"دورانگو"؛ قوی‌ترین شاسی‌بلند جهان

"دورانگو"؛ قوی‌ترین شاسی‌بلند جهان

قیمت دورانگوی جدید هنوز اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود بیش از هشتاد هزار دلار باشد. دوج اعلام کرده که این مدل را فقط برای یک سال می‌سازد و تولیدش بعد از سال ۲۰۲۲ متوقف خواهد شد.
کد خبر: ۸۲۱۹۱
بازدید : ۱۰۷۴۷
۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر دورانگو "هل‌کت" ۳/۵ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۹۰ کیلومتر در ساعت است

قهرمان اسب بخار
دوج، خودروساز آمریکایی همزمان با معرفی مدل جدید دورانگو، نمونه‌ای تقویت‌شده از این ماشین رونمایی کرد که می‌گوید قوی‌ترین شاسی‌بلند جهان است.

این مدل که دورانگو "هل‌کت" (Hellcat) نامیده شد، موتوری هشت سیلندر با حجم ۶/۲ لیتر دارد که ۷۱۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت این شاسی‌بلند هفت نفره، ۳/۵ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۹۰ کیلومتر در ساعت است.

پیش از این یکی از مدل‌های جیپ با همین موتور و قدرت ۷۰۷ اسب بخار قوی‌ترین شاسی‌بلند تولید انبوه جهان بود. قیمت دورانگوی جدید هنوز اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود بیش از هشتاد هزار دلار باشد. دوج اعلام کرده که این مدل را فقط برای یک سال می‌سازد و تولیدش بعد از سال ۲۰۲۲ متوقف خواهد شد.

دوج هفته گذشته محصولاتش برای سال ۲۰۲۱ را نمایش داد

دوج یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان آمریکایی است. این شرکت توسط دو برادر به نام‌های هوریس و جان دوج در سال ۱۹۰۰ تاسیس شد و خودروسازی را از سال ۱۹۱۴ آغاز کرد. پس از مرگ دو برادر، در سال ۱۹۲۰ دوج به کرایسلر فروخته شد و این کارخانه حالا بخشی از گروه خودروسازی فیات-کرایسلر است.

دوج اکنون خودروساز کوچکی است که به تولید ماشین‌های اسپرت که مطابق با ذائقه مشتریان آمریکایی ساخته می‌شود تمرکز کرده است. سهم دوج از بازار خودرو در آمریکای شمالی سه درصد است.

بنتایگا؛ برداشت دوم
 
مدل جدید بنتلی بنتایگا نسبت به قبل لوکس‌تر شده است

بنتلی از اولین کارخانه‌هایی بود که با عرضه مدل بنتایگا، به بازار شاسی‌بلند‌های بسیار لوکس وارد شد. با وجود انتقاد‌ها به طراحی خودرو، بنتایگا از بازار بی‌رقیب حداکثر استفاده را کرده و در چهار سال گذشته بیست هزار دستگاه از این مدل فروخته است.

اما بازار شاسی‌بلند‌های لوکس دیگر مانند گذشته خلوت نیست و بنتایگا علاوه بر رنج‌روور با رقیبانی جدی از رولزرویس، مازراتی، لامبورگینی و به زودی فراری روبرو است و بنز و ب‌ام‌و هم با مدل‌های لوکس خود نگاهی به این بازار دارند. کارخانه انگلیسی برای آماده شدن با این رقیبان، به زودی مدل جدیدی از بنتایگا به بازار عرضه خواهد کرد.

اتاق بنتلی بنتایگا به فن‌آوری روز مجهز شده است

بنتایگای جدید نسبت به قبل لوکس‌تر شده و ظاهرش همسو با مدل‌های جدید کارخانه تغییر کرده است. جلوپنجره ماشین بزرگ‌تر شده و چراغ‌های جدیدی برای ماشین طراحی شده است. چراغ‌های جلو مجموعه‌ای از ۴۸ لامپ ال‌ئی‌دی است که در فرمی به شکل ظرف کریستال کنار هم قرار گرفته و بسته به نیاز راننده جلوی ماشین را روشن می‌کند.

داخل ماشین تغییر چندانی نکرده و تنها فن‌آوری‌های روز به آن اضافه شده است. بنتایگا موتوری هشت سیلندر با قدرت ۵۴۲ اسب بخار دارد. حداکثر سرعت آن ۲۹۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومترش ۴/۴ ثانیه است.

بنتلی تا چند ماه آینده بنتایگا را با موتور هیبرید-الکتریکی به بازار عرضه خواهد کرد. یک مدل قوی‌تر هم با موتور دوازده سیلندر و ظاهری اسپرت‌تر در آینده به این جمع اضافه خواهد شد. قیمت رسمی ماشین هنوز اعلام نشده است، اما بنتلی می‌گوید حدود پنج درصد از مدل کنونی گران‌تر است. قیمت پایه بنتایگا اکنون حدود ۱۴۰ هزار پوند (۱۷۵ هزار دلار) است.

رقیب دیفندر
 

شاسی‌بلند گرنادیر با الهام از نسل قبلی لندروور دیفندر ساخته شده است

اینئوس، خودروساز نوپای بریتانیایی تصاویری از اولین مدل خود را منتشر کرد. این ماشین که نامش گرنادیر (Grenadier) است با الهام از لندروور دیفندر طراحی شده و رقیبی جدی برای نسل جدید این شاسی‌بلند مشهور است.

گرنادیر ایده میلیاردر بریتانیایی، جیم راتکلیف است. او که از طرفداران مشهور دیفندر است، چهار سال پیش، پس از توقف تولید نسل قبلی دیفندر از لندروور خواست تا قالب‌ها و ابزار ساخت این مدل را به او بفروشد تا او به تولید ماشین ادامه دهد.

پس از پاسخ منفی لندروور، راتکلیف خود دست به کار شد و با کمک شرکت مهندسی اتریشی ماگنا مدل گرنادیر را ساخت. ماگنا شرکتی است که شاسی‌بلند کلاس G. مرسدس-بنز را برای کارخانه آلمانی تولید می‌کند. راتکلیف معتقد است با توقف تولید دیفندر، جای خالی یک شاسی‌بلند ساده و کارآمد در بازار خالی است و گرنادیر می‌تواند این جای خالی را پر کند.
 
نام گرنادیر از میکده‌ای در لندن گرفته شده که ایده ساخت ماشین در آنجا به ذهن جیم راتکلیف رسید

شباهت ماشین به نسل قبلی دیفندر زیاد است، اما اینئوس اصرار دارد که این شباهت به خاطر ملاحظات و نیاز‌های مهندسی است. موتور ماشین شش سیلندر بنزینی یا دیزل است که از ب‌ام‌و تامین می‌شود و قرار است در آینده ماشین با قوای محرکه هیدروژنی هم ساخته شود.

گرنادیر از اواخر سال آینده در کارخانه‌ای در ولز ساخته شده و با قیمت پایه ۳۰ هزار پوند (۳۸ هزار دلار) به بازار عرضه خواهد شد. اینئوس به جای نمایندگی فروش، ماشین‌هایش را از طریق اینترنت می‌فروشد و تعمیر و خدمات پس از فروش با همکاری شرکت‌های دیگر انجام خواهد شد.

رکورد تسلا
 
تسلا وعده داده که در سال ۲۰۲۰ پانصد هزار دستگاه ماشین تولید کند

با افزایش قیمت سهام تسلا در بازار بورس، این شرکت با پشت سر گذاشتن تویوتا، با ارزش‌ترین خودروساز جهان شد. هفته گذشته قیمت سهام تسلا از ۱۱۰۰ دلار برای هر سهم عبور کرد و به این ترتیب ارزش شرکت به ۲۰۹ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار رسید.

این در حالی است که فروش تویوتا در سال ۲۰۱۹ سی برابر بیشتر از تسلا بوده و درآمدش ده برابر بیشتر از خودروساز آمریکایی است. ایلان ماسک، مدیر تسلا، دو ماه پیش با یک توییت که در آن نوشته بود قیمت سهام شرکتش بیش از حد بالا است، باعث شد تا ۱۴ میلیارد دلار از ارزش کارخانه کاسته شود.

او اکنون وعده داده که فن‌آوری انقلابی در ساخت باتری به بازار عرضه کند و با سوددهی شرکت در چند ماه گذشته، سرمایه‌گذاران به آینده شرکت خوشبین‌تر شده‌اند.

تویوتا در سال مالی گذشته با فروش ده میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه ماشین، سی تریلیون و ۶۰۰ میلیارد ین (۲۸۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار) درآمد داشت. درآمد تسلا در سال گذشته میلادی با تولید ۳۶۷ هزار و ۲۰۰ دستگاه، ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود.

آینده درخشان ماشین‌های الکتریکی باعث شده تا سرمایه‌گذاری در تسلا جذاب باشد. تسلا اولین کارخانه‌ای است که ماشین‌های الکتریکی به بازار عرضه کرده است و تا حد زیادی از رقیبانش که خودروسازانی باسابقه هستند، جلوتر است. ماسک پیش‌بینی کرده که تسلا در سال ۲۰۲۰ پانصد هزار دستگاه ماشین تولید کند و بحران کرونا بر این شرکت تاثیری نخواهد گذاشت.

خداحافظ بایتون
 
بایتون برای تولید اولین محصولش آماده بود

بایتون، خودروساز چینی که قرار بود تسلا را به چالش بکشد، فعالیت‌های خود را متوقف کرده و معلوم نیست بتواند محصولاتش را به بازار عرضه کند.

این شرکت که با مجموعه‌ای از مدیران پیشین ب‌ام‌و و نیسان شکل گرفته بود، قرار بود شاسی‌بلند خود به نام "ام-بایت" را ابتدا در چین و سپس در آمریکا بفروشد. محصولات این کارخانه به خاطر استفاده از یک نمایشگر ۴۸ اینچی که سرتاسر داشبورد را پوشانده بود و قرار دادن یک نمایشگر لمسی روی فرمان، مشهور شد.

بایتون محصول نهایی خود را زمستان گذشته در نمایشگاه محصولات الکتریکی در لاس‌وگاس نمایش داد. کارخانه برای تولید آماده بود و بایتون حتی برای گرفتن مجوز از دولت چین تعدادی ماشین تولید کرد. اما با آمدن ویروس کرونا و تعطیلی گسترده در چین و سپس آمریکا، اوضاع شرکت نابسامان شد.

بایتون به خاطر استفاده از یک نمایشگر ۴۸ اینچی در داخل خودرو مشهور شده بود

یک سخنگوی بایتون به خبرگزاری آمریکایی "دیترویت بیرو" گفته که این شرکت همه کارمندانش در سراسر جهان را اخراج خواهد کرد و فعالیت شرکت برای شش ماه متوقف می‌شود. با توجه به وضعیت بد بازار خودرو و آمدن موجی از رقیبان جدی، معلوم نیست بایتون بتواند فرصتی برای عرضه ماشینش پیدا کند.

بایتون تنها خودروساز الکتریکی نیست که با مشکل مالی دست به گریبان است. فارادی فیوچر، شرکت نوپای دیگری است که پس از بحران کرونا، ساخت کارخانه‌اش در لاس‌وگاس را متوقف کرده و یک خودروساز دیگر چینی به نام له‌اکو هم به همین دلیل تعطیل شده است.
منبع: بی بی سی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین