سریال رکوردشکنی‌های بورس

سریال رکوردشکنی‌های بورس

ر این میان بیشترین افت شاخص صنعت از آن گروه سیمان، آهک و گچ شد. اغلب سهام زیرمجموعه این گروه در روزی که شاخص کل بورس تهران با صعود ۴/ ۲ درصدی همراه شد، قرمزپوش بودند و در برخی از شرکت‌های سیمانی نیز شاهد صف‌های سنگین فروش بودند.

کد خبر : ۸۱۶۷۷
بازدید : ۵۷۵۰
بورس تهران در نخستین روز تابستان به سریال ناتمام رکوردشکنی‌های خود ادامه داد. به این ترتیب شاخص کل این بازار روز گذشته با رشد ۴/ ۲ درصدی به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد صعود کرد و بازده این نماگر در سال جاری از ۱۵۳ درصد فراتر رفت. در این میان حقیقی‌ها برای هفتمین روز متوالی در زمین خرید سهام پرفروغ ظاهر شدند.

نوسان سیمانی‌ها روی موج شایعات
هر چند دیروز شاخص کل صعودی شد، اما قیمت حدود نیمی از شرکت‌های سهامی شکلی کاهشی به خود گرفتند و در میان صنایع ۳۹گانه بورس تهران نیز میانگین قیمت سهام زیرمجموعه ۷ گروه کاهش یافت. در این میان بیشترین افت شاخص صنعت از آن گروه سیمان، آهک و گچ شد. اغلب سهام زیرمجموعه این گروه در روزی که شاخص کل بورس تهران با صعود ۴/ ۲ درصدی همراه شد، قرمزپوش بودند و در برخی از شرکت‌های سیمانی نیز شاهد صف‌های سنگین فروش بودند.
اوایل هفته گذشت دبیر انجمن صنعت سیمان با اعلام موافقت وزارت صنعت با افزایش قیمت سیمان، گفته بود تا چند روز آینده قیمت نهایی تصویب و اعلام می‌شود. این مهم سبب شده بود تا سیمانی‌ها طی روز‌های گذشته صفوف طولانی تقاضا را تجربه کنند.
دیروز، اما شرایط به گونه‌ای متفاوت رقم خورد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صبح روز گذشته هرگونه افزایش قیمت سیمان در کشور را تکذیب کرد و گفت: سیمان کالایی کاملا رقابتی است و قیمت‌گذاری این محصول در اولویت سوم وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است. از این رو با افزایش فشار عرضه در میان سیمانی‌های بزرگ بازار سهام بودیم.
شرایطی که در نهایت به کاهش ۲/ ۳ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه گروه سیمان، آهک و گچ منتهی شد. هر چند در دقایق پایانی بازار انتشار نامه جعلی درباره تصویب افزایش نرخ سیمان ناگهان صف فروش برخی نماد‌ها جمع شد و برخی نیز از صف فروش به صف خرید رسیدند.
اما زمان محدود معاملات مجال نداد تا بار دیگر با انتشار خبر تکذیبیه انجمن صنفی کارفرمایان سیمان چرخش مسیر مجدد سیمانی‌ها را شاهد باشیم.

تداوم سبقت شاخص ۳۰ شرکت بزرگ
از نکات قابل توجه معاملات سهام در روز گذشته، اما رشد شاخص کل به مدد پیشروی نماد شرکت‌های بزرگ کالایی است. به این ترتیب در برابر رشد ۴/ ۲ درصدی شاخص کل، شاخص هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) تنها ۵/ ۰ درصد افزایش نشان داد و در مقابل شاهد جهش ۲/ ۳ درصدی شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بازار بودیم.
موضوعی که البته مختص روز گذشته نبود و از ابتدای سال در اغلب روز‌های معاملاتی چنین روندی مشاهده می‌شود. نگاهی به تغییرات این نماگر‌ها از ابتدای سال تاکنون به وضوح گویای این مدعا است. جایی که شاخص کل بازار سهام ۶/ ۱۵۳ درصد، شاخص کل هم‌وزن ۲/ ۱۳۲درصد و شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورس تهران رشدی بالغ بر ۲۰۰درصد را ثبت کرده‌اند.
اختلاف بازده دو شاخص هم‌وزن و ۳۰ شرکت بزرگ که از ابتدای اردیبهشت ماه شکلی جدی به خود گرفت، طی معاملات روز گذشته به اوج خود رسید و انتظار می‌رود در هفته‌های آتی نیز ادامه‌دار شود. درخصوص دلایل سبقت گروه‌های بزرگ بازار در سال جاری طی روز‌های آینده به تفصیل بحث خواهیم کرد.

هفتمین روز حضور حقیقی‌ها در زمین خرید
دیروز برای هفتمین روز متوالی سهامداران حقیقی خالص خرید مثبتی را رقم زدند. در این راستا روز گذشته در مجموع یک میلیارد و ۱۶۹ میلیون سهم به ارزش ۶۶۰ میلیارد تومان از پرتفوی معامله‌گران حقوقی به سبد سهام بازیگران خرد افزوده شد. در این میان سرمایه‌گذاری‌ها با جابه‌جایی ۲۰۷ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی در صدر لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند.
گروه‌های بزرگ کالایی شامل فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی دیگر صنایعی بودند که در کانون توجه سهامداران خرد قرار گرفتند و در مجموع خالص خرید ۳۸۴ میلیارد تومانی را تجربه کردند. در آن‌سوی بازار مواد و محصولات دارویی بیشترین فشار عرضه حقیقی را تجربه کردند.
در این گروه دیروز شاهد جابه‌جایی ۵۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. سیمانی‌ها نیز شرایطی مشابه را تجربه کردند و با خروج ۴۶ میلیارد تومانی حقیقی‌ها مواجه شدند.
سریال رکوردشکنی‌های بورس
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید