کاهش عوارض کرونا با واکسن سه گانه MMR

کاهش عوارض کرونا با واکسن سه گانه MMR

پاول فیدل از دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و مایری نوور از دانشگاه تولان در تحقیقات آزمایشگاهی خود به این نتیجه رسیده‌اند که واکسیناسیون با یک قارچ ضعیف شده، به خون در برابر عفونت خون ایمنی می‌دهد.

کد خبر : ۸۲۰۶۸
بازدید : ۱۰۱۳۲
کاهش عوارض کرونا با واکسن سه گانه MMR
نتیجه یک مطالعه جدید حاکی از آن است که واکسن سه گانه سرخک، اوریون و سرخچه می‌توانند عوارض عفونت ریه در بیماری کووید ۱۹ را کاهش دهد. پیشتر گزارش‌هایی در مورد تأثیر مثبت واکسن سل بر ایمنی بدن مقابل کرونا منتشر شده بود.

واکسیناسیون به گلبول‌های سفید در سیستم ایمنی بدن، آموزش می‌دهد که چگونه از بدن برابر عفونت دفاع کنند. تحقیقی که نتیجه آن در مجله تخصصی "mBio" منتشر شده، حاکی از آن است این آموزش هرچند شامل مقابله با کووید ۱۹ نمی‌شود، اما به عنوان یک اقدام ایمنی پیشگیرانه مانع بروز علائم شدید این بیماری می‌شود.

نتیجه پژوهشی که در این مجله تخصصی منتشر شده حاکی از آن است که واکسن‌ها، مانند آن‌هایی که در واکسیناسیون علیه سرخک، اوریون و سرخچه مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند مانع ذات‌الریه شدید یا مسمومیت خون در روند بیماری کووید ۱۹ شوند. کووید ۱۹ پس از آلودگی به ویروس کرونا ایجاد می‌شود.

پاول فیدل از دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و مایری نوور از دانشگاه تولان در تحقیقات آزمایشگاهی خود به این نتیجه رسیده‌اند که واکسیناسیون با یک قارچ ضعیف شده، به خون در برابر عفونت خون ایمنی می‌دهد.

در این آزمایش عامل عفونت خون ترکیبی از قارچ‌های بیماری‌زا و باکتری‌ها بوده است. آزمایش آن‌ها نشان می‌دهد ایمنی در برابر عفونت خونی، حتی برابر عوامل بیماری‌زایی که در ترکیب واکسن نبوده‌اند نیز وجود دارد.

این دو پژوهشگر می‌گویند واکسیناسیون سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با طیف گسترده‌ای از عوامل بیماری‌زا آماده می‌کند، چون گلبول‌های سفید مشخصات عامل بیماری‌زا را به خاطر می‌سپارند و بعد‌ها نسبت به سایر عوامل بیماری‌زا که شباهت اندکی با آن‌ها دارند هم، واکنش نشان می‌دهند.

فیدل و نوور پیشنهاد می‌کنند که واکسیناسیون به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای آماده کردن سیستم ایمنی بدن، برای مقابله با کووید ۱۹ جدی گرفته شود. واکسیناسیون سه گانه MMR برای ایجاد ایمنی علیه سه بیماری عفونی سرخک (Measles)، اوریون (Mumps) و سرخجه (Rubella) طراحی شده، برای همه نوزادان توصیه می‌شود و در ۱۲ و ۱۸ ماهگی به آن‌ها تزریق می‌شود.

این واکسیناسیون خطر چندانی ندارد و تزریق آن‌ها به بزرگسالانی که در دوران نوزدای هر سه واکسن را دریافت نکردند، می‌تواند مؤثر باشد. تزریق این واکسن‌ها به ویژه برای کادر درمان که تماس زیادی با ویروس کرونا دارند توصیه می‌شود.

فیدل و نوور در مقاله خود تأکید کرده‌اند که در حال حاضر برای ارزیابی تأثیر واکسن مایکوباکتریوم بوویس BCG (واکسن بیماری سل) بر روی ویروس کرونا نیز دستکم شش پژوهش بالینی در اروپا، استرالیا و ایالات متحده آغاز شده است. در شماری از این پژوهش‌های بالینی حال واکسن سل به کادر بیمارستانی ترزیق می‌شود که در شمار گروه‌های پرخطر در پاندمی کرونا هستند.

پژوهشگران می‌گویند واکسن بیماری سل دارای اثرات مفید نامشخصی است و فرد واکسینه شده را برابر سایر بیماری‌ها نیز حفاظت می‌کند. این واکسن می‌تواند مانع بروز آسم و برخی بیماری‌های خود ایمنی شود.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید