سمت و سوی بازار سکه، طلا، دلار و بورس در روزهای آینده

سمت و سوی بازار سکه، طلا، دلار و بورس در روزهای آینده

با گذشت اولین فصل از سال ۱۳۹۹ بازار بورس با بازدهی ۱۴۷ درصدی پیشتاز بازار‌ها بود و پس از آن طلا با ۳۱ درصد، سکه  با ۳۰ درصد و دلار با ۲۴ درصد بیشترین سود را به سرمایه گذاران خود رساندند. البته این پیشتازی‌ها در هفته اول تابستان نیز در بازار طلا، سکه و بورس ادامه پیدا کرد، اما دلار دچار وقفه شد. با این حال به نظر می‌رسد وقفه در بازار دلار به شکل موقت ادامه پیدا کند و دیگر بازار‌ها بر مسیر صعود بازدهی حرکت کنند.

کد خبر : ۸۱۶۹۲
بازدید : ۷۵۳۷
سمت و سوی بازار سکه، طلا، دلار و بورس در روزهای آینده // در حال ویرایش
فرادید | با گذشت اولین فصل از سال ۱۳۹۹ بازار بورس با بازدهی ۱۴۷ درصدی پیشتاز بازار‌ها بود و پس از آن طلا با ۳۱ درصد، سکه با ۳۰ درصد و دلار با ۲۴ درصد بیشترین سود را به سرمایه گذاران خود رساندند. البته این پیشتازی‌ها در هفته اول تابستان نیز در بازار طلا، سکه و بورس ادامه پیدا کرد، اما دلار دچار وقفه شد. با این حال به نظر می‌رسد وقفه در بازار دلار به شکل موقت ادامه پیدا کند و دیگر بازار‌ها بر مسیر صعود بازدهی حرکت کنند.

به گزارش فرادید، در طول یک ماه گذشته بازار ارز روز‌های پر رونقی را پشت سر گذاشته، تا آنجا که قیمت دلار وارد کانال ۱۹ هزار تومان هم شد. اما با هشدار روحانی و بانک مرکزی دلار دوباره به کانال ۱۸ هزار تومان برگشت و در رقم ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان به ثبات موقت رسید.

پس از اینکه بازار نسبت به کاهش عرضه دلار واکنش صعودی نشان داد. روحانی از بانک مرکزی خواست تا با صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را باز نگردانده اند برخورد شود.

او گفته بانک مرکزی باید زمان پرداخت برای صادر کنندگان مشخص کند و در صورت تخطی، با معرفی آن‌ها به افکار عمومی و مراجع ذیصلاح، به تخلف آن‌ها رسیدگی کند.

بلافاصله پس از دستور روحانی، بانک مرکزی نیز خطاب به صادرکنندگانی که ارز حاصله را بر نگردانده اند، فرصت زمانی حداکثر چهار ماهه از تاریخ صدور کالا را برای برگشت ارز صادراتی به کشور اعلام کرد.

بانک مرکزی امیدوار است با برگرداندن ارز حاصل از صادرات، عرضه و تقاضای بازار دلارو ارز را کنترل کند.

کارشناسان اقتصادی در رابطه با عوامل بنیادی که در حال حاضر در بازار ارز تاثیر می‌گذارند گفته اند که این عوامل عمدتا تحریم‌ها هستند که مسدودیت‌های خیلی جدی را برای اقتصاد ما و برای تامین ارز ایجاد کرده‌اند. مسایل مربوط به بانک و نقل‌وانتقال پول که ناشی از قرار گرفتن ایران در لیست FATF است تقریبا سخت‌تر شده، کاهش حجم تجارت با دنیا به دلیل بیماری کرونا و اینکه تجارت بین‌المللی کاهش پیدا کرده است.

البته کاهش شدید نرخ بهره در بازار بین بانکی نیز یکی دیگر از عوامل بنیادی موثر بر نرخ ارز و صعودی بودن روند آن بوده است.

با این وجود به نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار طی روز‌های اخیر خارج از روند بوده و ناشی از هیجانات و جو روانی تا حدودی بیانیه سازمان آژانس اتمی بوده است، اما از نظر کارشناسان اقتصادی قیمت فروکش می‌کند، با وجود فروکش کردن قیمت، اما بازهم با توجه به عوامل بنیادی ذکر شده، روند دلار، روند صعودی خواهد بود و بستگی به این دارد که عوامل بنیادی در روز‌های آینده به چه شکل پیش بروند.

از طرفی به نظر می‌رسد که سیگنال ارزی روحانی و بانک مرکزی تاثیر موقتی داشته باشد و در روز‌های آینده بازار دلار و ارز دوباره روند رو به رشد خود را در پیش بگیرد. گرچه ممکن است سرعت این صعود بسیار کمتر از هفته‌های اخیر باشد، اما باز هم بازار صعودی خواهد بود.
سمت و سوی بازار سکه، طلا، دلار و بورس در روزهای آینده // در حال ویرایش

بازار سکه و طلا

قیمت طلا در خرداد ماه امسال روند صعودی در پیش گرفت و در نهایت بازدهی ۴٫۸ درصدی را طی این دوره به ثبت رسانده که کمتر از بازدهی اردیبهشت ماه بوده است. طلا در اردیبهشت ماه امسال بیش از ۲۱ درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار آزاد، با رشد ۴٫۸۷ درصدی از ۷۴۲ هزار تومان در ابتدای خرداد ماه امسال به ۷۷۸ هزار تومان در پایان خرداد ماه رسیده است. بیشترین میزان قیمت طلا در اردیبهشت ماه مربوط به آخرین روز این ماه و معادل ۷۷۸ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است.

با این حال قیمت هر گرم طلا در دومین روز تابستان از ۸۰۰ هزار تومان نیز گذشت و خود را به عدد ۸۰۴ هزار تومان رساند.

قیمت سکه بهار آزادی نیز همانند طلا روند صعودی را در سومین ماه سال در پیش گرفته و در نهایت افزایش قیمت ۲۹۰ هزار تومانی را طی یک ماه به ثبت رسانده است. قیمت هر سکه بهار آزادی که در ابتدای خرداد ماه امسال هفت میلیون و ۴۰۷ هزار تومان بوده و با رشد ۳٫۹۵ درصدی در پایان خرداد ماه به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

بیشترین میزان قیمت سکه بهار آزادی در خرداد ماه مربوط به آخرین روز این ماه و معادل هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. اما در ۲ تیرماه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با قیمت ۸ میلیون ۱۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۷ میلیون ۹۵۰ هزار تومان معامله شد.

افزایش ۱۹ درصدی بهای اونس طلا در سه ماه اخیر در سبقت سکه از دلار نقش مثبتی ایفا کرده است. بسیاری چشم‌انداز مثبت طلای جهانی و همچنین امکان رشد دلار را حامی سکه در روز‌های آینده و حتی فصل تابستان می‌دانند.

مایک مک کارتی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "سی ام سی مارکتس"روز دوشنبه ۲ تیرماه، در مورد علت افزایش قیمت طلا و سرنوشت بازار طلا در روز‌ها آینده گفته است که "ریسک گریزی سرمایه‌گذاران به بازار طلا کمک کرده است. نگرانی‌ها نسبت به طولانی شدن روند احیای اقتصاد جهانی ارز‌ها و بازار‌های سهام را تحت فشار‌های کاهشی قرار داده است. در مجموعه نگرانی‌هایی در خصوص افزایش نرخ موارد ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد. بازار نگران چشم انداز رشد اقتصادی است و این موضوع از بالا رفتن قیمت طلا پشتیبانی می‌کند. "

فضای تورمی حاکم بر بازار جهانی سبب شد تا بانک گلدمن ساکس هم پیش‌بینی خود از قیمت اونس طلا را در ۱۲ ماه آتی به ۲هزار دلار افزایش دهد. البته افزایش تعداد مدعیان بیمه بیکاری در آمریکا و همچنین موج جدید تنش‌های بین آمریکا و چین هم تقاضای احتیاطی برای طلا را تقویت کرد.

البته در بازار داخلی، تاحدودی بخشی از میزان صعود طلا وسکه به کنترل ارز از سوی بانک مرکزی بستگی دارد. اگر در روز‌های آینده وقفه رشد دلار که ناشی از سیگنال کنترلی حسن روحانی و بانک مرکزی بود، تمام شود، بازار سکه وطلا نیز روند رو به رشد خود را طی خواهند کرد. با با این حال باید به صعود و نزول قیمت جهانی طلا نیز چشم دوخت.

در نهایت به نظر می‌رسد با وجود نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ موارد ابتلا به ویروس کرونا، تحریم‌های سازمان بین المللی انرژی اتمی و سرنوشت نامعلوم پرونده تحریم‌های ایران و همچنین چشم انداز اقتصادی در کشور، بازار سکه و طلا در روز‌های آینده روند رو به رشد داشته باشد.

سمت و سوی بازار سکه، طلا، دلار و بورس در روزهای آینده // در حال ویرایش
روز‌های سبز بورس

بازار بورس در بهار امسال بازدهی بیشتری را نسبت به بهار سال گذشته به ثبت رساند. البته یک اتفاق مهم را هم پشت سر گذاشت و آن هم عبور شاخص کل از مرز یک میلیون واحد بود.

از ابتدای بهار ۹۹ تا پایان آن بازار بورس با رشد بیش از ۱۴۷ درصدی همراه بوده است. شاخص کل بورس در ابتدای بهار امسال در سطح ۵۱۲ هزار واحد قرار داشت که با رشد ۱۴۷٫۷ درصدی بیش از ۷۵۷ هزار واحد افزایش یافت و در سطح یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد قرار گرفت.

بازدهی بالای بازار سهام در فصل پایانی سال ۹۸ و بهار ۹۹ باعث شده تا بخش اعظم نقدینگی کشور به سمت این بازار سرازیر شود. تا جایی که رییس سازمان بورس گفته که ورود نقدینگی در کل سال ۹۸ به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که تنها در پایان ۳ ماه ابتدایی سال این عدد به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. البته پیش بینی رشد نقدینگی و نرخ دلار در سال جاری باعث شده تا امیدواری به روز‌های سبز بورس در هفته‌های آتی افزایش یابد.

البته باید در نظر گرفت که شاخص کل بورس در روز دوم تیرماه به بیش از یک میلیون ۳۴۱ هزار واحد رسیده است و احتمالا طی هفته آینده، شاخص به مقامت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خواهد رسید. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن شاخص به مقاومت خود، بازار چند روزی شاهد اصلاح باشد.

اما همه چیز بستگی به ورود نقدینگی به بازار بورس دارد، اگر تقاضای خرید، بر فروشنده‌هایی که به دنبال شناسایی سود هستند، غلبه کند احتمالا اصلاح شاخص به اصلاح دو تاسه روزه بسنده خواهد کرد. با این وجود تمامی پیش بینی‌ها بر سبز بودن بازار بورس در روز‌های آینده دلالت دارد.


۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید