جهش جدید در کرونا؛ سرایت‌پذیری بیشتر

جهش جدید در کرونا؛ سرایت‌پذیری بشتر
مشاهدات حاکی از آن است که جهشی در ویروس "سارس کووـ ۲" که در سراسر جهان گسترده شده آن را سرایت‌پذیرتر از نوع اولیه منشاء‌گرفته از چین کرده است. اما هنوز مشخص نیست که این جهش در خطرآفرینی این ویروس چه تأثیری گذاشته است.

یک بررسی جدید مطالعاتی نشان می‌دهد که جهشی جدید در ویروس کرونا که با کد D۶۱۴G مشخص می‌شود قابلیت بیش‌تری نسبت به نوع اولیه منشاءگرفته از چین برای سرایت به سلول‌های انسانی دارد.

به گزارش اشپیگل، در این بررسی که در مجله علمی "سل" منتشر شده گفته می‌شود که این نتیجه از تحقیق بر روی نمونه‌های ویروس در اروپا و آمریکای شمالی حاصل شده، اما هنوز معلوم نیست که این جهش در میزان خطرآفرینی ویروس چه تغییری به‌وجود آورده است.

پژوهشگران لس‌آلاموس آزمایشگاه ملی در نیو مکزیکو و دانشگاه "دوک" در کارولینای شمالی و یک گروه تحقیق از دانشگاه بریتانیایی "شفیلد" در این تحقیق شرکت و توالی‌های ژنوم "سارس کووـ ۲" را تجریه و تحلیل کرده‌اند.

آن‌ها در ماه آوریل نیز طی مطالعاتی دریافته بودند که در شرایط آزمایشگاهی، جهش D۶۱۴G شمار پروتئین‌های گل‌میخی یا اسپایک را در ویروس کرونا افزایش می‌دهد و چون، این پروتئین عامل اتصال و ورود کرونا به سلول‌های میزبان است سرایت‌پذیری نسبت به نوع قبلی افزایش می‌یابد.

بعد از انتقاد مجله "سل" از مطالعات اولیه این کار تحقیقاتی پژوهش‌گران بررسی‌های بیش‌تری انجام دادند.

آن‌ها داده‌های ۹۹۹ بیمار بریتانیایی بستری در بیمارستان‌ها را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که بیماران آلوده با ویروس‌های جهش‌یافته ذرات بیش‌تری از ویروس را در بدن خود دارند، اما در شدت بیماری‌شان تغییری ایجاد نشده است. این نتیجه می‌تواند نشان بدهد که این جهش، ویروس را سرایت‌پذیرتر کرده، اما آن را خطرناک‌تر نکرده است.

در شرایط آزمایشگاهی دیده شده که سرایت‌پذیری این نوع جهش‌یافته سه تا شش برابر نوع قبلی است. تغییر در یک ویروس در طول زمان امری طبیعی است. ژنوم ویروس مولد بیماری برای تکثیر باید دائما از روی خودش کپی‌برداری کند و همین مسئله باعث می‌شود که در برخی از کپی‌برداری‌ها اشتباه رخ دهد و نسخه‌های ناقصی پدید بیاید که اغلب اثری نیز ندارند.

آنتونی فاوچی، مشاور ریاست جمهوری آمریکا در مقابله با کرونا گفته است، با این که این مسئله هنوز تأیید رسمی نشده، اما طبق داده‌ها، احتمالا ویروس جهش‌یافته کرونا توانایی بیش‌تری در تکثیر دارد. فاوچی تأکید کرده که هنوز معلوم نیست، این نسخه‌های تغییریافته بیماری شدیدتری ایجاد می‌کنند یا نه.

در همین حال ناتان گروباو، ویروس‌شناس دانشگاه ییل در تحلیلی در مورد این مطالعات نوشته است، این جهش برای انسان‌ها تغییر کمی ایجاد می‌کند و حتی اگر بر روی روند تولید یک دارو یا واکسن تأثیر بگذارد تصور نمی‌شود که جهش D۶۱۴G اقدامات کنترلی را تغییر بدهد یا موارد آلودگی را بدتر کند.

محققان بر این باورند که جهش D۶۱۴G در اروپا گسترده شده چرا که این نوع تغییریافته برای اولین بار در اروپا دیده شد. این موضوع مسئولان را در سراسر جهان حساس‌تر کرده است. به نظر می‌رسد ویروسی که به‌تازگی در چین شایع شده نوعی جهش‌یافته باشد که از اروپا سرچشمه گرفته است.

بررسی‌های بیش‌تری لازم است تا مسیر پیدایش ویروس بازسازی شده و نشانه‌هایی به دست دهد که چگونه این ویروس به بازار بزرگ "شینفادی" که محل فراوری ماهی‌های سالمون وارداتی است وارد شده است.
منبع: دویچه وله