ماجرای شناسایی ویروس جدید همه گیر در چین چیست؟

پس از اینکه دانشمندان چینی اعلام کردند که بدن انسان در برابر این بیماری جدید ایمنی ندارند، سازمان بهداشت جهانی نیز زنگ خطر را صدا درآورده و اعلام کرد، این گزارش‌ها که از چین کشوری که بیش از یک میلیارد جمعیت دارد بروز کرده است را با دقت بررسی و در باره آن تحقیق خواهد کرد. سخنگوی سازمان جهانی بهداشت دراین باره گفته است: "ظهور نوعی ویروس شناسایی شده که از کشتارگاه خوک در چین، ظاهر شده است، نشان داد که جهان برغم اینکه هنوز راه درمانی برای کرونا پیدا نکرده است، باید در برابر بیماری‌های جدید دیگری هوشیار و آماده باشد."

ماجرای شناسایی ویروس جدید همه گیر در چین چیست؟
فرادید | درحالی که جهان همچنان در شوک ویروس همه گیر کووید-۱۹ قرار دارد، در روز‌های گذشته با شناسایی ویروس جدید آنفلوآنزای خوکی در چین ترس و دلهره میان مردم دو چندان شده است. محققان چینی در باره این ویروس گفته اند که نوع جدید آنفلوآنزای خوکی قابلیت همه گیری جهانی داشته وبا نمونه قبلی خود اندکی تفاوت دارد.

به گزارش فرادید، ماجرا از آنجا آغاز شد که روز‌های گذشته گروهی از پژوهشگران دانشگاهی چینی به همراه محققان یک مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در این کشور روز‌های گذشته مقاله‌ای در مورد نوع جدیدی از آنفلوآنزای خوکی در هفته نامه علمی «مقالات فرهنگستان ملی علوم ایالات متحده آمریکا» منتشر کردند.

این مقاله در همان ساعات اولیه بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت. البته روند صعودی مرگ و میر و ابتلا به کرونا در روز‌های گذشته نیز باعث شد تا نگرانی در باره ویروس جدید آنفلوآنزای خوکی در میان مردم جهان بیشتر شود.

تا لحظه نگارش این گزارش، ۱۰ میلیون و ۶۰۸ هزار نفر به ویروس کووید-۱۹ مبتلا و بیش از ۵۱۴ هزار نفر نیز در سراسر جهان بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

محققان چینی بر آنفلوآنزای خوکی جدید نام "جی۴یی‌اِی-اچ۱ان۱ " گذاشته اند.

براساس گزارش‌های منتشرشده از محققان چینی، افراد آلوده به این ویروس تاکنون در سلاخی‌خانه‌ها و کارگران مزارع خوک‌داری در چین مشاهده شده‌اند.

بخش نگران کننده این مقاله آنجاست که محققان اعلام کرده اند که واکسن‌های فعلی آنفلوآنزای خوکی استفاده شده برای افراد مبتلا در برابر این ساختار جدید ویروسی بی‌اثر گزارش شده است. اما قسمت خوش بینانه موضوع این است که ویروس جدید تاکنون تهدید بزرگی رقم نزده است.

البته محققان گفته اند که نباید دربرابر ویروس جدید آنفلوآنزای خوکی سهل انگاری کرد و باید مراقب بود.

محققان همچنین اعلام کرده اند که ویروس آنفلوآنزای خوکی جدید تمامی ویژگی‌های لازم برای سازگار کردن خود با ایجاد عفونت در میان انسان‌ها را دارد و باید به دقت تحت نظر گرفته شود و از آنجا که جدید است ممکن است بدن انسان توان مقابله اندکی در برابر آن داشته باشد.

بخش هایی از مقاله محققان چینی درباره ویروس جدید خوکی

به گزارش فرادید به نقل از « گاردین »، تحقیقات در این خصوص در سطح وسیعی طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ از طریق ۳۰ هزار نمونه‌برداری از مخاط بینی خوک‌ها در سلاخ خانه‌های ۱۰ استان چین و نیز در شماری از بیمارستان‌های ویژه نگهداری حیوانات انجام شد که امکان ایزولاسیون ۱۷۹ مورد ویروس آنفولانزای خوکی را فراهم کرد.

اغلب ویروس‌های شناسایی شده در این تحقیق از نوعی جدید بوده که از سال ۲۰۱۶ به بعد بسیاری از خوک‌ها را آلوده کرده بودند.

محققان سپس آزمایش‌های مختلفی را در لابراتوار‌ها و نیز روی راسو‌های اهلی انجام دادند تا شیوه انتقال ویروس به این حیوانات کوچک و تاثیر ویروس به روی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

راسو‌های اهلی به دلیل تشابه علائم ابتلا به ویروس با انسان و امکان مقایسه متغیرهایی، چون تب، سرفه و عطسه که انسان‌ها نیز هنگام ابتلا با آن دست به گریبانند معمولا در تحقیقات مرتبط با بیماری‌های زیر گروه آنفولانزا مورد استفاده محققان و پژوهشگران قرار می‌گیرند.

در تحقیقات پژوهشگران دانشگاهی در چین مشاهده شده که ویروس‌های «جی ۴» بسیار عفونی بوده و به راحتی در سلول‌های تکثیر می‌شوند. نتایج تحقیقات همچنین نشان داده که ابتلا به نوع جدید ویروس آنفولانزای خوکی در میان راسو‌های اهلی با علائمی بسیار شدیدتر از دیگر گونه ویروس‌ها همراه است.

علاوه بر این، طبق نتایج تحقیقات آزمایشگاهی، ایمنی در قبال دیگر گونه‌های ویروس‌های آنفولانزای فصلی سبب محافظت انسان از ابتلا به ویروس «جی ۴» نمی‌شود.

دیگر خبر بد این است که بر اساس آزمایش‌های خونی انجام شده جهت شناسایی میزان پاد‌تن مقاوم نسبت به ویروس، بیش از ۱۰ درصد کارگران و افرادی که در زمینه پرورش خوک فعالیت می‌کنند، تاکنون آلوده به «جی ۴» شده اند.

دانشمندان می‌گویند این ویروس هم اکنون از حیوان به انسان منتقل شده، اما هنوز شواهدی دال بر امکان انتقال آن از انسان به انسان هنوز در دست نیست.

ماجرای شناسایی ویروس جدید همه گیر در چین چیست؟
آنفلوآنزای خوکی جدید چه ویژگی‌هایی دارد؟

طبق تحقیقات دانشمندان چینی، ویژگی ویروس جدید مخلوطی از ۳ نسل از ویروس‌ها است: یکی مشابه با ویروس موجود در پرندگان اروپایی و آسیایی است، یعنی H۱N۱ که این نوع باعث بیماری همه‌گیر در سال ۲۰۰۹ شد.

دوم از نسل نوعی بیماری همه گیر با ویژگی H۱N۱ که در آمریکای شمالی بود و نسل آن شامل ژن‌هایی از ویروس‌های آنفولانزای مرغی، انسانی و خوکی است؛ بنابراین نوع جدید ویروس G۴ بسیار نگران کننده وخطرناک است به این دلیل که هسته آن ویروسی است که بدن انسان هنوز در برابر آن ایمنی ندارد، یعنی آنفولانزای مرغی با نسل‌هایی مخلوط از ویروس‌های پستانداران، ویژگی و تمایز ویروس «G۴» جدید است.

ادوارد هولمز زیست شناس دانشگاه استرالیا سیدنی، متخصص در زمینه مطالعه بیماری‌های بیماری زا که یکی دیگر از شرکت کنندگان در تحقیقات در باره ویروس جدید بوده، گفته است که "به نظر می‌رسد ویروس جدید در حال ظهور در انسان است و این وضعیت نیاز به نظارت دقیق دارد. "

یک دانشمند چینی به نام "سان هونگ لی" که متخصص و نویسنده مقاله‌های علمی است، با همراهی ادوارد هلمز بر اهمیت "تقویت مراقبت و نظارت" بر خوک‌های چینی برای شناسایی ویروس این ویروس تاکید کرد. او گفته است که ژن‌های ویروس G۴ از اپیدمی H۱N۱ می‌تواند با ویروس‌ها دیگر سازگاری داشته باشد و برای انتقال انسان به انسان راحتر عمل کند و آنگاه از انسان به انسان دیگر منتقل و به شکل بیماری اپیدمیک تبدیل شود.

واکنش سازمان جهانی بهداشت به ویروس جدید آنفلوآنزای خوکی

کریستین لیندمایر، یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: "ما این گزارش‌ها را با دقت مطالعه و دنبال می‌کنیم تا بفهمیم چه چیز جدیدی در حال وقوع است."

اودر ادامه گفته است: " ویروس جدید این هشدار را به ما می‌دهد که جهان نباید ضرورت هشیاری و آمادگی برای مقابله با این نوع بیماری‌ها را فراموش کند، لذا همواره باید هوشیار بود حتی در زمانی که ما با بیماری همه گیر کرونا مواجه هستیم.

پرفسور"شین زو شانگ" پژوهشگر چینی هم در باره این ویروس جدید گفته است: "ما در حال حاضر مشغول بحث و تحقیق در باره یافتن راه‌حلی برای ویروس کرونا هستیم و این وظیفه ماست، اما با این حال نباید از ویژگی‌های اساسی ویروس‌های جدید که به عنوان بیماری همه‌گیر هر چندگاهی ظهور می‌کنند نباید غافلگیر شویم. این ویروس جدید شاید باعث ابتلای کارگران چین در کشتارگاه‌های خوک یا سایر کارکنانی که با خوک سر و کار دارند، شود."