اما در نهایت جسد قاضی منصوری بعد از ظهر روز جمعه ۳۰ خرداد ماه، مقابل هتل دوک بخارست جایی که در آن اقامت داشت، پبدا شد.

کد خبر : ۸۱۶۱۱
بازدید : ۱۰۹۵۲
جنجال مرگ قاضی منصوری در رومانی؛ ماجرا چیست؟
فرادید | غلامرضا منصوری قاضی سابق اجراییات شهرستان لواسانات که چندی پیش به دریافت رشوه ۵۰۰ هزار یورویی متهم شده بود، روز گذشته جسد او مقابل هتلی در کشور رومانی پیدا شد. رییس پلیس بین الملل نیروی انتظامی گفته است که قاضی منصوری خودکشی کرده و خود را از پنجره هتل به پایین پرتاب کرده است. اما برخی از رسانه‌های خارجی معتقدند که او از طبقه محل اقامتش به پایین پرت شده است و ماجرا بیشتر به قتل شبیه است تا به خودکشی.

به گزارش فرادید، پلیس بخارست نیز در بیانیه‌ای که به تازگی منتشر شده، گفته است: «در ساعت ۱۴:۳۰ روز جمعه به وقت محلی از سوی پذیرش هتل تماسی با اداره پلیس بخارست مبنی بر سقوط یک مرد از پنجره هتل اعلام شده است. ماموران پلیس و شهرداری بلافاصله برای بررسی اوضاع به محل مربوطه اعزام شدند و با جنازه بی‌جان غلامرضا منصوری مواجه شده‌اند.»

پلیس بخارست تاکنون به شکل قطعی تایید نکرده که مرگ قاضی منصوری خودکشی بوده و یا پای قتلی در میان است. پلیس رومانی تنها گفته که بررسی در مورد علت مرگ غلامرضا منصوری ادامه دارد.

سردار هادی شیرزاد رییس پلیس بین الملل نیروی انتظامی ایران درباره علت مرگ غلامرضا منصوری گفته بود که "پیامی از اینترپل بخارست (کشور رومانی) دریافت کردیم مبنی بر اینکه برای فرد تحت تعقیب اعلان قرمز آقای منصوری یک حادثه غیرمترقبه رخ داده و وی خود را از پنجره هتل محل اقامتش در بخارست به پائین پرت کرده است. "

اما یک روز پس از این حادثه رییس پلیس بین الملل نیروی انتظامی ایران در اظهار نظری دوباره اعلام کرد که طی یک نامه به پلیس اینترپل رومانی، خواستار اعزام تیم پلیسی ایران به رومانی برای تحقیق در مورد مرگ "غلامرضا منصوری" شده است.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرده است که "منتظر دریافت گزارش رسمی علت این حادثه هستیم و از مقامات رومانیایی درخواست داریم علت دقیق حادثه را رسما به ما اعلام کنند."
جنجال مرگ قاضی منصوری در رومانی؛ ماجرا چیست؟

ابهام در مرگ قاضی منصوری

پس از طرح اتهام رشوه ۵۰۰ هزار یوریی علیه قاضی غلامرضا منصوری، خبر رسید که او به رومانی گریخته است. به همین دلیل قوه قضائیه خواستار بازگرداندن آقای منصوری به ایران برای محاکمه شد. پس از آن پلیس اینترپل نیز با شکایت ایران قاضی منصوری را بازداشت کرد. اما قاضی دادگاهی در شهر بخارست حکم داد این متهم تا تاریخ ۲۰ تیر ماه از رومانی خارج نشود. دادگاه بخارست از ایران مدارک بیشتری خواسته بود.

اما در نهایت جسد قاضی منصوری بعد از ظهر روز جمعه ۳۰ خرداد ماه، مقابل هتل دوک بخارست جایی که در آن اقامت داشت، پبدا شد.

بعد از این حادثه برخی از رسانه‌های داخلی خودکشی قاضی منصوری را مطرح کردند. اما در طرف مقابل رسانه‌های خارجی و تلویزیون رومانی فرضیه قتل او را مطرح ساختند.

در کنار این فرضیه ها، خانواده غلامرضا منصوری نیز گفته اند که آخرین بار ساعت ۱۱ روز جمعه با او تماس داشته‌اند که حال‌شان مساعد بوده است.

وکیل قاضی منصوری هم گفته "بلافاصله پس از اطلاع از درگذشت موکلش، آخرین ارتباطات اینترنتی خود را با او بررسی کرده و متوجه شده که اپلیکیشن واتس‌آپِ بازپرس فقید دست‌کم تا ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه فعال بوده و احتمالا او تا همان حوالی از واتس‌آپ خود استفاده کرده است. "

فاصله زمان رومانی و ایران، یک ساعت و ۳۰ دقیقه است. پیش از این پلیس رومانی ساعت تماس پذیرش هتل دوک و اعلام مرگ قاضی منصوری را ساعت ۱۴ و ۳۰ اعلام کرده بود، یعنی ساعت ۱۶ به وقت ایران.

پس از مرگ او نیز، بازرسان رومانیایی نیز محل اقامت منصوری را بازرسی کرده و هیچ وصیت نامه‌ای دال بر خودکشی او پیدا نکردند.

علی باقری معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه نیز گفته که هنوز اطلاعات درستی از نوع مرگ آقای منصوری وجود ندارد.

او همچنین گفته است که پلیس رومانی مرگ وی را تأیید کرده، اما دلیل فوت هنوز مشخص نیست. پلیس رومانی در پاسخ به پلیس اینترپل ایران ادعا کرده که منصوری خودکشی کرده است؛ پلیس کشورمان پیگیری کرده که اولأ شما مدارک و مستندات را درباره خودکشی باید به ما ارائه کنید و ثانیأ چرا از وی به گونه‌ای محافظت نشده که این اتفاق نیفتد.
جنجال مرگ قاضی منصوری در رومانی؛ ماجرا چیست؟

جزئیات ابهام آمیز رادیو اروپای آزاد

رادیو اروپای آزاد اولین رسانه‌ای است که خبر کشف جسد قاضی منصوری را منتشر کرده بود. در گزارشی تازه "آدلینا رادولسکو" خبرنگار رادیو اروپای آزاد در رومانی جزئیاتی از مرگ منصوری را منتشر کرده است.

آدلینا رادولسکو نوشته است: ما سه اعلان از سوی پلیس داشتیم. اول گفتند که کسی در هتل از ارتفاع پرت شده. البته اشاره‌ای نشده بود که از پنجره یا مثلا از پلکان؛ و اشاره نشده بود که این اتفاق بیرون یا درون هتل افتاده است.

بعدتر در یک اعلان رسمی، پلیس اعلام کرد که این اتفاق برای یک ایرانی ۵۲ ساله ای رخ داده که از سوی برخی مقام‌های کشور‌های دیگر تحت تعقیب بوده است.

ولی به طور غیررسمی منابعی از پلیس به ما گفتند که این فرد از پنجره سقوط کرده است. آن‌ها همچنین به ما گفتند که در حال تحقیق درمورد احتمال خودکشی یا قتل هستند، اینکه ممکن است کسی او را از پنجره به پایین پرت کرده باشد.

بعدتر که عکس‌های عکاس یک خبرگزاری بسیار معتبر منتشر شد، و نشان می‌داد افراد پلیس جسد را به بیرون از هتل می‌آورند، من دوباره از پلیس سوال کردم که جسد دقیقا کجا پیدا شده بود، داخل هتل یا بیرون از آن؟ سخنگوی پلیس بخارست از طریق اس ام اس گفت، او در مقابل در ورودی لابی و داخل هتل پیدا شده است.
جنجال مرگ قاضی منصوری در رومانی؛ ماجرا چیست؟ باید بگویم که هتل دوک هتلی بسیار کوچک است. وقتی وارد می‌شوید پذیرش و لابی بسیار کوچکی دارد و در سمت راست یک راه پله بسیار باریک است.

اما بیانیه رسمی، از پنجره افتادن در داخل یا خارج اشاره نمی‌کند. منابع از طبقه ششم هتل صحبت کردند. البته مسئولان هتل محل وقوع این حادثه نیز از صحبت درباره این رخداد امتناع کردند.

قاضی منصوری کیست؟

اواخر تیر سال ۹۸ کمتر از ۶ ماه پس از تغییر رئیس قوه قضاییه، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا در ششمین نشست خبری، دستگیری یکی از معاونان پیشین حوزه ریاست قوه قضاییه و برخی افراد دیگر مرتبط با این فرد را تایید کرد.

در میان نام متهمان، متهم ردیف نهم غلامرضا منصوری بود که نماینده دادستان اعلام کرد، از کشور متواری شده و اتهام او دریافت رشوه بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو از متهم نجفی است که او هم از کشور متواری شده است.

غلامرضا منصوری قاضی وقت اجرایی لواسان که به دریافت ۵۰۰ هزار یورو، متهم بود، بعد از نخستین جلسه برگزاری دادگاه در یک پیام ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شد، اعلام کرد که برای معالجه بیماری صعب‌العلاج از کشور خارج شده و برای حضور در دادگاه به کشور بازخواهد گشت.

اما دو سه روز بعد اعلام شد که غلامرضا منصوری توسط اینترپل در رومانی دستگیر شده است. اما به دلیل توقف پرواز‌ها بازگرداندن او به ایران چند روز طول می‌کشد. قوه قضاییه نیز این خبر را تایید کرد.

پس از آن رادیوی اروپای آزاد خبر داد دادگستری رومانی تا دهم ژوئیه برابر با بیستم تیرماه به ایران مهلت داده است تا مدارک خود را به مراجع قضائی آن کشور ارائه کند. هم‌چنین اعلام شد که قاضی منصوری از زندان آزاد شده، اما تحت نظر پلیس به سر می‌برد و اجازه خروج از رومانی را ندارد.

«غلامرضا منصوری» قاضی بازنشسته اجراییات بخش لواسانات، بازپرس شعبه ۹ دادسرای کارکنان دولت و قاضی دادسرای فرهنگ و رسانه بود. او در هنگام مرگ ۵۲ سال داشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید