گذرنامه مصونیت کرونا؛ عامل جدید تفرقه و برتری جویی؟

گذرنامه مصونیت کرونا؛ عامل جدید تفرقه و برتری جویی؟

مصونیت نسبت به تب زرد امتیاز‌های مشخصی داشت. این امتیاز‌ها به قدری ارزشمند بودند که مردم برای دستیابی به آن حتی خطر مرگ را هم به جان می‌خریدند.

کد خبر : ۸۱۷۰۰
بازدید : ۴۷۴۳
گذرنامه مصونیت کرونا؛ عامل جدید تفرقه و برتری جویی
دولت‌ها در سراسر دنیا از شهروندان خود آزمایش پادتن ویروس کرونا می‌گیرند تا مشخص شود آن‌ها به بیماری کشنده کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند یا نه.

برخی کشور‌ها شروع به صدور مدرکی موسوم به "گذرنامه مصونیت" کرده‌اند و برخی دیگر هم احتمالا راه آن‌ها را پیش خواهند گرفت. این گذرنامه تایید می‌کند فرد قبلا ویروس کرونا را گرفته و به همین دلیل دیگر ناقل آن نیست و به آن مبتلا نخواهد شد. مدرکی که محدودیت‌های قرنطینه را از جلوی پای دارنده‌اش برمی‌دارد.

اما آیا این نظریه‌ای درست است؟ آیا ممکن است این روش به شکل‌گیری یک گروه برگزیده حامل پادتن بینجامد که می‌توانند سر کار و مسافرت بروند یا قرار ملاقات بگذارند در حالی که احتیاط‌های بهداشتی همچنان دست و پای بقیه مردم را بسته است؟

با این تفاسیر آیا ممکن است کسانی که مدرکی مبنی بر وجود پادتن ویروس کرونا در بدن‌شان دارند، از آن به عنوان موقعیتی برتر در جامعه استفاده کنند؟

در نیویورک، مردم از آزمایش پادتن خود - که ثابت می‌کند آن‌ها کووید-۱۹ را گرفته و خوب شده‌اند- استفاده می‌کنند تا نشان دهند قرار گذاشتن با آن‌ها خطری ندارد. آن‌ها از نتیجه مثبت آزمایش خود عکس می‌گیرند و از آن به عنوان "گذرنامه مصونیت در برابر کووید-۱۹" استفاده می‌کنند.

از نظر تئوری کسانی که پادتن این بیماری را در بدن خود دارند، دوباره به آن مبتلا نخواهند شد.

اما جدای از قرار‌های ملاقات، چه اتفاقی می‌افتاد اگر می‌شد تعیین کرد چه کسانی می‌توانند بدون خطر سرکار برگردند یا سوار هواپیما شوند؟ این یعنی قرنطینه برای این افراد به پایان رسیده است.

از گذرنامه مصونیت چه می‌دانیم؟
گذرنامه مصونیت کرونا؛ عامل جدید تفرقه و برتری جویی
گذرنامه‌های مصونیت می‌تواند به عنوان راهی برای دور زدن مقررات قرنطینه بعد از پرواز استفاده شود

گذرنامه مصونیت، سندی است که تایید می‌کند فرد قبلا به کووید-۱۹ مبتلا شده است. از این مدرک می‌توان برای ورود به اماکنی که درشان به روی دیگران بسته است، استفاده کرد. این گذرنامه در صورتی به شما داده می‌شود که جواب آزمایش پادتن‌تان مثبت شود. پادتن‌ها نوعی پروتئین هستند که بدن وقتی در معرض ویروس قرار می‌گیرد، تولید می‌کند.

با رعایت چنین اصولی، استونی در حال راه‌اندازی سیستم صدور "گذرنامه مصونیت" است و شیلی هم روی طرحی مشابه کار می‌کند که " گواهی معافیت" نام گرفته است. تاوت هینریکوس، یکی از بنیانگذاران شرکت ترنسفر‌وایز که در زمینه تبدیل ارز فعال است به ساخت این سیستم در استونی کمک کرده است. سیستمی که به شکل اپلیکیشن موبایل طراحی شده است.

او گفت: "به نظرم کاملا بدیهی است که بعضی جا‌ها از این سیستم کمک بگیریم. مثلا …برای تصمیم‌گیری در رابطه با این که چه کسی از نزدیکان سالمندمان مراقبت کند یا این که آیا می‌توانیم به دیدن پدر و مادرمان برویم. اگر مفهومی تحت عنوان مصونیت وجود دارد، به نظرم باید به افرادی که از آن برخوردار هستند اجازه مراقبت از سالمندان و کار در خط مقدم مبارزه با کرونا داده شود. "

گذرنامه مصونیت کرونا؛ عامل جدید تفرقه و برتری جویی
گذرنامه‌های مصونیت در استونی توسط کسانی مانند لیس نروسک و دیگر مبدعان در حال تهیه است

اپلیکیشن‌های دیگری هم در دست ساخت هستند که وضعیت پادتن در بدن - و احتمالا مصونیت نسبت به بیماری- را نشان می‌دهند. "آنفیدو" (onfido) یک نمونه از این اپلیکیشن‌هاست که با استفاده از هوش مصنوعی کارت شناسایی عکس‌دار فرد را بررسی می‌کند و أن را با اطلاعات بیومتریک (زیست‌سنجی) او انطباق می‌دهد.

به این ترتیب کاربرانی که وجود پادتن در بدن آن‌ها تایید شده با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانند از انواع و اقسام امتیاز‌ها برخوردار شوند.

حسین کاسای، یکی از بنیانگذاران شرکت آنفیدو به بی‌بی‌سی گفت: "در صنعت گردشگری به عنوان مثال، تعداد معدودی از هتل‌های زنجیره‌ای در آمریکا هستند که در حال حاضر گواهی‌نامه‌های مصونیت این اپلیکیشن‌ها را می‌پذیرند.
این به طور عمده برای مسافرانی است که می‌خواهند به برخی خدمات مثل استخر و سونا یا سالن ورزشی که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در آن‌ها ضروری است، دسترسی داشته باشند. "

گذرنامه مصونیت کرونا؛ عامل جدید تفرقه و برتری جویی
در چین خریداران قبل از ورود به مراکز خرید از اپلیکشنی استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد آن‌ها سالم هستند

اما آیا این آزمایش می‌تواند جنبه‌های منفی هم داشته باشد؟ آیا ممکن است به شکل‌گیری گروهی برگزیده منجر شود که نسبت به کووید-۱۹ مصونیت دارند؟

آیا ممکن است این آزمایش جامعه را به دو دسته تقسیم کند؟ یک دسته افراد به اصطلاح ایمن که هر طور دل‌شان می‌خواهد رفت و آمد می‌کنند و دسته دیگر مردمی که به دلیل نداشتن مصونیت در برابر بیماری باید در خانه بمانند و به محدودیت‌های فاصله گیری اجتماعی تن در دهند؟

رابرت وست، استاد سلامت، روانشناسی و علوم رفتاری در کالج دانشگاهی لندن نگران بوجود آمدن تفرقه در جامعه است. جامعه‌ای که در یک سوی آن دارندگان گذرنامه‌های مصونیت که هر جا بخواهند مشغول به کار می‌شوند، قرار دارند و در سویی دیگر افرادی که پادتن در بدن خود ندارند و نمی‌توانند کار پیدا کنند.

او می‌گوید: "تصور کنید داشتن یک گواهی‌نامه در‌هایی را به رویتان باز می‌کند که به روی افراد فاقد آن باز نمی‌شوند. این می‌تواند به ایجاد چند دستگی در جامعه منجر شود و تبعیض و نابرابری را افزایش دهد. "

او همچنین هشدار می‌دهد که تمام فرضیه‌ها در رابطه با مصونیت ممکن است نادرست باشند: " ممکن است پایه‌های علمی محکمی نداشته باشند و فقط مبتنی احتمال باشند. این احتمال که خود شما نسبت به ویروس آسیب‌پذیرهستید یا نیستید و یا در موقعیتی قرار دارید که ممکن است آن را به افراد دیگر منتقل کنید. "

او می‌گوید:‌" چنین چیزی می‌تواند به بخش‌های مختلف جامعه که به شدت تحت تاثیر فشار‌های تجاری هستند، ضربه بزند. " پروفسور وست شرایطی را هم مجسم می‌کند که مردم با گواهینامه‌های مصونیت خود می‌توانند در بخش سلامت به مراقبت از بیماران آسیب‌پذیر مشغول شوند یا شرکت‌ها از آن به عنوان راهی برای رقابت با سایر کمپانی‌ها استفاده کنند.

اما او معتقد است مدارک کافی مبنی بر این که آزمایش پادتن راهی مناسب برای تشخیص احتمال ابتلا به کووید-۱۹ یا انتقال آن باشد، وجود ندارد. او همچنین نگران است که دولت‌ها منابع هنگفتی را صرف انجام این نوع آزمایش در سطح گسترده کنند.

مسافرت‌های هوایی
گذرنامه مصونیت کرونا؛ عامل جدید تفرقه و برتری جویی
گذرنامه‌های مصونیت کووید ۱۹ می‌تواند برای مسافران به این معنی باشد که آن‌ها نیازی به ماسک زدن ندارند

صنعت حمل و نقل هوایی یکی از بخش‌هایست که شیوع ویروس کرونا به شدت به آن لطمه زده است.

جان هالند-کی، مدیر اجرایی فرودگاه هیترو در لندن که یکی از پر رفت و‌آمدترین فرودگاه‌های اروپا است، از همه کشور‌ها می‌خواهد گواهی‌نامه‌های مصونیت را به رسمیت بشناسند. او گفت: "چیزی که واقعا باید بدانید این است که گذرنامه سلامت شما در کشور مقصد پذیرفته می‌شود و اجازه دارید با اطمینان و بدون نیاز به هیچ نوعی از قرنطینه در هیچ بخش از سفر خود به کشورتان بازگردید. "

"اما پیش از این که چنین چیزی واقعا قابل اجرا باشد، احتمالا هم علم باید به قطعیت بیشتری برسد و هم آزمایش‌ها باید سرعت بیشتری بگیرند. "

بیمار شدن از روی عمد
گذرنامه مصونیت کرونا؛ عامل جدید تفرقه و برتری جویی
کووید ۱۹ بیشترین خطر را برای افراد مسن و کسانی با زمینه بیماری قبلی دارد

کارمل شاهار از مدرسه حقوق دانشگاه هاروارد نگران است در صورتی که گذرنامه‌های مصونیت امتیاز‌های ویژه‌ای برای دارندگان خود به همراه داشته باشد، مردم عمدا برای ابتلا به کووید-۱۹ تلاش کنند. او به گفت: "اگر می‌خواهی سر کارت برگردی، باید به یک بیماری کشنده مبتلا شوی. موقعیتی که ما چه از نظر سلامت عمومی و چه به لحاظ فردی، نمی‌خواهیم افراد در آن قرار بگیرید. "

"بنابراین ما به دنبال ایجاد انگیزه نیستیم. "

تاریخ نشان داده مصونیت نسبت به یک بیماری می‌تواند به چند دستگی در جامعه بینجامد.

گذرنامه مصونیت کرونا؛ عامل جدید تفرقه و برتری جویی
در قرن ۱۹ ده‌ها میلیون نفر در شهر نیو‌اورلئان آمریکا جان خود را در اثر ابتلا به تب زرد از دست دادند

یک مثال بارز آن به قرن ۱۹ میلادی و شیوع بیماری تب زرد در شهر نیو‌اورلئان آمریکا باز می‌گردد.

کاترین اولیواریوس، تاریخ‌شناس در دانشگاه استنفورد می‌گوید نیمی از مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست می‌دادند. اما اگر به آن مبتلا می‌شدی و بهبود می‌یافتی، در‌های زیادی به رویت باز می‌شد: " اگر مصون شناخته نمی‌شدید، بیشتر اوقات نمی‌توانستید کار یا مسکنی امن پیدا کنید. احتمال این که بانک‌ها به شما اعتبار بدهند هم بسیار کم بود. "

مصونیت نسبت به تب زرد امتیاز‌های مشخصی داشت. این امتیاز‌ها به قدری ارزشمند بودند که مردم برای دستیابی به آن حتی خطر مرگ را هم به جان می‌خریدند.

'مشکلی پیش نمی‌آید، چون پادتن در بدنش دارد'
گذرنامه مصونیت کرونا؛ عامل جدید تفرقه و برتری جویی
آیا کارفرما‌ها اجازه شریک کردن اطلاعات مربوط به سلامت کارکنان را خواهند داشت؟

یکی دیگر از نگرانی‌های کارمل شاهار این است که حریم خصوصی کارکنان فدای توسعه کسب و کار‌ها شود. او این سوال را مطرح می‌کند: "آیا کارفرمای من اجازه دارد اطلاعات پزشکی‌ام را طلب کند؟ این که به کووید-۱۹مبتلا شده‌ام و پادتن آن را در بدنم دارم. اگر آن‌ها چنین اطلاعاتی را داشته باشند، اجازه به اشتراک گذاشتن آن را دارند؟ "

شاهار معتقد است علنی کردن چنین اطلاعاتی برای برخی از صنایع مزایای تجاری کاملا آشکاری دارد. "اگر من در یک رستوران کار کنم، آیا کارفرمایم می‌تواند به هر مشتری که از در وارد می‌شود بگوید: نگران او نباشید، مشکلی پیش نمی‌آید، چون پادتن در بدنش دارد؟ "

شاهار می‌گوید مردم واقعا می‌خواهند به شرایط پیش از این بیماری همه‌گیر یا دست کم یک " شرایط عادی جدید" که شبیه آن دوران باشد برگردند و حاضرند از خیلی چیز‌ها هم بگذرند.

او می‌گوید: "مردم برای رسیدن به این شرایط عادی جدید شاید رویکردی خود نسبت به حریم خصوصی و آشکارسازی را تغییر دهند. "

گذرنامه مصونیت کرونا؛ عامل جدید تفرقه و برتری جویی
آمریکا بالاترین آمار ابتلا به کویید ۱۹ را در جهان دارد

دستیابی هر چه سریع‌تر به شرایط عادی جدید هدف دولت‌ها در سراسر دنیاست و گرفتن آزمایش پادتن از کل جمعیت در کشور‌هایی که نرخ بیماری بالایی دارند، برای بسیاری ایده‌ای وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد. هر چه تعداد افرادی که قبلا به این بیماری مبتلا شده‌اند بیشتر باشد، شمار افرادی که می‌توانند سر کار برگردند هم افزایش خواهد یافت.

آمریکا، برزیل و بریتانیا بیشترین موارد تایید شده مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را داشته‌اند. آن‌ها احتمالا جزو کشور‌هایی هستند که بیشترین آمار ابتلا به این بیماری در دنیا را هم به ثبت رسانده‌اند. برای مثال بنابر یک مطالعه که اندرو کومو، فرماندار ایالت نیویورک هم به آن اشاره کرد، ۲۱ درصد از جمعیت شهر نیویورک پادتن‌های مرتبط با کووید-۱۹ را در بدن خود داشتند.

دولت بریتانیا به این نتیجه رسیده که آزمایش پادتن در مقیاس کلان مزایای زیادی دارد. مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا در یکی از جلسات اطلاع‌رسانی دولت گفت: "برای این که بخش عمده مردم بدانند به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند یا نه، باید آزمایش پادتن در مقیاس بزرگ صورت بگیرد. "
گذرنامه مصونیت کرونا؛ عامل جدید تفرقه و برتری جویی
کیت‌های خانگی آزمایش پادتن برای فرستادن نمونه‌های خون به آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شوند

هنکاک می‌گوید: "دو محصول آزمایشگاهی که توسط شرکت روشه دایاگناستیک و آزمایشگاه‌های ابوت ساخته شده‌اند، ارزیابی‌های مثبتی دریافت کرده‌اند. ما با روشه و ابوت قرارداد امضا کرده‌ایم تا در ماه‌های آینده ده میلیون تست تحویل‌مان دهند. "

آلمان در این زمینه بیشتر هم جلوتر رفته است. روبرت کوخ، موسسه فدرال کنترل و پیشگیری بیماری‌ها آزمایش‌های پادتن تصادفی در مقیاس گسترده انجام می‌دهد و شرکت تجهیزات پزشکی آلمانی به نام زیمنس هلثینییرز هم گفته می‌تواند ماهانه ۵۰ میلیون کیت آزمایشی تولید کند.

هند مشکلات لجستیکی گسترده‌ای برای انجام آزمایش پادتن کرونا دارد، اما شورای تحقیقات پزشکی این کشور هشدار داده در کانون‌های شیوع بیماری باید از تست‌های پادتن فوری استفاده شود.

نگرانی از دقت آزمایش
گذرنامه مصونیت کرونا؛ عامل جدید تفرقه و برتری جویی
کشور‌های بیشتری می‌خواهند تست‌های پادتن با تعداد بالا به عموم ارائه کنند

بنابر پژوهشی که پروژه آزمایش کووید-۱۹مستقر در آمریکا در ماه مه منتشر کرد، ۱۲ آزمایش پادتن دقتی بین ۸۱ تا ۱۰۰ درصد داشته‌اند. این اعداد و ارقام مربوط به افرادی بود که ۲۰ روز بعد از بروز علائم کووید-۱۹ از آن‌ها تست پادتن گرفته شد و نتیجه آزمایش کرونای آن‌ها هم مثبت شده بود؛ بنابراین این آزمایش‌ها احتمالا در پیدا کردن پادتن در بدن افرادی که این بیماری را داشته‌اند، خوب عمل می‌کنند.

گذرنامه مصونیت کرونا؛ عامل جدید تفرقه و برتری جویی
محققان آمریکایی به ضریب دقت‌های متفاوتی از تست‌های پادتن دست یافته‌اند

اما مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا هشدار داده‌اند که آزمایش‌های پادتن ممکن است تا ۵۰ درصد بدون این که فرد به ویروس مبتلا شده باشد، مثبت از آب در آیند.

این یعنی افرادی که هرگز کووید-۱۹ نگرفته‌اند ممکن است تصور کنند در امنیت هستند در حالی که در واقع مصونیتی نسبت به این بیماری ندارند. این حس امنیت کاذب ممکن است باعث شود آن‌ها دست به رفتار‌های پرخطر بزنند؛ و حتی اگر نتیجه آزمایش به درستی وجود پادتن در بدن شما را تشخیص دهد، سوال‌هایی در رابطه با معنای واقعی این اطلاعات مطرح می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت نسبت به این که وجود پادتن در بدن به معنای مصونیت در برابر بیماری است، ابراز تردید کرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید