بلوای تعقیب قضایی ترامپ توسط ایران؛ ماجرا چیست؟

بلوای تعقیب قضایی ترامپ توسط ایران؛ ماجرا چیست؟

پس از بازتاب گسترده خبر تحت تعقیب قرار گرفتن ترامپ و ۳۵ نفر دیگر به اتهام شهادت سردار سلیمانی دررسانه های جهان، دولت آمریکا به این موضوع واکنش نشان داد. برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترکی با عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی ضمن طرح این ادعا که صدور حکم قضایی علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا توسط ایران "پروپاگاندا" بوده است، مدعی شد: "ارزیابی ما این است که اینترپل در این زمینه دخالت نکرده و هشدار قرمزی بر مبنای اهداف سیاسی منتشر نخواهد کرد. "

کد خبر : ۸۱۹۸۱
بازدید : ۶۰۴۱
بلوای تعقیب قضایی ترامپ توسط ایران؛ ماجرا چیست؟
فرادید | حدود ۱۸۰ روز از شهادت سردار قاسم سلیمانی توسط وزارت دفاع آمریکا و به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور می‌گذرد، در این مدت ایران از طریق برخی مجامع و سازمان‌های بین المللی پیگیر مجازات عاملان این حادثه بوده است. اما در تازه‌ترین اقدام دادستان تهران دستور بازداشت دونالد ترامپ و ۳۵ نفر دیگر که در این حادثه نقش داده اند را صادر کرده است. صدور این حکم بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته و دولت آمریکا را هم به واکنش وا داشته است.

به گزارش فرادید، القاصی مهر دادستان تهران در این رابطه گفته که " ۳۶ نفر از افرادی که در ترور حاج قاسم مباشرت، مبادرت و آمریت داشتند، اعم از مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا و دیگر دولت‎ها شناسایی شدند که توسط مقام قضایی برای آن‌ها دستور جلب و اعلام وضعیت قرمز از طریق پلیس بین الملل صادر شده است. "

او عنوان اتهامی این افراد را «قتل» و «اقدام تروریستی» اعلام کرده است.

دادستان تهران همچنین گفته است که "در راس این فهرست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قرار دارد و تعقیب قضایی او حتی پس از پایان دوره مسئولیتش نیز پیگیری خواهد شد.

خبر تحت تعقیب قرار گرفتن ترامپ همچنین در رسانه‌های الجزیره، اکسپرس، ایندیپندنت، رادیو آزاد اروپا، نشنال، تلگراف، سی‌ان‌ان، دیلی میل، العربیه، فرانس ۲۴، نیوزویک و ... به طور گسترده منتشر شده است.

البته ماه‌های گذشته نیز محسن بهاروند، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه، گفته بود که این وزارت‌خانه از جنبه حقوقی پیگیر شهادت سردار سلیمانی است و از هماهنگی نهاد‌های مختلف در این زمینه خبر داده بود.

اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه هم در ماه بهمن سال گذشته اعلام کرد که خانواده سردار سلیمانی قصد شکایت از مقام‌های آمریکایی در مجامع بین‌المللی را دارند.

سردار سلیمانی، روز ۱۳ دی سال گذشته هنگام خروج از فرودگاه بغداد، در یک عملیات تروریستی و در حمله پهپاد‌های آمریکایی به شهادت رسید.
بلوای تعقیب قضایی ترامپ توسط ایران؛ ماجرا چیست؟

محل شهادت سردار سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد

بازتاب تعقیب قضایی ترامپ در رسانه های جهان

حکم بازداشت ترامپ و ۳۵ نفر دیگر توسط دادستان تهران به سرعت در رسانه‌های جهان منتشر شده و واکنش‌ها به آن همچنان ادامه دارد. «شبکه سی‌ان‌بی‌سی» به نقل از دادستان تهران نوشت که دستور تعقیب قضایی ترامپ و ۳۵ شخص دیگر توسط ایران صادر شده و این کشور در این زمینه از اینترپل یاری خواسته است.

روزنامه «نیویورک تایمز» با پرداختن به این خبر اشاره کرد که رئیس‌جمهور آمریکا و ۳۵ شخص دیگر به اتهام «قتل» و «اقدام تروریستی» تحت تعقیب قضایی ایران قرار گرفته‌اند.

«یورو نیوز» نیز در این رابطه نوشت: "تصمیم دادستانی تهران برای تعقیب قضایی دونالد ترامپ بیش از آن که تهدیدی برای رئیس جمهوری آمریکا محسوب شود نشان دهنده افزایش سطح تنش‌ها بین تهران و واشنگتن است.

روزنامه «گاردین» نیز با تاکید بر اینکه القاصی مهر هویت کسی از این ۳۶ شخص به جز ترامپ را مشخص نکرده است، اعلام کرد که اینترپل تاکنون به درخواست این روزنامه برای اظهارنظر درخصوص این مهم پاسخی نداده است.

خبرگزاری «رویترز» با پرداختن به صحبت‌های القاصی مهر نوشت که دستور دستگیری دونالد ترامپ در پی ترور قاسم سلیمانی صادر شده است.

«بیزینس اینسایندر» نیز تاکید کرد که ایران برای دستگیری رئیس‌جمهور آمریکا از اینترپل تقاضای کمک کرده است.
«اورشلیم پست» نیز در خبری کوتاه، حکم دستگیری دونالد ترامپ توسط ایران را انعکاس داده است.

«اکونومیک تایمز» نیز در خبر دیگری نوشت که ترامپ حتی با وجود صدور حکم قضایی علیه او ممکن است با تهدید دستگیری روبرو نشود.

«ایندین اکپسرس» نیز با بازنشر این خبر نوشت: این تصمیم می‌تواند نشانگر تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا - که به طور یکجابنه از توافق هسته‌ای خارج شد- باشد.
بلوای تعقیب قضایی ترامپ توسط ایران؛ ماجرا چیست؟

واکنش دولت آمریکا به صدور حکم بازداشت برای دونالد ترامپ

پس از بازتاب گسترده خبر تحت تعقیب قرار گرفتن ترامپ و ۳۵ نفر دیگر به اتهام شهادت سردار سلیمانی دررسانه های جهان، دولت آمریکا به این موضوع واکنش نشان داد.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترکی با عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی ضمن طرح این ادعا که صدور حکم قضایی علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا توسط ایران "پروپاگاندا" بوده است، مدعی شد: "ارزیابی ما این است که اینترپل در این زمینه دخالت نکرده و هشدار قرمزی بر مبنای اهداف سیاسی منتشر نخواهد کرد. "

او در ادامه ادعاهایش گفته است که "این اساس سیاسی دارد. این مسئله ارتباطی با امنیت ملی، صلح بین‌المللی یا افزایش امنیت ندارد. این تنها یک شیرین‌کاری پروپاگاندا است که کسی آن را جدی نمی‌گیرد."

پاسخ اینترپل به درخواست ایران برای بازداشت ترامپ

پس از درخواست ایران از پلیس بین الملل(اینترپل) روزنامه نشنال مدعی شد که اینترپل از درخواست ایران برای اعلام هشدار قرمز علیه رئیس‌جمهور آمریکا پیروی نمی‌کند.

پس از روزنامه نشنال، بی بی سی نیز نوشت، دفتر رسانه‌ای پلیس بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار آنها گفته که "بر اساس مقررات موجود، این سازمان "هیچ گونه دخالت یا فعالیتی با ماهیت سیاسی، نظامی، مذهبی یا نژادی ندارد."

بی بی سی نوشته است که "پلیس بین‌الملل درباره اظهارات دادستان تهران گفته است که "اگر چنین درخواستی هم مطرح شود بر اساس قوانین این نهاد بررسی نخواهد شد."

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید