"برنجاسپ" و درمان کرونا؟!

"برنجاسپ" و درمان کرونا؟!

ماداگاسکار از تاثیر دارویی معجزه‌آور برای درمان بیماری کووید-۱۹ خبر داده بود. این دارو که ترکیبی گیاهی دارد، در شماری از کشور‌های آفریقایی نیز توزیع شده است. این در حالی است که هنوز از منظر علمی تاثیر این دارو بر ویروس کرونا ثابت نشده است.

کد خبر : ۸۱۹۲۵
بازدید : ۹۵۸۷
استفاده از انواع گیاهان دسته درمنه‌ها و از جمله از برنجاسپ و همچنین گندواش در درمان بیمار‌های ویروسی سابقه طولانی دارد. اکنون پژوهشگران بر روی تاثیر احتمالی برنجاسپ بر روی بیماری کووید-۱۹ دست به تحقیق زده‌اند.
نخستین پژوهش‌های آزمایشگاهی بر روی تاثیر گیاهان دسته درمنه‌ها و از آن جمله نوع یکساله این گیاه به نام برنجاسف یا برنجاسپ که به "آرتمیسیا آنووا" یا گندواش شهرت دارد، نتایج جالبی به همراه داشته است. این پژوهش‌ها نشان داده‌اند که از این گیاه می‌توان در تخفیف عوارض برخاسته از ابتلا به بیماری‌های ویروسی بهره گرفت.

پزشکان و داروسازان دست‌کم بیش از ۲۰ سال است که از گندواش برای درمان بیماری‌های ویروسی و از جمله برای درمان مالاریا استفاده می‌کنند. اکنون یک گروه از پژوهشگران انستیتو ماکس پلانک در پوتسدام آلمان، اقدام به بررسی تاثیرات احتمالی برنجاسپ بر روی بیماری کووید-۱۹ کرده‌اند.

پژوهشگران این انستیتو برای پیشبرد آزمایش‌های خود بر روی دامنه تاثیر این گیاه بر روی ویروس کرونا پروژه‌ای را شروع کرده و در همین ارتباط اقدام به کشت این گیاه در آمریکا نموده‌اند. افزون بر پژوهشگران انستیتو یاد شده، ویروس‌شناسان دانشگاه آزاد برلین نیز در این پروژه تحقیقاتی مشارکت دارند.

گیاهی با تاثیراتی فوق‌العاده
پتر زبرگر، مسئول پروژه تحقیقاتی یاد شده در انستیتو ماکس پلانک، گفته است که سال‌ها بر روی تاثیرات برنجاسپ بر روی بیماری‌های گوناگون تحقیق کرده و به‌ویژه اقدام به بررسی تاثیرات این گیاه بر روی درمان بیماری‌های ویروسی نموده است.

در چارچوب این پروژه، پژوهشگران بر آنند تا تاثیر احتمالی گیاهان نوع درمنه و از جمله گندواش را بر روی بیماری کووید-۱۹ بررسی کنند. بنا بر اظهارات این پژوهشگران، آمیزه‌ای از افشره این گیاه با اتانول مطلق یا آب مقطر، تاثیری مثبت بر مقابله سیستم ایمنی بدن با ویروس‌ها از خود نشان می‌دهد.

حتی افزودن قهوه بر ترکیب افشره این گیاه با اتانول مطلق، بر میزان تاثیرگذاری ضدویروسی این گیاه می‌افزاید.

در اواخر آوریل گذشته، ماداگاسکار از تاثیر دارویی معجزه‌آور برای درمان بیماری کووید-۱۹ خبر داده بود. این دارو که ترکیبی گیاهی دارد، در شماری از کشور‌های آفریقایی نیز توزیع شده است. این در حالی است که هنوز از منظر علمی تاثیر این دارو بر ویروس کرونا ثابت نشده است.

پتر زبرگر گفته است که پژوهشگران انستیتو ماکس پلانک نیز ظرف هفته‌های گذشته تلاش گسترده‌ای کرده‌اند تا به نمونه‌هایی از این دارو در ماداگاسکار که با عنوان "کووید-ارگانیکز" توزیع شده، دست یابند. این در حالی است که این تلاش‌ها تا کنون نتیجه‌ای نداشته است. سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده است که هنوز دلایل پزشکی قانع‌کننده‌ای درباره تاثیر این ترکیب گیاهی بر روی ویروس کرونا موجود نیست.

تحقیقات، اما کماکان بر روی تاثیر برنجاسپ و دیگر انواع گیاهان درمنه در درمان بیماری کووید-۱۹ ادامه دارد. مکزیک نیز برای تحقیق آزمایشگاهی پیرامون تاثیرات این داروی گیاهی ابراز تمایل و آمادگی کرده است.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید