جنجال ساخت خانه‌های ۲۵ متری؛ علت اعتراض‌ها چیست؟

جنجال ساخت خانه‌های ۲۵ متری؛ علت اعتراض‌ها چیست؟

کارشناسان بازار مسکن معتقدند که دولت برای حل مشکل بازار مسکن به جای حل بنیادین به دنبال راه میانبر است و می‌خواهد از این طریق مشکل را در زمان سریع‌تر حل کند، اما این امکان پذیر نیست. آن‌ها می‌گویند که قیمت خانه در تهران به شکل متوسط به ۱۹ میلیون تومان رسیده است و قیمت تمام شده یک واحد ۲۵ متری حدود ۴۷۵ میلیون تومان است. اگر همین خانه در منطقه ۲۲ که قیمت مسکن حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است ساخته شود، بازهم قیمتی در حدود ۲۲۰ میلیون تومان خواهد داشت. در این صورت باز هم جامعه کارگری و کارمندان توان تهیه این مسکن‌ها نخواهند داشت.  

کد خبر : ۸۱۸۹۷
بازدید : ۹۳۲۶
جنجال ساخت خانه‌های ۲۵ متری؛ علت اعتراض‌ها چیست؟
فرادید | طرح ساخت خانه‌های ۲۵ متری در پایتخت برای اولین بار در دهه ۷۰ با عنوان «مسکن پاک» و در سال ۸۸ بار دیگر پیشنهاد شد، اما هیچ گاه به مرحله اجرایی نرسید. حالا پس از ۱۰ سال برای سومین بار شهرداری تهران با حمایت دولت طرح "مسکن ۲۵ تا ۴۰ متری" را از بایگانی بیرون کشیده و قصد دارد به زودی این طرح را اجرایی کند. با جدی شدن ساخت خانه‌های ۲۵ متری بار دیگر صدای کارشناسان درآمد. آن‌ها نسبت به عواقب احتمالی این طرح هشدار داده اند.

به گزارش فرادید، اواخر پاییز سال گذشته بود که شهرداری تهران طرح ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری در پایتخت را دوباره پیش کشید واعلام کرد که احداث این نوع واحد‌ها نه یک انتخاب، بلکه ضرورت است. البته مسئولان شهرداری تهران گفته اند که طرح مذکور پایان شهریور ماه به هیات دولت رفته بود که با موافقت کابینه مواجه شد.

در نهایت با عقد تفاهم نامه میان وزارت کشور و شهرداری تهران قرار شد که طرح مذکور کار خود را در پایتخت آغاز کند.

برخی از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز در طول روز‌های اخیر از طرح "ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری" حمایت کردند.

مطابق طرح تفصیلی حداقل متراژ واحد‌های مسکونی در شهر تهران ۳۵ متر است که بر اساس پیشنهاد ساخت خانه‌های ۲۵ متری، این میزان باید به ۲۵ متر کاهش پیدا کند. توافق اخیر شهرداری با وزارت کشور نشان می‌دهد که کمیسیون ماده ۵ مخالفتی با این کاهش متراژ ندارد.
گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، درباره جزئیات اجرای این طرح گفته که "حداکثر ۴۰ درصد از واحدهای ساختمان‌ها و حداقل ۲۰ درصد آن ها به زوج های جوان اختصاص می‌یابد. او گفته که این پروژه کاملاً متفاوت از طرح مسکن مهر است.

با این حال دولت امیدوار است با اجرای این طرح با افزایش عرضه مسکن و پاسخگویی به تقاضاها، بازار مسکن راکنترل کند.

از سوی دیگر با افزایش قیمت مسکن، اساسا خرید خانه برای بخش اعظم مردم به آرزویی دست نیافتنی بدل شده است، دولت در این رابطه قصد دارد از این طریق انتظار بخشی از جامعه را برآورده کند.

علت اعتراض به ساخت مسکن کم متراژ چیست؟

جدی شدن اجرای طرح ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری از سوی شهرداری تهران وبا حمایت دولت، انتقاد و اعتراض برخی از کارشناسان بازار مسکن، جامعه شناسان و کارشناسان فرهنگی را به دنبال شده است.

کارشناسان بازار مسکن معتقدند که دولت برای حل مشکل بازار مسکن به جای حل بنیادین به دنبال راه میانبر است و می‌خواهد از این طریق مشکل را در زمان سریع‌تر حل کند، اما این امکان پذیر نیست.

آن‌ها می‌گویند که قیمت خانه در تهران به شکل متوسط به ۱۹ میلیون تومان رسیده است و قیمت تمام شده یک واحد ۲۵ متری حدود ۴۷۵ میلیون تومان است. اگر همین خانه در منطقه ۲۲ که قیمت مسکن حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است ساخته شود، بازهم قیمتی در حدود ۲۲۰ میلیون تومان خواهد داشت. در این صورت باز هم جامعه کارگری و کارمندان توان تهیه این مسکن‌ها نخواهند داشت.

از سوی دیگر دیگر کارشناسان اقتصادی معتقدند که تا مشکل رشد نقدینگی و تورم حل نشود اجرای طرح‌های مذکور صرفاً پاک کردن صورت مسئله و تلف کردن زمان است.

کارشناسان اجتماعی بیشترین اعتراض را در مورد ساخت خانه‌های کم متراژ به خود اختصاص داده اند. آن‌ها معتقدند که محدودکردن حق انتخاب متقاضیان خرید خانه به خانه‌های ۲۵ متری در درازمدت اثرات اجتماعی نامطلوبی در پی خواهد داشت.

جنجال ساخت خانه‌های ۲۵ متری؛ علت اعتراض‌ها چیست؟
دسته دیگری از کارشناسان اجتماعی می‌گویند که اگر این طرح به شکل متمرکز بوده و به گروه‌های ضعیف داده شود ممکن است شبیه مسکن مهر باشد و نتیجه آن ایجاد یک منطقه جرم‌خیز خواهد بود.

براساس گفته‌های کارشناسان، سیاست اجتماعی تاکید بر این دارد که باید برای همه اقشار مسکن مناسب تشکیل شود. برای مثال، در یک خانواده ۴ نفره که دو کودک وجود دارد بر اساس جنسیت کودکان باید اتاق جداگانه برای آن‌ها وجود داشته باشد. کارشناسان اجتماعی می‌گویند نبود این موضوع در مسکن کوچک می‌تواند معضلات آموزشی و بهداشتی متعددی به وجود بیاورد. قطعا خانواده‌ای که در واحد ۴۰ متری زندگی می‌کند در آموزش کودک خود با مشکل مواجه خواهد شد.

البته اعتراض به ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری تنها به کارشناسان محدود نمی‌شود. این انتقاد‌ها به شبکه‌های اجتماعی هم کشیده شده است. بیشتر کاربران گفته اند که خانه فقط به معنای یک مکان فیزیکی نیست، بلکه جایی است که افراد در آن احساس امنیت، آسایش و رفاه کنند چیزی که در خانه‌های ۲۵ متری تامین نمی‌شود.

کاربری هم در توئیتر به پیروز حناچی، شهردار تهران انتقاداتی وارد دانسته و گفته است که " به یاد می‌آورم آقای حناچی، در زمانی که معاون وزیر راه سابق بود از خانه‌های با متراژ پایین به عنوان قفس طلایی یاد می‌کرد و سیاست شان هم این بود که باید به خاطر نوع خانواده و احیای تمدن ایرانی خانه‌های بزرگ‌تری داشته باشیم و اکنون به سرعت استراتژی مسکن را تغییر داده اند. امیدوارم پای منافع شهرداری در میان نباشد. "
کاربری هم نوشته است که "در شرایط کنونی که شهرداری منابع مالی لازم برای ساخت این واحدها را ندارد قطعا کار را به بخش خصوصی خواهد سپرد و سازندگان هم در صورت نبود نظارت دقیق فقط به جنبه‌های مادی طرح توجه کرده و تمام جنبه‌های رفاهی و انسانی فراموش می‌شود. بنابراین نیاز است تا تشکل‌های صنفی مرتبط به شکل داوطلبانه بر این موضوع نظارت کنند در غیر این صورت یک طرح فاقد مشروعیت خواهد بود که ممکن است باعث بی‌آبرویی مدیریت شهری نیز بشود. "

مسکن کم متراژ از دهه هفتاد تا آخرین سال قرن

این اولین بار نیست که دولتی‌ها بحث ساخت خانه‌های کم متراژ را مطرح می‌کنند. در سال‌های پس از انقلاب و حال و هوای جنگ بود که سیاست فرزندآوری بیشتر در دستور کار قرار گرفت و نشانه‌های جمعیتی این سیاست در دهه ۷۰ نمود پیدا کرد. در آن سال‌ها مسئولان مسکن شهرسازی طرحی را با عنوان «مسکن پاک» به نمایش گذاشتند که ریشه در پس‌انداز، انبوه‌سازی و کوچک‌سازی مسکن داشت.

این طرح در آن سال‌ها به مرحله اجرا نرسید، اما طی این سال‌ها بار دیگر شاهد ارائه طرح‌هایی در رابطه با ساخت انبوه مسکن‌های کوچک هستیم که از شهریور سال گذشته نمود جدیدتری پیدا کرد.
در آخرین ماه تابستان سال گذشته، شهردار تهران براساس پیشنهادی که سازندگان مسکن برای ساخت واحد‌های مسکونی کوچک متراژ (۳۰ متری) به مدیران شهری ارائه داده بودند، طرحی را تقدیم هیات دولت کرد مبنی بر اینکه شهرداری‌های کلان‌شهر‌ها اقدام به ساخت واحد‌های کوچک برای تامین مسکن کم‌درآمد‌ها کنند.
با این حال با موافقت دولت و مجوز وزارت کشور، قرار است به زودی شهرداری تهران ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری را آغاز کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید