جنگ رنگ‌ها در بورس؛ سرخ یا سبز

جنگ رنگ‌ها در بورس؛ سرخ یا سبز

این تقابل میان عرضه و تقاضا سبب شد تا بار دیگر ارزش معاملات خرد سهام تنها در بورس از ۲۰هزار میلیارد تومان فراتر رود. در فرابورس ایران نیز در روزی که شاخص کل با اصلاح حدود ۴ درصدی مواجه شد، حدود ۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی در میان سهام ردوبدل شد.

کد خبر : ۸۲۱۲۵
بازدید : ۵۱۴۸
پس از رشد پرشتاب شاخص سهام در هفته گذشته و ثبت رشد ۶/ ۱۳ درصدی این نماگر، معاملات روز شنبه در بورس تهران از روند یکدستی برخوردار نبود. فشار عرضه در قریب به اتفاق سهم‌ها به اصلاح ۴/ ۰درصدی شاخص کل هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نماد‌ها دارد، انجامید.
هرچند به واسطه رشد سهام گروه‌های بزرگ کالایی با تداوم ورود سرمایه‌های خرد شاخص کل با رشد ۵/ ۰ درصدی، ارتفاع جدیدی را فتح کرد. در این میان برخی اختلال در سامانه مرکزی معاملات و برخی دیگر شایعه اخذ مالیات از عایدی سرمایه را عامل فشار بر قیمت‌ها عنوان کردند.

هر چند افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی به ۱۳ درصد نیز از نگاه برخی از فعالان سهام عامل تشدیدکننده فشار عرضه‌ها بود. با این حال، جدایی مسیر قیمت در گروه‌های مختلف دو فرضیه فوق را به‌عنوان عوامل سیستماتیک افت قیمت رد کرد و نقش نوسان‌گیری و شناسایی سود در کنار هیجانات رایج بازار را برجسته ساخت.
برترین تقاضا در روز گذشته نصیب غول‌های صنعت پالایشی و خودرویی شد و عنوان بیشترین جذب منابع خرد هم به ترتیب به سه صنعت فلزات اساسی، پالایشگاه‌ها و خودرویی‌ها تعلق گرفت. ورود پول امید به ادامه روند را زنده نگه داشت.
در این میان جذابیت قیمت در سطوح منفی سبب شد تا در نیمه معاملات شاهد افزایش تقاضا برای خرید سهام باشیم. این تقابل میان عرضه و تقاضا سبب شد تا بار دیگر ارزش معاملات خرد سهام تنها در بورس از ۲۰هزار میلیارد تومان فراتر رود. در فرابورس ایران نیز در روزی که شاخص کل با اصلاح حدود ۴ درصدی مواجه شد، حدود ۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی در میان سهام ردوبدل شد.

در اولین روز معاملاتی این هفته همزمان با ورود نماگر اصلی بازار سهام به سطح یک‌میلیون و ۶۲۱ هزار واحدی، بازیگران حقیقی نیز حضور پررنگی در سمت خرید سهام داشتند. در این مسیر روز گذشته ۵۰۳ میلیون سهم به ارزش ۵۰۲ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار افزوده شد.
در این میان نماد‌های زیرمجموعه گروه‌های بزرگ کالایی در صدر لیست خرید سهامداران خرد بازار قرار گرفتند. از این رو طی معاملات روز شنبه فلزات اساسی شاهد جابه‌جایی ۲۷۲ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بود. گروه فرآورده‌های نفتی، اما در اولویت‌های بعدی سهامداران خرد قرار گرفتند. به این ترتیب پالایشی‌ها روز گذشته با خالص خرید ۱۴۳ میلیارد تومانی حقیقی‌ها همراه شد.

در ادامه این روند تمایل به خرید سهام خودرویی پس از احتمال افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو قرار داشت. به‌طوری که در این گروه ۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقیقی منتقل شد. در مقابل سهامداران حقوقی بیشترین خرید را در گروه محصولات شیمیایی داشتند که این امر با خالص خرید ۸۰ میلیارد تومانی بازیگران عمده همراه شد.
جنگ رنگ‌ها در بورس؛ سرخ یا سبز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید