زنگ خطر کرونا در ایران؛ چه اتفاقی می افتد؟

زنگ خطر کرونا در ایران؛ چه اتفاقی می افتد؟

با افزایش میزان مرگ و میر‌ها و مبتلایان طی روز گذشته، موجی از نگرانی کشور را فراگرفته است. با این وجود برخی از اپیدمیولوژیست ‌ها پیش بینی کرده اند که با وجود برداشتن محدودیت‌های کرونایی و بازگشایی مشاغل پرخطر میزان شیوع روبه افزایش خواهد بود. آن‌ها  گفته اند که اگر همین روند ادامه داشته باشد ظرف کمتر از ۱۰ روز آینده دو برابر میزان فعلی تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شود و کشور با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

کد خبر : ۸۲۲۵۳
بازدید : ۷۹۹۹
زنگ خطر کرونا در ایران؛ چه اتفاقی می افتد؟
فرادید | تعداد مرگ و میر مبتلایان به ویروس کووید- ۱۹ در تیرماه، هر روز رکورد می‌زند، تا آنجا که در ۱۷ روز گذشته، ویروس کرونا جان ۲ هزارو ۴۲۴ هموطن مان را گرفت که نسبت به مدت مشابه ماه قبل -که میزان مرگ و میر به یکهزار نفر نرسید-رشد بیش از ۱۳۵ درصدی را نشان می‌دهد. با این حال روز ۱۷ تیرماه مرگ و میر ناشی از کرونا بار دیگر رکورد شکست و جان ۲۰۰ تن را گرفت.

به گزارش فرادید، در کنار افزایش مرگ و میر، میزان ابتلا به کرونا ویروس نیز افزایش چشمگیری داشته و به صورت روزانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. این موضوع باعث شده تا تخت‌های خالی بیمارستان‌های کشور پر شود و برای بیماران جدید جایی برای درمان وجود نداشته باشد.

مشاهده وضعیت کشور ظرف ۸ روز اخیر نشان می‌دهد که علاوه بر افزایش تعداد فوتی‌های جدید، تعداد بدحالان نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و همچنین تعداد استان‌های در وضعیت قرمز یا در وضعیت هشدار هم افزایش یافته است. بنا به گزارش وزارت بهداشت ۳۲۷۰ نفر از مبتلایان در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

براساس آمار‌های منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تا لحظه نگارش این گزارش ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر به ویروس کووید-۱۹ مبتلا و ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده اند.

آخرین آمار‌ها و اطلاع رسانی ها نشان می‌دهد که هم اکنون در ۱۹ استان وضعیت شیوع ویروس کرونا قرمز و یا در حالت هشدار قرار دارند.

براین اساس، استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان، زنجان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار گرفته اند.

وزیر بهداشت پس از رکوردشکنی میزان مرگ و میر ناشی از کرونا، گفته که مردم هشدار‌های ما را جدی نگرفتند و به همین دلیل کشور گرفتار موج جدید شیوع کرونا شده است.

او همچنین گفته در مرحله بیماری مرگ و میر ناشی از کرونا به ۳۰ نفر رسید و تمام تلاش‌ها بر تک رقمی شدن میزان مرگ‌ها بود، اما جدی نگرفتن بیماری باعث شد تا مرگ و میر‌ها سه رقمی شود.
زنگ خطر کرونا در ایران؛ چه اتفاقی می افتد؟

چه اتفاقی می‌افتد؟

با افزایش میزان مرگ و میر‌ها و مبتلایان طی روز گذشته، موجی از نگرانی کشور را فراگرفته است. با این وجود برخی از اپیدمیولوژیست‌ها پیش بینی کرده اند که با وجود برداشتن محدودیت‌های کرونایی و بازگشایی مشاغل پرخطر میزان شیوع روبه افزایش خواهد بود. آن‌ها گفته اند که اگر همین روند ادامه داشته باشد ظرف کمتر از ۱۰ روز آینده دو برابر میزان فعلی تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شود و کشور با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

در چنین حالتی موج کرونا تا فصل بعدی روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد و با نزدیک شدن به فصل پائیز و آغاز آنفلوآنزا‌های فصلی -که دارای درجه بندی خطرناک نیز هستند، وضعیت پیچیده‌تر خواهد شد. این در شرایطی است که وضعیت فعلی بدون اعمال محدودیت و فاصله گذاری اجتماعی حفظ شود.

البته پس از رکورد شکنی میزان مرگ ومیر ناشی از کرونا، برخی از مسئولان مسئله اعمال محدودیت‌ها را پیش کشیده اند.

محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اولین مسئولی بود که پس از افزایش چشمگیر مرگ ها، موضوع بازگشت محدودیت هارا پیش کشید. او گفته که اگر شرایط به مرز خطر برسد، محدودیت‌های شغلی اعمال می‌شود.

این مسئول وزارت بهداشت همچنین گفته براساس تصمیم جدید ستاد ملی مقابله با کرونا زمانی که پروتکل‌ها رعایت شود، در کسب و کار‌ها گشایش ایجاد و می‌شود. زمانی که رعایت نشود، محدودیت‌هایی اعمال و رونق کسب و کار کاهش می‌یابد.

اما علی ماهر معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران مسئله را بسیار جدی‌تر مطرح کرده است. او گفته که پیشنهاداتی برای افزایش محدودیت‌ها و کنترل بازگشایی‌ها به مقامات بالاتر، ستاد ملی کرونا و وزارت کشور اعلام شده که در صورت موافقت بخشی از محدودیت‌ها باز می‌گردد.

سرهنگ نادر مرادی رئیس پلیس اماکن عمومی پایتخت نیز گفته که ممکن است مجددا درباره تعطیلی مراکز تجمعی تصمیماتی گرفته شود.

او همچنین گفته که "در حال حاضر تمامی امکان تجمعی اجازه فعالیت با ۵۰ درصد ظرفیت خود را دارند، اما از آنجایی که شب گذشته، بیشترین میزان فوتی‌ها در بیست و چهار ساعت گذشته را تجربه کردیم، به همین دلیل ممکن است مجددا محدودیت‌ها برای کنترل بیشتر بیماری بازگردند. "

ماه پیش نیز حسن روحانی گفته بود که گشایش‌ها مشروط بر این بوده که همه باید همکاری کنند، در غیر این صورت اگر سلامت مردم به خطر بیفتد ناچار خواهیم بود محدودیت‌ها را مجدداً اعمال نماییم.

از طرفی گروه مطالعاتی دانشگاه آکسفورد، ایران را در فهرست ۱۷۰ کشور، در پایین‌ترین درجه آمادگی ممکن برای کاهش محدودیت‌های مربوط به کرونا طبقه‌بندی کرده است. با این وجود پیش بینی می‌شود که دولت در روز‌های آینده با عبور بیماری از شاخص مولد پایه محدودیت‌ها را دوباره بازگرداند.
زنگ خطر کرونا در ایران؛ چه اتفاقی می افتد؟

علت افزایش مرگ و میر و ابتلا در کشور چیست؟

بسیاری از اپیدمیولوژیست‌ها و کارشناسان وزارت بهداشت معتقدند که شروع مجدد فعالیت‌های شغلی و بازگشایی اماکن عمومی بسیاری مانند مراکز فرهنگی، مذهبی، ورزشگاه ها، استخرها، سینماها، تالار‌ها و مراکز خرید بر افزایش همه گیری ویروس، تاثیر گذار بوده است.

علاوه بر آن وزیر بهداشت گفته برگزاری مراسم عروسی و عزا در برخی استان‌ها میزان بیماری را به شدت افزایش داده است. سخنگوی وزارت بهداشت نیز گفته متاسفانه دریک شهرستان بیش از ۵۰ مراسم عروسی برگزار شده است.

از سوی دیگر جمعیت بالای کلانشهر‌ها باعث شده تا بیشتر مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. مترو، اتوبوس‌های خط واحدو تاکسی وسایلی هستند که برای عموم مورد استفاده قرار می‌گیرند و در شیوع ویروس کووید-۱۹ نقش موثری داشته اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید