انگلیسی‌ها و ١٠ قانون دیوانه‌وار

انگلیسی‌ها و ١٠ قانون دیوانه‌وار

در شهر یورک، قانون می‌گوید: شلیک‌کردن به اسکاتلندی‌هایی که با خود کمان به همراه دارند، قانونی است، به جز روز‌های یکشنبه!

کد خبر : ۸۱۶۸۶
بازدید : ۵۵۲۹
انگلیسی‌ها و ١٠ قانون دیوانه‌وار
در همه کشور‌های دنیا قوانینی وجود دارند که ممکن است از دید مردمان دیگر ممالک عجیب و غریب به نظر برسند. تفاوت‌های فرهنگی و مذهبی عموما وجه اصلی این تمایز را تشکیل می‌دهند که البته اجتناب‌ناپذیرند و قابل درک برای اکثریت.
اما برخی قوانین نیز هستند که حتی با وجود همه ممیزه‌ها و تفاوت‌ها باز کسی محمل و دلیلی برای وضع و اجرایشان در هیچ فرهنگ و مسلک و مملکتی نمی‌یابد. در ادامه این مطلب با برخی از قوانین این‌چنینی که ساکنان انگلستان مجبور به تحمل و رعایت‌شان هستند، آشنا می‌شوید.

١- ورود به پارلمان با زره ممنوع: به‌طور کل اعضای پارلمان و کسانی که قصد ورود به مقر پارلمانی را دارند، حق پوشیدن زره را ندارند! این قانون از سال ١٣١٣ میلادی و در دوره ادوارد دوم، پس از آشفتگی‌های سیاسی، تصویب شد و با اینکه ظاهر احمقانه‌ای دارد، اما هنوز هم پابرجاست.

٢- می‌توانید به اسکاتلندی‌ها شلیک کنید، اما...: در شهر یورک، قانون می‌گوید: شلیک‌کردن به اسکاتلندی‌هایی که با خود کمان به همراه دارند، قانونی است، به جز روز‌های یکشنبه! همین قانون می‌گوید: هر فرد اسکاتلندی روز‌های یکشنبه می‌تواند الکل مصرف کند، به این شرط که تیر و کمان نداشته باشد! در شهر چستر هم تیراندازی به یک شخص ولزی (درصورتی که کمان داشته باشد) در محدوده شهری و بعد از نیمه‌شب، کاملا قانونی است.

٣- مراقب تمبر‌های پستی باشید: در انگلستان، اگر شما تمبر پستی (که عکس ملکه روی آن درج شده) را برعکس یا خلاف جهت روی یک پاکت یا بسته بچسبانید، در واقع مرتکب خیانت به حاکمیت کشور شده‌اید! مخدوش‌کردن، پاره‌کردن و از بین‌بردن تمبر پستی، سوزاندن اسکانس رایج درکشور، خم‌کردن سکه‌ها و هرچیز دیگر شبیه به این، غیرقانونی و جرم است.

٤- هرجا می‌خواهید قُمار کنید، اِلا در کتابخانه: در فهرست قوانین و جرایم مربوط به کتابخانه، که در سال ١٨٩٨ تصویب شده، قمارکردن در کتابخانه، یک عمل غیرقانونی محسوب می‌شود. حتی اگر فردی با لپ‌تاپش بخواهد به صورت آنلاین قمار کند، این قانون در مورد او هم صدق می‌کند! بددهانی‌کردن، ناسزاگفتن و استفاده از کلمات توهین‌آمیز هم در فهرست قوانین و جرایم کتابخانه، ممنوع اعلام شده است.

٥- بسیاری اجازه دارند قانون‌شکنی کنند: نزدیک ساحل، افرادی روی صخره‌ها و رو به قایق ماهیگیران می‌ایستند و مسیر توقف و حرکت گروهی ماهی‌ها را به صیادان نشان می‌دهند. طبق قانون، این افراد اجازه دارند به بهانه این کار به زمین و ملک خصوصی دیگران وارد شوند.

٦- فرش نتکانید، خلاف قانون است: در سال ١٨٣٩، پلیس شهری قانون «ممنوعیت‌تکاندن فرش» را تصویب کرد، که طبق آن، ضربه‌زدن با چوب (به منظور نظافت) و تکان‌دادن فرش یا تشک در خیابان‌های لندن، غیرقانونی است. تنها زمانی که می‌توان این کار را انجام داد، تا قبل از ساعت ٨ صبح است؛ یعنی شما تا قبل از ساعت ٨ صبح مجاز هستید با چوب به جان فرش‌تان بیفتید و بعد از آن نه.

٧- الکل مصرف کرده‌اید، سوار گاو نشوید: طبق قوانین راهنمایی و رانندگی (تصویب‌شده در ١٨٧٢) سوارشدن روی گاو، اسب و موتوربخار، هنگام مستی و شرب مشروبات الکلی، مجازات حبس یا پرداخت جریمه‌ای سنگین را به همراه دارد.

٨- دست به سالمون‌ها نزنید: در سال ١٩٨٦ قانونی بسیار پوچ، تحت عنوان «سالمون» وضع شد، که طبق آن، صیدکردن ماهی سالمون در برخی شرایط جرم به حساب می‌آید! و در این شرایط، دست مأموران اداره شیلات برای تحقیق، بررسی و پرسش درباره علت صید غیرقانونی این ماهی، باز است.

٩- نهنگ‌ها و خاویار‌ها به حکومت تعلق دارد: طبق قانون ادوارد دوم در سال ١٣٢٤ میلادی، ماهیان خاویاری و نهنگ‌ها متعلق به حاکمیت هستند. علاوه بر این، دلفین‌ها و نهنگ‌های دندان‌دار، جزو ماهی‌های سلطنتی به حساب می‌آیند و اگر در فاصله سه‌مایلی از ساحل صید شوند، یا اگر موج آن‌ها را به ساحل هدایت کرده باشد، ابتدا به ساکن، باید به حکومت تقدیم شوند.

١٠- حمل تخته چوب در پیاده‌رو ممنوع: از قوانینی که پلیس شهری آن را تخلف دانسته، حمل تخته چوبی یا فلزی در پیاده‌رو است. البته «به پرواز درآوردن بادبادک» و «سرسره‌بازی روی یخ پیاده‌روها» هم ممنوع است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید